RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مدیر عامل بانک دی تشریح کرد:

حذف ربا، با عملیات بانکی

۱۳:۵ - ۱۳۹۷/۶/۲۰کد خبر: 256868
ایستانیوز: در جهان امروز بانکداری اسلامی‌توانسته است خود را به عنوان یک سیستم مالی مقتدر مطرح کند و اکنون در بسیاری از کشورها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، نه تنها بانکداری و مالیه اسلامی‌در کنار نظام بانکی متداول در حال فعالیت است، بلکه در برخی موارد نیز پیشرو بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیاست گذاری برای پیشرفت اقتصاد اسلامی‌به عنوان ستون فقرات جامعه اسلامی‌ایران همواره توسط نخبگان این حوزه در حال انجام است تا خط سیر اعتلای این سیستم را ترسیم کند.
به مناسبت هفته بانکداری اسلامی‌با محمدرضا قربانی، مدیر عامل بانک دی گفت و گو کردیم. در ادامه بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید: بانکداری اسلامی، نوعی سیستم بانکداری است که مبتنی بر قوانین اسلامی‌و نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلام است.
اگر مولفه‌های اصلی بانکداری اسلامی‌را حذف ربا از تمامی‌عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهند بود. بر این اساس در بانکداری سنتی(ربوی) بین بانک و مشتری و گیرنده تسهیلات یک رابطه مستقیم وجود دارد و به واسطه وجود همین رابطه مستقیم، رابطه دائن و مدیون بوجود می‌آید، اما در بانکداری اسلامی‌وجوه سپرده‌گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و درقالب عقود معین سرمایه گذاری می‌شود.
در مبحث بانکداری اسلامی، موضوع سود و حداقل سود مورد انتظار پیش کشیده می‌شود که با ربا(بهره)، به معنی دریافت هر مبلغ اضافه بر روی دین مشروط بر اینکه قبلاً شرط شده باشد، تفاوت‌هایی اساسی دارد، از جمله این که سود با توافق طرفین تعیین و به نسبت‌های مورد توافق پرداخت می‌شود، ولی ربا از طرف وام‌دهنده(دائن) تعیین و به هر نرخ یا نرخ‌های ثابت از قبل تعیین شده، پرداخت می‌گردد.
سود نظام بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و ارزش‌های اقتصاد اسلامی‌دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. از طرفی بانکداری اسلامی‌برخلاف دیدگاه سایر موسسات مالی که هرگز ارتباط بین بانکداری واصول اخلاقی را نپذیرفته اند، پایبند به اصول اخلاقی است. در ادامه سرفصل‌های مورد اشاره وی به شرح ذیل بیان می‌گردد.
 اصول بنیادین بانکداری اسلامی‌، وجه تمایز آن با بانکداری متعارف - بانکداری اسلامی ، زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی - رونق اشتغال و تولید با اجرای بانکداری اسلامی‌- توزیع عادلانه ی سود و هزینه‌ ی بانکی در نظام بانکداری اسلامی‌- نقش موثر نظام بانکداری اسلامی‌در کاهش زمینه‌های ایجاد بحران‌های مالی - بنیاد بانکداری اسلامی‌، حرکت به سمت توسعه پایدار - توجه به فرهنگ سازی بانکداری اسلامی‌در بانک دی - بانکداری اسلامی‌، حذف ربا از عملیات بانکی. 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک دی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *