RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

پنج شرکت در حوزه بیمه زندگی تاسیس می شود

ضرورت تشکیل بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی

۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۶/۱۹کد خبر: 256819
ایستانیوز:رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: پنج شرکت جدید متقاضی تاسیس و فعالیت در حوزه بیمه زندگی هستند که یکی از آنها عملیات اجرایی خود را آغاز کرده و یک شرکت نیز در مرحله پذیره نویسی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی در همایش توسعه بیمه های زندگی اظهار داشت: طبق تصمیم بیمه مرکزی، دیگر مجوز تاسیس شرکت های جنرال که در همه رشته های بیمه فعال است، داده نمی شود و باید شرکت ها تخصصی شوند.
وی با انتقاد از پایین بودن ضریب نفود بیمه زندگی در ایران، افزود: در سال های اخیر بیمه زندگی رشد خوبی داشته و سهم 7.8 درصدی آن از بازار بیمه در سال 1392 به 14.4 درصد در سال 96 رسیده است.
سلیمانی یادآور شد: در سال 1390 فقط در سه شرکت سهم بیمه عمر بیش از 20 درصد پرتفوی آنها بود که اکنون به 10 درصد ارتقا یافته است.
رییس کل بیمه مرکزی رشد بیمه زندگی را مرتبط با فضای کسب و کار در کشور ارزیابی کرد و گفت: در زمان بروز تورم، افراد به دنبال دارایی فیزیکی برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند، به همین دلیل در سال های اخیر که تورم در حد قابل قبولی مهار شد، بیمه های عمر رشد کرد.
وی افزود: اکنون با تغییراتی که در نرخ تورم ایجاد شده، این نگرانی وجود دارد که فشار به صنعت بیمه بیشتر شود و بیمه نامه های زندگی فروش نرود.
سلیملتی اظهار داشت: در این شرایط ، بیمه مرکزی وطیفه دارد با اصلاح آیین نامه ها و تسهیل امور، زمینه را برای رشد صنعت بیمه فراهم کند.
وی ضریب نفوذ بیمه در جهان را ۶.۱۳ درصد و سهم بیمه های زندگی از آن را ۳.۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میزان نفوذ بیمه در ایران ۲.۲۳ درصد و سهم بیمه های زندگی ۳۱ صدم درصد است.
این مسئول صنعت بیمه گفت: کشورهایی که در صنعت بیمه رشد خوبی داشته اند، در رشته بیمه های زندگی نیز توسعه یافته اند و در ایران نیز در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده سهم بیمه های زندگی به ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه برسد.
وی از محصولات نظام بانکی به عنوان رقیب بیمه های زندگی یاد کرد و پیشنهاد کرد که شرکت های بیمه از طریق بازار سرمایه این صنعت را رشد دهند.
سلیمانی از اینکه شرکت های بیمه در بورس فعال نیستند گلایه کرد و اظهار داشت: مهم این نیست که یک شرکت بیمه در بورس پذیرفته شود بلکه باید دید چقدر سهام آن در بازار سرمایه معامله می شود.
وی گفت: باید محصولات بیمه به قدری متنوع باشد که مردم احساس کنند سپرده گذاری در بیمه زندگی بهتر از داشتن حساب بانکی یا خرید سهام است.
 
تشکیل بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی در کشور یک ضرورت است 
دکتر صفری با ارائه آماری از ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در کشور و مقایسه آن با متوسط جهانی گفت ضریب نفوذ بیمه زندگی در جهان به طور متوسط 33؍3 است درحالی‌که در کشورمان به 31 صدم درصد می‌رسد بنابراین متوسط ضریب نفوذ ایران یک دهم متوسط این ضریب در دنیاست. 
وی با اشاره به ماده 11 قانون برنامه توسعه ششم تأکید کرد که سهم بیمه‌های زندگی باید حداقل 50 درصد کل پرتفوی صنعت بیمه باشد. 
دکتر صفری در ادامه به عوامل و علل بروز این عارضه اشاره کرد و گفت: تنوع محصولات بیمه‌ای و استفاده از ابزارهای مالی راهکارهای مؤثر برای حل این معضل است. 
سؤالاتی که در سمینار توسعه بیمه‌های زندگی در پی پاسخ آن هستیم 
رئیس پژوهشکده بیمه در توضیح بیشتر پیرامون علل چنین شرایطی گفت باید در این زمینه به چند سؤال اساسی پاسخ داد و گفت: در این سمینار می‌خواهیم به این نکات بپردازیم. اینکه چرا بیمه‌های زندگی با سابقه 80 ساله هنوز رشد مطلوب نداشته است؟
آیا فرهنگ بیمه در بین مردم نفوذ ندارد؟ آیا مردم بیمه را نمی‌شناسند و از بیمه آگاهی ندارند آیا بیمه اولویت و دغدغه آنها نیست؟ آیا تقاضا وجود ندارد و یا بیمه به طور مؤثر عرضه نمی‌شود؟ آیا قیمت بالاست و مردم محصولات جایگزین بهتری می‌شناسند؟ وی در ادامه این سوالات گفت باید به سوالات دیگری نظیر اینکه آیا بانک‌ها و سایر فرصت‌های بدیل، بهتر عمل می‌کنند و اینکه مردم به بیمه‌ها اعتماد ندارند و پرداخت خسارت به صورت بی‌کیفیت انجام می‌شود و در نهایت اینکه آیا همه این عوامل مؤثرند؟ 
 
طرح 3 ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی 
دکتر صفری 3 ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور مطرح کرد که شامل: عرضه بیمه‌های زندگی متصل به یونیت‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار ریسک‌های زندگی و راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق بیمه زندگی است. 
وی در تشریح بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی گفت: پژوهشکده بیمه مطالعه این موضوع را در دستور کار قرار داده است اما تجارب موجود در این زمینه نشان می‌دهد که خاستگاه این بازار در امریکا، آلمان و انگلستان است. وی افزود قدمت این بازار به شکل مدرن کمتر از 20 سال اما به سرعت رو به رشد است. 
صفری افزود این بازار کمک می‌کند تا بیمه‌نامه زندگی از طریق فراهم‌سازی امکان فروش بیمه‌نامه به سرمایه‌گذار بازار سرمایه به اوراقی نقد و قابل معامله در بازار تبدیل می‌شود. 
این بازار همچنین به بیمه‌گذار اطمینان می‌دهد که در صورت نیاز فوری به نقدینگی و یا در صورت تغییر نیازهایش و در صورت عدم نیاز به بیمه‌نامه بتواند بیمه‌نامه موجود را به سرمایه‌گذار بفروشد و نیازهای خود به نقدینگی را برطرف کند. وی این مزیت را اطمینان به نقدشوندگی و کاهش ریسک نقدشوندگی بیمه‌نامه دانست و گفت با تشکیل و وجود چنین بازاری قطعاً بیمه‌های زندگی در کشور رشد خواهند داشت.
وی این موضوع را از منظر سرمایه‌گذار نیز بررسی کرد و گفت: البته سرمایه‌گذار نیز مایل است به منظور ایجاد تنوع و کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری در این اوراق سرمایه‌گذاری کند و این امر عاملی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود. 
دکتر صفری در مورد مزایای بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه‌نامه عمر برای بیمه‌گذاران نیز گفت: تشکیل این بازار باعث افزایش نقدشوندگی بیمه‌های زندگی خواهد شد و افزایش فروش و ضریب نفوذ بیمه را در پی دارد. 
وی افزود: فرد بیمه‌گذار در طول مدت قرارداد خود به جای رجوع به شرکت بیمه برای فسخ قرارداد یا بازخرید آن می‌تواند بدون تحمل زیان به بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی مراجعه کرده و آن را با سود مناسب و با قیمت روز بازار به فروش رساند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *