RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بانک ملت از محل افزایش قیمت مسکن ۷۵ میلیارد تومان سود کسب کرد

کاهش قیمت تمام شده پول در بانک ملت

۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۶/۶کد خبر: 256188
ایستانیوز:نگاهی به عملکرد سال ۹۶ بانک ملت نشان می‌دهد که وضعیت این بانک در سال ۹۷ با بهبود نسبی همراه خواهد بود؛ از جمله اینکه تک‌نرخی شدن نرخ ارز موجب شناسایی مبلغ بااهمیتی سود تسعیر ارز در سال جاری می‌‏شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نگاهی به عملکرد سال ۹۶ بانک ملت نشان می‌دهد که وضعیت این بانک در سال ۹۷ با بهبود نسبی همراه خواهد بود؛ از جمله اینکه تک‌نرخی شدن نرخ ارز موجب شناسایی مبلغ بااهمیتی سود تسعیر ارز در سال جاری می‌شود. همچنین افزایش قیمت مسکن در ابتدای سال جاری، علاوه  بر تسریع در فروش املاک تملیکی بانک٬ تسهیل در فروش و شناسایی سود بانک از محل فروش املاک مازاد را به دنبال دارد که عملکرد بانک را در سال جاری بهبود می‌بخشد. نکته دیگر اینکه افزایش سودآوری و قیمت سهم شرکت‌های معدنی، فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی در سال 1396 و پیش‌بینی آن در سال جاری می‌تواند سود خوبی را نصیب بانک و شرکت‌های زیرمجموعه کند. به علاوه٬ منابع سپرده‌ای بانک در مقطع اسفند 96 نسبت به اسفند 95 رشد داشته و همچنین ترکیب منابع سپرده‌ای بانک به سمت پایداری و ثبات بیشتر حرکت کرده است. موضوع دیگر اینکه بانــک ملت توانسته هم پایداری سپرده‌ها را با افزایش سهم درصد سپرده‌های بلندمدت افزایش دهد و هم با عدم جــذب منابــع گــران‌قیمــت و بهبــود ترکیــب ســپرده‌هــا٬ موجب کاهــش قیمــت تمــام شــده پــول بانــک ملت شود. در ادامه موارد مورد اشاره تشریح می‌شود.
 
1. وضعیت ارزی بانک ملت؛ در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ ، بانک ملت دارای 25 میلیارد دلار دارایی ارزی و 18 میلیارد دلار بدهی ارزی است، که 16 میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بانک مربوط به تسهیلات صندوق توسعه، صندوق انرژی و اوراق مشارکت ارزی است و همچنین تسهیلاتی که به شرکت ملی نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعطا شده است. در حال حاضر بانک ملت دارای هفت میلیارد دلار وضعیت باز ارزی (لانگ) است؛ بنابراین با عنایت به تراز ارزی بانک، تک‌نرخی شدن نرخ ارز موجب شناسایی مبلغ بااهمیتی سود تسعیر ارز در سال جاری می‌شود. 
 
2. افزایش قیمت مسکن؛ بانک ملت در سال 96 از محل فروش املاک مازاد 750 میلیارد ریال سود کسب کرده است که از آنجا که سود ناشی از فروش دارایی‌های مازاد به دلیل پرداخت مالیات نقل و انتقال، معاف از مالیات بر عملکرد است، رقم مذکور به صورت مستقیم موجب افزایش EPS  بانک می‌شود. از مهمترین پروژه‌ها می‌توان به فروش پروژه جام اشاره کرد.
 
از طرفی فروش 2.470 میلیارد ریال دارایی مازاد بانک، موجب بهبود نسبت دارایی ثابت بانک شده که این امر با عنایت به بندهای 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر٬ به نظر می‌رسد باعث عدم افزایش سه درصدی سالانه در مالیات پرداختی بانک شود.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،بنابراین افزایش قیمت مسکن در ابتدای سال جاری، علاوه  براینکه موجب تسریع در فروش املاک تملیکی بانک می‌شود٬ تسهیل در فروش و شناسایی سود بانک از محل فروش املاک مازاد را هم به دنبال دارد که این امر عملکرد بانک ملت را در سال جاری بهبود می‌بخشد. 
 
3. افزایش سودآوری و قیمت سهم شرکت‌های معدنی، فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی در سال 1396 و پیش‌بینی آن در سال جاری؛  بانک ملت با دارا بودن 3.445 میلیون سهم شرکت ملی صنایع مس (جزو املاک تملیکی) می‌تواند در سال جاری سود با اهمیتی از این محل شناسایی و کسب کند؛ همچنین این امر سبب افزایش سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه بانک به دلیل اختصاص سهم قابل توجهی از پرتفوی خود به سهام گروه‌های مذکور می‌شود.
 
4. وضعیت منابع سپرده‌ای بانک ملت؛ منابع سپرده‌ای بانک در مقطع اسفند 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل (اسفند 95) به میزان 20.3 درصد رشد داشته و همچنین ترکیب منابع سپرده‌ای بانک به سمت پایداری و ثبات بیشتر حرکت کرده است، به نحوی که سهم درصد سپرده‌های بلندمدت از 35 درصد در اسفند ماه95 به 48 درصد در اسفندماه 96 تغییر یافته است. 
 
5. قیمت تمام شده پول بانک ملت؛ رویکــرد تحلیل مقایسه‌ای صورت‌های مالی سال 95 و 96 و همچنین گزارش‌های میاندوره‌ای افشا شده در سامانه کدال حاکی از آن است که بانــک ملت توانسته طی سال مالی اخیر، هم پایداری سپرده‌ها را با افزایش سهم درصد سپرده‌های بلندمدت افزایش دهد و در عین حال با عدم جــذب منابــع گــران‌قیمــت و بهبــود ترکیــب ســپرده‌هــا موجب کاهــش قیمــت تمــام شــده پــول بانــک ملت شود و  قیمت تمام شده بهره‌ای بانک در دوره منتهی به اسفند 95 از 15.03 درصد به 13.72 درصد در اسفند 96 کاهش یافته است. 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک ملت، بورس، سود
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *