RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

معاون صادرات خدمات فنی و مهندسی اگزیم بانک ایران مطرح کرد:

تامین مالی ۲۰ درصدی پروژه های فنی و مهندسی

۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۶/۲۶کد خبر: 257164
ایستانیوز: بانک توسعه صادرات حداکثر تا ۲۰%ازمبلغ قرارداد پیمانکاری صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را به منظور تجهیز کارگاه و یا هزینه های ضروری طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمین مالی می کند که مدت بازپرداخت آن حداکثر سه سال می باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، موقعیت جغرافیایی و سیاسی کشور و توانمندی های مهندسان ایرانی، زمینه و شرایط مناسبی را برای حضور فعال شرکت های فنی و مهندسی ایران در بازارهای خارجی فراهم آورده است. بانک توسعه صادرات با هدف توسعه و گسترش صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها ، تأمین مالی صادرکنندگان، خدمات فنی و مهندسی را سرلوحه کار خود قرار داده است. رزیتا تندرو در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز به تشریح و معرفی اهم تسهیلات اگزیم بانک ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی پرداخت و گفت: این بانک نسبت به اعطای تسهیلات (ریالی و ارزی) در دو قالب اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده و همچنین صدور انواع ضمانت نامه ها از جمله ضمانت نامه شرکت در مناقصه، ضمانت نامه پیش پرداخت و ضمانت نامه حسن انجام تعهدات اقدام می کند.
معاون صادرات خدمات فنی و مهندسی اگزیم بانک ایران با اشاره به آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، بیان داشت: طبق آئین نامه ذکر شده، بانک توسعه صادرات حداکثر تا 20 درصد از مبلغ قرارداد پیمانکاری صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را به منظور تجهیز کارگاه و یا هزینه های ضروری طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمین مالی می کند که مدت بازپرداخت آن حداکثر سه سال می باشد .
وی تشریح کرد: بدین صورت که صورت وضعیت کارهای انجام شده، توسط پیمانکار تهیه و بر طبق شرایط پیش بینی شده در قرارداد، وجه آن توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت می شود و شرکت تسهیلات گیرنده (پیمانکار) به تناسب پرداخت های انجام شده از جانب کارفرما، نسبت به تسویه قراردادهای تسهیلاتی منعقده اقدام می کند.
 تندرو افزود: همچنین بانک به منظور حمایت از مهندسان توانمند ایرانی ، نسبت به اعطای تسهیلات در قالب اعتبار خریدار نیز اقدام می نماید، این تامین مالی در شرایطی که کارفرمای خارجی تمایل داشته باشد وجه خدمات موضوع قرارداد پیمانکاری رابه صورت مدت دار پرداخت نماید در حالی که پیمانکار ایرانی خواستار دریافت وجه به صورت نقدی می باشد، صورت می پذیرد؛ در واقع بانک توسعه صادرات در قالب واسطه مالی ایفای نقش کرده و وجه قرارداد را پس از تأیید هر صورت وضعیت توسط کارفرمای خارجی، پرداخت و اصل مبلغ همراه با سود متعلقه را در سررسیدهای مقرر، از طریق بانک ایشان دریافت می کند که دوره بازپرداخت آن حداکثر تا 7 سال پیش بینی شده است .
 به گزارش اگزیم نیوز براساس آمار ارائه شده توسط دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، حجم قراردادهای منعقد شده توسط کارفرمایان ایرانی با کارفرمایان خارجی را در حوزه خدمات فنی و مهندسی، طی پنج سال گذشته (1392) تا شش ماهه اول سال جاری به ترتیب سال،2260میلیون دلار، 1026میلیون دلار، 2270میلیون دلار، 2123میلیون دلار، 772 میلیون دلار و 86 میلیون دلار بوده است.
 وی از کشورهای هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران، کشورهای آسیای میانه، افغانستان،‌عراق ، آفریقای جنوی و آمریکای جنوبی را نام برد و گفت:از طرحهای فنی و مهندسی که توسط بانک تآمین مالی شده است می توان به طرح های احداث تصفیه خانه آب در کشور سودان، احداث مرکز تجاری چند منظوره در کشور بلاروس، احداث خط سوم انتقال برق در کشور ارمنستان، احداث طرح چند منظوره اومااویا درکشور سریلانکا، اجرای خط انتقال آب در کشور عمان، احداث اتوبان در کشور قزاقستان، طراحی و ساخت 10 دستگاه سیلوی بتنی در کشور سوریه، احداث خط مونتاژ سمند در کشور سنگال، احداث کارخانه سیمان در کشور ونزوئلا، احداث پستهای فشار قوی در کشور سوریه ، احداث پستهای فشار قوی در کشور افغانستان واحداث نیروگاه گازی در کشور عمان اشاره کرد.
 رزیتا تندرو اظهار داشت: همچنین این بانک در راستای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق نیز با توجه به مصوبه هیآت محترم وزیران، نسبت به تامین مالی 34 پیمانکار توانمند ایرانی جمعا" به مبلغ 200 میلیون دلار اقدام نموده است .
وی اهم مشکلات حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی را برشمرد و گفت: از اهم مشکلاتی که در حال حاضر با توجه به تحولات و قوانین جدید ارزی، گریبانگیر صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی شده می توان به عدم استفاده از وجوه واریزی به حساب آنان توسط کارفرمایان خارجی اشاره کرد؛ با توجه به قوانین جدید صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما هستند که تاکنون ساز و کار درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی، مدت آن و... از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی جهت رفع محدودیت آن ابلاغ نشده است.
 تندرو از دیگر مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به صدور ضمانت نامه های ارزی اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم وجود بانکهای کارگزار محلی در کشور هدف، امکان صدور ضمانت نامه بصورت تضمین متقابل (غیرمستقیم) وجود ندارد و عموما ضمانت نامه بصورت مستقیم جهت این قبیل کشورها صرفا در صورت پذیرش کارفرمایان مربوطه صادر می گردد؛ نقل و انتقالات وجوه ارزی و حواله ارزی نیز در حال حاضر به سختی انجام می پذیرد که بانک توسعه صادرات ایران تلاش خود را در جهت رفع این مشکل و برقراری و توسعه روابط مطلوب و پایدار کارگزاران به کار می بندد و به دنبال راهکارهای تازه جهت برقراری روابط کارگزاری جدید است.
این کارشناس بانکی در ادامه برنامه های آتی بانک توسعه صادرات ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و گفت: پیگیری در جهت تطبیق مقررات ابلاغی صندوق توسعه ملی برای تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب اعتبار خریدار با بخشنامه ها و مقررات مصوب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و همچنین پیگیری تخصیص منابع ریالی جهت تآمین مالی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در قالب اعتبار فروشنده در دستور کار بانک توسعه صادرات قرار دارد.
به گفته تندرو بانک توسعه صادرات به دنبال تعیین تکلیف بازپرداخت تسهیلات اعطایی به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق بوده و پیگیری های مربوطه را انجام می دهد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *