RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

جذب سرمایه گذاری حلقه مفقوده رشد اشتغال

هزار پیچ جذب سرمایه گذاری

۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۶/۷کد خبر: 256256
ایستانیوز:رشد پرنوسان و محدود تولید ناخالص داخلی و ناکامی اقتصاد در تولید اشتغال مورد نیاز کشور عمدتاً ناشی از روند کاهشی سرمایه گذاری ثابت ناخالص و به ویژه کاهش در سرمایه گذاری خالص است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،روز گذشته رئیس جمهور در حالی برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس به بهارستان رفت که یکی از اصلی ترین سوالات نمایندگان درباره چرایی عدم موفقیت دولت در اشتغال بود. سوالی که رئیس جمهور در پاسخ به آن به آمار2 میلیون 700 هزار ایجاد شغل اشاره کرد و در ادامه گفت که پیش نیاز اصلی ایجاد شغل در کشور سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی است. جذب سرمایه گذاری که به نظر می رسد در دوران تحریم ها و نوسانات شدید کار بسیار دشواری باشد.

 

رشد پرنوسان و محدود تولید ناخالص داخلی و ناکامی اقتصاد در تولید اشتغال مورد نیاز کشور عمدتاً ناشی از روند کاهشی سرمایه گذاری ثابت ناخالص و به ویژه کاهش در سرمایه گذاری خالص است. طی ده سال اخیر، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از 1397هزار میلیارد ریال به 1168 و تشکیل سرمایه ثابت خالص از 716 هزار میلیارد ریال به رقم 198 هزار میلیارد ریال کاهش یافته اند. این در حالی است که طی این مدت، علیرغم افزایش سرمایه بری تولید کالا و خدمات، سرمایه گذاری ناخالص در ماشین آلات از 496 به 361 هزار میلیارد ریال تقلیل و سرمایه گذاری خالص در ماشین آلات از رقم 202 هزار میلیارد در سال 1386 به رقم 70 -هزار میلیارد ریال در سال 1395 سقوط کرده است.  ارقام فوق نشانگر روند کاهشی و محدودیت در ورود فناوری های جدید به کشور از یکسو و عدم ایجاد فرصت های شغلی جدید مکفی از سوی دیگر است. مادام که این روند معکوس نشده و سرمایهرگذاری خالص بهشدت افزایش نیابد، دستیابی به رشد مستمر و قابل توجه در تولید و اشتغال کشور میسر نخواهد شد.

در این بین موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وابسته به وزارت صمت در زمینه جذب سرمایه نکات کلیدی را در گزارشی ارائه داده است:« 1- رشد تولید منوط به رشد ذخیره سرمایه، رشد اشتغال و رشد بهره وری عوامل تولید است که در عوامل تولید تغییر قابل مالحظه ای نداشته است. به کارگیری نیروی جدید نیز بدون در اختیار داشتن ماشین آلات و ابزار جدید و مورد نیاز امری بسیار بعید است، از این رو رشد تولید در کشور منوط به رشدی متناسب در ذخایر سرمایه است. 2-  -بانک مرکزی موجودی ذخایر سرمایه را 21650 و موجودی ماشینآالت را حدود 4500 هزار میلیارد ریال برآورد کرده است که رشد 8 درصدی آن ها بترتیب مستلزم 1720 و 360 هزار میلیارد سرمایه گذاری خالص در سال است که با ارقام 198 و 70 -هزار میلیاردی سال 1395 تفاوت فاحشی دارد. 3-  -سرمایه گذاری را می توان به طور کلی تابعی از انگیزه برای سرمایه گذاری، وجود منابع الزم و وجود سیاست هـای اثربخش دانـست.»

اما در این میان سوال این است که رشد پایدار سرمایه گذاری نیاز به چه موضوعات کلیدی است؟ به اعتقاد کارشناسان افزایش انگیزه های سرمایه گذاری، اثر بخشی و هدفمندی سیاست ها و تامین منابع سرمایه گذاری از مهم ترین عوامل است.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *