RSS
امروز دوشنبه ، ۲۶ آذر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

کاهش ۲۷۷۸ واحدی شاخص کل بورس

حباب سکه هنوز تخلیه نشده است

بهینه شدن شرایط نیاز به زمان و همراهی کارگران دارد

شرایط فروش آذرماه محصولات ایران خودرو اعلام شد

تولید بیش از ۶۷۰هزار خودرو سواری در ۸ماهه امسال

بازار ارز در فاز تعادل

پل عبور از ناترازی بانکی

اعلام نرخ مواد خوراکی توسط بانک مرکزی

تلاش بانک‌های خصوصی در رعایت نرخ سود مصوب

جزییات مصوبه جدید نحوه تسویه وام‌های بانکی

برگزاری جشنواره فرشته ها در بانک رفاه

شفاف سازی مالی بانک صادرات

جوایز وین‌کارت سنگین‌تر شد

رونمایی از راهکار پایانه های فراهوشمند ملی (BTM)

تیم کشتی بیمه رازی به عنوان قهرمانی جهان دست یافت

بانک مسکن آماده تامین مالی طرح های جزیره کیش است

پرداخت وجه سوخت با تبدیل "نوین کارت" به کارت سوخت

تحویل ٨٠ باب منزل مسکونی ساخته شده توسط خیرین بانک صادرات

مبادلات بانکی ایران و چین در پیچ و خم

پیش بینی"ای بی ان" درباره قیمت نقره

جزئیات پرداخت ارز دانشجویی اعلام شد

ابلاغ موارد تکمیلی دستورالعمل خرید و فروش ارز به صرافی‌های مجاز

سرپرست شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی معرفی شد

شرایط صورتحساب‌های الکترونیکی مشخص شد

افزایش ۱۲.۴ درصدی پروانه‌ ساخت مسکن

واگذاری ابهام برانگیز صدرا

صندوق توسعه ملی به کمک صنایع دریایی بیاید
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۸/۱۰کد خبر: 25282
ایستانیوز: پانزدهمین همایش صنایع دریایی با انتشار قطعنامه‌‏ای به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) ، متن 15 بندی قطعنامه پانزدهمین همایش صنایع دریایی که امسال در جزیره کیش برگزار شد، به شرح زیر است:
همایش های صنایع دریایی مهمترین و فراگیرترین گردهمایی دست اندرکاران دریایی کشور است که در آن مهمترین چالش ها و موفقیت های کشور در حوزه دریا به بحث گذاشته می شود. در همایش پانزدهم با مدنظر قرار دادن سخنرانی ها و رهنمودهای مسئولان و نکات کلیدی، میزگردها، مقالات علمی ارائه شده، کارگاه ها، نشست کمیته های تخصصی و دستاوردهای ارائه شده در نمایشگاه دریایی، اهم مواردی که مورد تائید قرار گرفته و لازم است همه مسئولان و دست اندرکاران، شرایط تحقق آنها را فراهم آورند، عبارتند از:
1- استمرار برگزاری همایش های صنایع دریایی و حضور جدی مراکز، شرکت ها، موسسات، ارگان های دریایی و متخصصان نشان از شکل گرفتن محور هماهنگی های این صنعت مهم و استراتژیک داشته، بدینوسیله بر برگزاری منظم همایش های سالانه صنایع دریایی و نمایشگاه های جنبی آن تاکید می شود و از کلیه سازمان ها، نهادها، شرکت ها و مراکز دریایی درخواست می شود که حتی الامکان فعالیت های مشابه خود را در این همایش و نمایشگاه های جنبی آن متمرکز کرده تا زمینه حضور نظام مند این انجمن و سایر انجمن های تخصصی دریایی در تصمیم سازی ها فراهم شود.
2- با توجه به گذشت بیش از پنج سال از تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، از دولت تدبیر و امید خواستاریم موانع اجرایی شدن کلیه موارد این قانون را رفع کند. در این راستا اهمیت تشکیل جلسات شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور تمامی اعضا و استفاده کامل از اختیارات قانونی و جایگاه آن بسیار ضروری است. بدیهی است پشتیبانی تخصصی و کارشناسی لازم توسط صاحب نظران و متخصصین امکانپذیر بوده و کمیته های تخصصی هشت گانه انجمن مهندسی دریایی ایران آمادگی کامل در جهت این تعامل را خواهند داشت.
3- مهمترین مشکل حوزه های مختلف دریایی در حال حاضر بحث تامین مالی پروژه ها بوده و صندوق توسعه صنایع دریایی نقش ویژه ای برای حل این مشکل خواهد داشت. لذا ضروری است ضمن تامین منابع لازم بصورت واقعی، امکان فعالیت موثر این صندوق فراهم شود.
4- گسترش فعالیت ها و پروژه های دریایی و تنوع آنها، تدوین نظام مهندسی دریایی و اجرایی کردن جایگاه طرح رتبه بندی شرکت ها و موسسات دریایی را دوچندان کرده است.
5- در راستای توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری دریایی و حضور گسترده مردمی در فعالیت های دریایی، رفع کلیه محدودیت ها و موانع قانونی مانند محدودیت کاربری شناورهای تندور تفریحی بسیار ضروری است. لذا انتظار می رود دولت و مراجع ذیربط در خصوص تسهیلات و مشوق ها، تصمیم لازم را اتخاذ کرده و اقدام مقتضی صورت پذیرد.
6- به منظور استفاده از ظرفیت های بالقوه دیپلماسی سیاسی فعال برای ایجاد ارتباط به ویژه با کشورهای همسو و دارای مزیت دریایی جهت مقابله با تحریم ها با دریافت سفارش های صادراتی ساخت و حمل و نقل کالا، اخذ تاییدیه سایر پرچم ها برای موسسه رده بندی ایرانیان و تکمیل زنجیره تامین مواد، قطعات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز و تلاش های لازم، به ویژه از سوی دولت انجام شود.
7- نیازهای دریایی کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، دفاعی و سیاسی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. در این شرایط انتظار از دولت تدبیر و امید، نظارت و کنترل بیشتر بر مبحث چگونگی واگذاری ها و خصوصی سازی در صنایع دریایی است. متاسفانه طی سال اخیر اقدامات ابهام برانگیزی در این حوزه صورت گرفته و به عنوان مثال بیم آن می رود که سرمایه گذاری های بیش از 30 ساله کشور در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از حوزه فعالیت های دریایی خارج شود. براین اساس ارزیابی اهلیت و صلاحیت فنی تیم مدیریتی و رعایت کامل آن جهت ادامه فعالیت های شرکت های دریایی در حوزه اهداف قبلی و پاسخگویی به نیازهای دریایی کشور ضرورتی حیاتی خواهد بود.
8- در راستای استمرار و توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی به ویژه در بخش دریانوردی، ضمن تاکید مجدد بر استمرار احصاء نیازهای آموزشی اعضاء و توان آموزشی آنان در انجمن مهندسی دریایی ایران و ایجاد و تعدیل رشته های دریایی، بازبینی سرفصل های دروس، بازنگری نحوه انتخاب و گزینش دانشجو در دانشگاه های کشور لازم است: برنامه ها و اقدامات مقتضی جهت حفظ نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه فعالیتهای دریایی صورت گیرد.
9- کارآفرینی، اشتغالزایی و سازماندهی فارغ التحصیلان دریایی و گسترش شبکه ارتباطی دانشجویان رشته های مهندسی دریا با صنایع و دستگاه های اجرایی از طریق کمیته دانشجوئی و تلاش جهت ایجاد مراجع اطلاع رسانی علمی و هدفمند شدن عناوین و محتوای پایان نامه های دانشجوئی به نحوی که کاربرد صنعتی داشته و مورد حمایت قرار گیرند، مورد درخواست جامعه دانشجویی دریایی کشور است.
10- توجه ویژه در سطوح مختلف آموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسات آموزش علمی – کاربردی به آموزش رشته های مختلف دریانوردی، پرداخت حقوق ارزی دریانوردان، توجه خاص به امکانات بندری اسکله های شناور، جایگاه مخصوص شناورهای خدماتی و تفریحی و امکانات رفاهی در بنادر و اسکله های مختلف و توسعه گردشگری دریایی، توجه مسئولان به امور تجارت و ایجاد بازار بین کشورهای منطقه و سواحل آفریقا و آسیا، به عنوان مهمترین عامل برون رفت از رکود کشتیرانی و در پی آن توسعه صنعت و اقتصاد کشور، صدور اجازه ورود دریانوردان خارجی در بنادر ایران طبق قوانین IMO با تحویل شناسنامه دریانوردی، الزام راهبری شناورها از طریق شرکت های مدیریتی استاندارد و همچنین ارزشیابی، همترازی و اعطای مدارک دانشگاهی به دریانوردانی که طبق استانداردهای بین المللی دریایی تحصیل کرده اند، مورد درخواست بخش کشتیرانی و دریانوردی است.
11- به منظور بکارگیری آموزه ها، لزوم تشکیل کمیته مستقل ثبت سوانح و حوادث در بخش مهندسی فراساحل ایجاب می کند که میزگردها و کارگاه های آموزشی سوانح و حوادث به صورت مستمر برگزار شود. همچنین تدوین الگوی ملی برای توسعه و پیشرفت دریایی کشور و جلب حمایت های خاص و ملی در حوزه فراساحل و توجه به رفع چالش های منابع انسانی، بیمه و گمرک، مالیات در حوزه فراساحل، ضرورت توجه به تولیدات داخلی و افزایش جاذبه های مالی برای نیروهای متخصص حوزه فراساحل، حمایت بیشتر از دانشگاه ها و مراکز فعال در این حوزه، با پشتیبانی شرکت ها و سازمان های مرتبط از افزایش رشته ها و دانشجویان در حوزه فراساحل و حمایت های مالی درخواست حوزه فراساحل است.
12- از وزارت اقتصاد و دارایی و شورای عالی مناطق آزاد در خواست می شود دامنه شمول ماده 13 قانون مناطق آزاد به گستره فعالیت های دریایی بویژه کشتیرانی و دریانوردی توسعه یابد.
13- توسعه میادین نفت و گاز کشور در آب های عمیق دریای خزر و عمان، اهمیت قابل توجهی داشته و لازم است توسعه این میادین به صورت جدی و دقیق برنامه ریزی شود. براین اساس تدوین نقشه راه دستیابی فناوری های آبهای عمیق با مشارکت جدی وزارت نفت و تمامی مراکز دریایی بسیار حیاتی است. لذا انتظار می رود که همه ارگان ها و مراکز دریایی به صورت مستمر و موثر در مراحل تهیه این نقشه راه حضور داشته و وزارت نفت نیز برای اجرای آن حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهد.
14- تدوین سند ملی توسعه صنایع دریایی برای پیشرفت هماهنگ و همه جانبه این بخش استراتژیک ضروری بوده و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در این خصوص قابل تقدیر است. در این راستا از همه ارگان ها و مراکز دریایی انتظار می رود با مشارکت موثر خود محتوای تخصصی این سند را تقویت کرده تا با سیر مراحل قانونی هرچه سریعتر مراحل تصویب آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد باشیم.
باتوجه به موارد فوق و لزوم پرداخت جامع، هماهنگ و هدفمند به صنایع و امور دریایی و دریانوردی و ایجاد تسهیلات لازم برای پیگیری مطالبات جامعه دریایی کشور و همچنین جلوگیری از هرگونه موازی کاری و به هدر رفتن انرژی ها و ظرفیت های موجود، شرکت کنندگان و انجمن مهندسی دریایی ایران با امیدواری به تدبیر دولت به صورت مستمر موارد فوق را پی گیری خواهند کرد.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *