RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای کنترل نقدینگی

نقدینگی سونامی تخریب اقتصاد ایران

۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۶/۱۱کد خبر: 256406
ایستانیوز:طبق گزارش بانک مرکزی، حجم تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۹۶ به ۱۴۸۰ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان بالغ شده است. بنابراین نقدینگی در سال گذشته از میزان تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،رشد سریع نقدینگی و عبور آن از عدد 1530 هزار میلیارد تومان نشان می دهد که اقتصاد ایران با یک بیماری بسیار مهم درگیر است که ماه ها بود کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی از جمله رئیس اتاق تهران، مسعود خوانساری نسبت به آن هشدار می دادند ولی جدی گرفته نمی شد. اما به نظر می رسد که حالا عالی ترین مقام مالی و بانکی کشور یعنی رئیس کل جدید بانک مرکزی به دنبال انجام اقداماتی برای کنترل نقدینگی است. عبدالناصر همتی روز گذشته در همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد:« باور عمیق من این است که اتفاقی که در بازار ارز افتاد، محصول ناترازی سیستم بانکی و رشد وحشتناک نقدینگی و اصرار ما به تداوم نقدینگی است. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و سیاست دولت، در کنترل و هدایت نقدینگی به طور جدی و قاطع اقدام خواهیم کرد.» او همچنین ساعتی بعد در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:« امروز در همایش بانکداری اسلامی بحث مفصلی در مورد دلایل رشد نقدینگی داشتم و اینکه عمده عامل رشد نقدینگی را رفتار بانک های مشکل دار در ارائه سودهای بالا برخلاف سیاست اعلام شده و تحمیل بی کفایتی مدیریتشان از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی دانستم و تاکید کردم اراده ای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد که در واقع به تداوم رفتار بانک ها اشاره داشتم و تاکید کردم این روند را تحمل نخواهیم کرد. متاسفانه به علت پخش تقطیع وخلاصه شده اظهارات من، این برداشت اشتباه از صحبت های من شده است که گویا دولت یا بانک مرکزی این اراده راندارد.»
 
نقدینگی یکی از چالش های جدی است که از دولت یازدهم و دوازدهم با آن دست به گریبان بوده است و به اعتقاد کارشناسان برای کنترل آن تاکنون اقدامات جدی صورت نگرفته است تا جایی که در این دو دولت حدود هزار، هزار میلیارد تومان رشد داشته است. ولی الله سیف رئیس کل پیشین بانک مرکزی چند ماه پیش گفته بود نقدینگی با 22.1 درصد رشد در سال 96 به رقم 1530 هزار میلیارد تومان رسیده است همچنین پایه پولی با رشد 19.1 درصدی در سال گذشته، 214 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.
 
طبق گزارش بانک مرکزی، حجم تولید ناخالص داخلی در پایان سال 96 به 1480 هزار و 710 میلیارد تومان بالغ شده است. بنابراین نقدینگی در سال گذشته از میزان تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است. بررسی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد، این نسبت از 63.2 درصد در سال 91 با 40.1 درصد افزایش و به 103.3 درصد رسیده و این اتفاق برای اولین بار در دهه‌های اخیر در اقتصاد ایران قابل مشاهده است.
 
اما این تحولات منفی اقتصادی در شرایطی رخ داده است که بارها فعالان بخش خصوصی نسبت به رشد نقدینگی و عدم کنترل آن هشدار داده بودند. رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران باردیگر به ضرورت کنترل نقدینگی در کشور پرداخت و گفت:« خواهش ما از دولت این است که به موضوع نقدینگی بپردازند؛ این موضوع ممکن است حتی خطرناک تر از بحث ارز باشد، بهمنی هست که به هرجا سقوط کند آن بخش را نابود می کند و هر روز دیرتر پرداختن به حل این بحث، آفات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.»

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *