RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

واردات و صادرات در ۴ ماهی که گذشت

رشد تجارت در دل حاشیه ها؟

۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۵/۲۳کد خبر: 254414
ایستانیوز:در چهارماهی که گذشت صادرات به کشورهای مختلف افزایش یافته و ۲۵۰میلیارد دلار سفارش واردات به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،گویا تجارت توانسته به اندازه حاشیه های اخیر مثل انتشار فهرست و تخلف ارز بگیران از دولت یا نوسانات ارزی رشد کند. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت صادرات کالا و خدمات به کشورهای همسایه نسبت به 4 ماه ابتدای سال 96، در چهارماه گذشته از سال جاری 34 درصد رشد کرده و رقم 300 میلیون دلار را به ثبت رسانده است. ارزش صادرات غیرنفتی هم در 4 ماه اخیر 15450 میلیون دلار برآورد شده که رشد 14.7 درصدی را نسبت به چهارماه  ابتدای سال 95 نشان می دهد. نکته جالب اما در این بین رشد35 درصد صادرات صنایع معدنی و فلزی است. صادرات ماشین آلات صادرات ماشین آلات در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۶.۳ درصد رشد داشته است و صادرات محصولات نساجی در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۳ درصد بیشتر شده است.
 
تراز تجاری مثبت در چهارماه ابتدای سال 94 درحالی به دست آمده که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت 250 میلیارد دلار در این مدت ثبت سفارش واردات صورت گرفته است. شریعتمداری در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که از مشکلات و عوامل برون‌زا قدری که خارج می‌شویم به حوزه سودجویی وارد می‌شویم که برخی از این آب گل آلود تلاش می‌کنند برای خودشان ماهی بگیرند. به عنوان مثال تقاضای ثبت سفارش طی چهار ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است و اگر فرض کنید که همه این ثبت سفارش‌های انجام شده را بخواهیم وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که قابل تصور نیست.
 
شریعتمداری گفت: دولت باید با کارآمدی، این مساله را مدیریت کند و با اتخاذ تصمیمات به موقع نگذارد اهداف این سودجویان محقق شود. به عنوان مثال برای ثبت سفارش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که برای درخواست ثبت سفارش، اهلیت متقاضی باید بررسی شود. میزان واردات انجام شده و سابقه او در گذشته در این بررسی نیز رصد می‌شود و باید آنهایی واردات انجام دهند که حداقل سابقه آن را داشته باشند تا بخشی از سودجویی‌ها را از بازار واردات حذف کنیم.
 
به گفته وزیر صنعت، پس از ثبت سفارش، متقاضیان به بانک مرکزی برای دریافت ارز مراجعه می‌کنند. پیش از این همه  یک ارز واحد ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند. قبل از اعلام بسته جدید ارزی نظر بیشتر مسئولان این بود که نباید یکسان‌سازی در این زمینه شکل بگیرد و با یک نگاه به کالاهای غیرضروری و اساسی نگریست و برای آنها برنامه‌ریزی کرد که در بسته جدید ارزی دولت، تصمیم گرفته شد کالاهای ضروری و اساسی در لیست دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار بگیرند و مابقی کالاها در بازار ثانویه تامین ارز کنند. به گفته وزیر صمت، در وضعیت گذشته تخصیص ارز  سودجویی‌هایی اتفاق افتاد به این معنی که  که بعضی واردکنندگان ارز 4200 تومانی گرفتند اما محصول را با نرخ بیشتری وارد بازار کردند. به گفته شریعتمداری دولت با تشدید نظارت ها جلوی احتکار و سودجویی را می گیرد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *