RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

هزارتوی مشکلات شرکت‌های هواپیمایی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۶/۱۱کد خبر: 256404
ایستانیوز:هزینه‌های دلاری و ریالی شرکت‌های هواپیمایی افزایش‌یافته است. به سران سه قوه نامه نوشتیم تا به عبور صنعت هوایی از بحران کنونی کمک کنند.
60 درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی هزینه ارزی است. با توجه به تشدید تحریم‌ها دسترسی به قطعات و تجهیزات برای شرکت‌های هواپیمایی سخت‌تر شده است. طرف‌های خارجی که پیش‌ازاین با در شرایط بهتری با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی همکاری می‌کردند، به دلیل بالا رفتن ریسک تحریم‌ها، قیمت‌ها را افزایش دادند و هزینه انتقال قطعات به داخل کشور بیشتر شده است.
 
از سوی دیگر نرخ ارز در بازار داخلی تغییر کرده است. پیش‌ازاین بر اساس سیاست‌های ارزی دولت قرار بود با نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز موردنیاز را تأمین کنند اما بر اساس آنچه امروز در نظر گرفته‌شده، ارز موردنیاز این شرکت‌ها باید از طریق سامانه نیما تأمین شود اگرچه تا امروز نتوانستند  از این سامانه ارز بگیرند. نرخ رسمی ارزی که شرکت‌ها باید از سامانه نیما بگیرند هنوز به دست نیامده است اما پیش‌تر نرخ دلار 7 هزار و 500 تومانی تا 8 تومانی مطرح شده بود. بانک مرکزی هم‌چنین سامانه ETS «سامانه معاملات الکترونیکی» را برای به شرکت‌ها معرفی کرده است اما بر اساس آخرین اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نرخ ارز در این سامانه 8 هزار و 975 تومان است که با هزینه انتقال درنهایت هر دلار به قیمت 9 هزار و 500 تمان برای شرکت‌ها تمام می‌شود. این تفاوت نرخ به‌هرحال هزینه شرکت‌ها را بالا می‌برد.
 
 گذشته از این هزینه‌هایی ریالی شرکت‌های هواپیمایی در داخل بیشتر شده است. اقلام غذایی موردنیاز در کترینگ، سایر تجهیزات و نیازمندهای داخلی در بازار داخلی گران‌تر شده است. گروه‌ها در شرکت‌های هواپیمایی برای جابه‌جایی به خودرو نیاز دارند و تهیه خودرو در بازار داخل نسبت به سال گذشته گران‌تر تمام می‌شود.
 
به نظر می‌رسد دولت توانایی یا آمادگی کاهش هزینه‌های دسترسی به ارز برای شرکت‌های هواپیمایی را ندارد و شرکت‌ها تلاش می‌کنند کسب‌وکار را با نرخ جدید ارز تطبیق دهند. این شرکت‌ها برای پوشش هزینه‌ها ناچارند قیمت بلیت‌ها را افزایش دهند درحالی‌که این اقدام پیامدی چون کاهش مسافر را در پی خواهد داشت. امید شرکت‌های هواپیمایی این است که تمام متصدیان در این صنعت با همراهی هم شرایط را به‌نوعی مدیریت کنند که در بحران کنونی به ثبات برسیم و از شرایط سخت عبور کنیم. در انجمن شرکت‌های هواپیمایی نامه‌ای به سران سه قوه نوشتیم و راه‌حل‌هایی که ازنظر شرکت‌ها به  برای عبور صنعت حمل‌ونقل هوایی از بحران فعلی کمک می‌کرد را اعلام کردیم. امیدواریم با توجه سران سه قوه به این راه‌حل‌ها به شرایط بهتری برسیم.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *