RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

پرداخت یارها با الزام پذیرندگان به دریافت ای نماد حذف می‌شوند

۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۶/۶کد خبر: 256144
ایستانیوز: مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان الزام پذیرندگان پرداخت یاران به دریافت "ای نماد" را به منزله از انتفاع ساقط شدن فعالیت آنها دانست و گفت: شرکت های PSP همواره تابع قوانین بانک مرکزی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدابراهیم حسینی نژاد در خصوص اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیک ایران در خصوص تشکیل پنجره واحد صدور درگاه پرداخت اینترنتی و الزام مشتریان پرداخت یاران در مدل جدید به اخذ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) گفت: شرکت‌های PSP در حوزه ارائه درگاه‌های پرداخت به پرداخت یاران که در اصل همان شرکت‌های فین تکی هستند تاکنون تابع قوانین بانک مرکزی و شاپرک بوده‌اند.
وی افزود: اگر قرار باشد پذیرندگان پرداخت یاران ملزم به دریافت "ای نماد" شوند به‌ نوعی توقف فعالیت در این بخش است زیرا اگر فردی بتواند "ای نماد" دریافت کند به‌ صورت مستقیم از شرکت‌های PSP درگاه پرداخت اینترنتی دریافت می‌کند.
حسینی نژاد تصریح کرد: در مستند پرداخت یاران بانک مرکزی احتمال ریسک فعالیت پرداخت یاران مدنظر قرار گرفته شده و در قبال آن از این کسب‌ و کارها، تضامین گرفته می‌شود. از اینرو نه همه پرداخت یاران ولی آن دسته که در حوزه تجمیع کنندگان فعالیت می‌کنند اگر قرار باشد پذیرندگانشان مجوز ای نماد اخذ کنند، کسب و کارشان از انتفاع ساقط می‌شود.
ایرادهای "ای نماد" گریبانگیر صنعت پرداخت در فعالیت های خلاف سایت ها شد
وی در پاسخ به این پرسش که دریافت "ای نماد" در کشور هنوز به‌صورت قانون در نیامده و یک دستورالعمل است، اظهار داشت: دریافت "ای نماد" برای اخذ درگاه‌های پرداخت الکترونیک به‌ صورت یک دستورالعمل است که ایرادهایی دارد که صنعت پرداخت و به خصوص شرکت‌های PSP به دلیل همین ایرادها در چند ماه گذشته با دردسرهای متعددی مواجه شده‌اند.
حسینی نژاد ادامه داد: اشخاص فراوانی وجود داشتند که "ای نماد" دریافت کرده و شرکت‌های PSP با ارائه درگاه پرداخت اینترنتی به آنها، با مشکلات فراوانی در خصوص فعالیت‌های خلاف قانون سایت‌های اینترنتی مواجه شدند.
وی با تاکید بر این مهم که نهادی که به اشخاص حقیقی و حقوقی "ای نماد" می‌دهد باید بر فعالیت آنها نیز نظارت مناسبی داشته باشد، گفت: در اساس به برخی از فعالیت‌ها نباید مجوز "ای نماد" تعلق گیرد و همچنین افراد حقیقی نیز نباید از این مجوز برخوردار شوند و این مشکلات جدی در بخش مجوز نماد الکترونیکی مطرح است.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان توسعه تجارت الکترونیک ایران با فرآیند ارائه "ای نماد" به کسب‌ و کارها مجازی در اعمال نظارت مطلوب در این بخش برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه موفق بوده یا خیر، گفت: اتفاق‌هایی که در چند ماه گذشته در خصوص فعالیت‌های خلاف سایت‌های اینترنتی رخ داد، به‌ خوبی بیانگر ضعف‌های نظارتی در این بخش است و این روند موفقیت‌آمیز نبوده است.
چارچوب گذاری فناوری های نوین رویکرد مناسبی است
حسینی نژاد در خصوص مزیت‌های سند نهایی پرداخت یاران به نسبت نسخه‌های قبلی آن، اظهار داشت: تدوین و انتشار این سند با مشارکت تمام نهادهای درگیر یک حرکت رو به‌ جلو برای رسیدن به بلوغ در مواجهه و استفاده از فناوری‌های نوین در کشور است.
وی افزود: من معتقد هستم، نبود زیرساخت‌های قانونی در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی و کسب‌ و کارهای مجازی در کشور فعالیت با آسودگی خاطر و اطمینان در این فضا را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته است که این مهم، منجر به ایجاد گرفتاری‌های متعدد از جمله اجبار برای صدور دستورالعمل‌های بیشتر، افزایش کنترل و همچنین پرداخت هزینه‌های بیشتر در این بخش شده است.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان افزود: بانک مرکزی با انتشار سند پرداخت یاران یک گام رو به‌ جلو برداشته و سیاست خود را از صدور مجوز به تعیین چارچوب در فناوری‌های نوین تغییر داده که هم رویکرد مناسبی و هم فعالیت‌ها در این بخش را نظام‌مند کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که در سند نهایی پرداخت یاران سه تغییر عمده رخ‌داده و فعالیت پرداخت یاران به‌ صورت مشخص چارچوب گذاری شده و ارتباط این کسب‌ و کارها با شاپرک در ارسال اطلاعات کاربران و دستور صدور تسویه وجوه به‌ طور مستقیم ایجاد شده است، این موارد چه نقشی در تسهیل فعالیت شرکت‌های فین تکی دارد، اظهار داشت: ایجاد یک پوشش قانونی برای فعالیت پرداخت یاران رویکرد مناسبی است که با انتشار سند پرداخت یاران اجرایی شده، اما نمی‌شود آن را تسهیل نام‌گذاری کرد، زیرا چارچوب گذاری نیز به‌نوعی محدودیت محسوب می‌شود.
کاهش درگیری پرداخت یاران با نهادهای نظارتی با انتشار سند نهایی پرداخت یاران
حسینی نژاد یادآور شد: بانک مرکزی با تعیین چارچوب و ایجاد قوانین برای فعالیت پرداخت یاران به‌نوعی به این کسب‌ و کارها در رسمیت بخشیده است، که این روند درواقع برای فین تک‌ها به‌ نوعی تسهیل فعالیت به‌ حساب می‌آید.
وی ادامه داد: با انتشار سند نهایی پرداخت یاران و دستورالعمل‌های آن از سوی بانک مرکزی، امید است درگیری‌های کسب‌ و کارهای فین تکی با نهادهای ناظر کاهش یابد و من این روند را تسهیل به معنی آسان سازی نمی‌دانم.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان تصریح کرد: قبل از انتشار سند نهایی پرداخت یاران شرکت‌ها در این حوزه با گرفتاری‌های متعددی مواجه بودند، زیرا کسب‌ و کارهای فین تکی که به‌ صورت مستقل و اخذ سرویس از بانک هافعالیت داشتند با دستور پرداخت‌هایی که خود انجام می‌دادند به دلیل نداشتن چتر قانونی حتی اگر تمام موارد لازم را رعایت می‌کردند در مواجهه با نهادهای نظارتی دچار مشکل می‌شدند.
حسینی نژاد افزود: انتشار سند نهایی پرداخت یاران در واقع یک چتر قانونی برای فعالیت این کسب‌ و کارها ایجاد کرده و در این روند آنها ملزم به رعایت دستورالعمل‌های سند پرداخت یاران با دقت و وسواس بیشتری هستند که مشکلات در این بخش را کاهش یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های PSP که با فین تک‌ها همکاری می‌کنند، رضایت نسبی از سند پرداخت یاران دارند و مشکلات آنها با انتشار این مستند، حل‌ شده است، گفت: بله، در هر صورت مشکلاتی که در گذشته در همکاری با پرداخت یاران وجود داشت، با انتشار این سند کاهش‌یافته و شرایط در آینده می‌تواند بهتر شود.
حسینی نژاد افزود: ولی هنوز ملاحظاتی برای فعالیت فین تک‌ها وجود دارد که لازم است با گذشت زمان نهادهایی که این ملاحظات را دارند کم‌کم به این جمع‌بندی برسند که راهکار بهتری برای نظارت بر فعالیت پرداخت یاران وجود دارد

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *