RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بازدهی ۱۴ درصدی بورس در یک هفته

مریم علیزاده
۱۳:۸ - ۱۳۹۷/۵/۱۱کد خبر: 252799
ایستانیوز:معامله گران تالار شیشه‌ای در حالی داغ ترین هفته بورسی سال را پشت سر گذاشتند که شاخص کل با درج اخبار تایید نشده‌ای از آزادسازی نرخ ارز، پرش ۱۳ هزار واحدی را تجربه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ بورس تهران پُربازده ترین هفته سال را در حالی پشت سر می گذارد که پُررنگ تر شدن احتمال آزادسازی نرخ ارز، موجی از هیجان خرید در اغلب نمادهای تابلوی معاملاتی را بوجود آورد. این موج که از ابتدای هفته با اخبار تایید نشده در خصوص آزادسازی نرخ ارز صادراتی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فلزی آغاز شد، در ادامه با هم افزایی چرخش تویئتری ترامپ شدت یافت.
 
این شدت در روز سه شنبه با جهش  بیش از چهار هزار واحدی شاخص به اوج خود رسید. همچنین گفتنی است بررسی خرید و فروش‌های اشخاص حقیقی بیانگر اقبال این گروه در اوایل هفته به خرید گروه معدنی-فلزی و در پایان هفته به گروه شیمیایی و پالایشی بود.
 
همچنین تمایل شدید معامله گران به سهامداری، سبب افت قابل ملاحظه دادوستدها در روز سه شنبه شد اما در آخرین روز معاملاتی هفته  در میانه های بازار عرضه ها افزایش یافت و سبب ثبت رقم 880میلیارد تومانی معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس شد.
 
در مجموع هفته معاملاتی جاری که شاخص کل کار خود را از پله 110 هزار و 800 واحد آغاز کرد پس از 13 هزار واحد افزایش نهایتا چهارشنبه در ارتفاع 123 هزار به کار خود در داغ ترین هفته بورسی سال پایان داد.
 
در این بین بیشترین بازدهی هفتگی به گروه فرآورده های نفتی با میانگین 23٫61 درصدی در صدر جدول پُربازده ترین گروه صنایع بورسی قرار گرفتند. بعد از آن گروه محصولات شیمیایی، کانه های فلزی و شرکت های چند رشته ای قرار گرفتند. در آن سمت بازار اما گروه محصولات کاغذی پس از سپری کردن روزهای بسیار درخشان در هفته اول مردادماه، این هفته را در استراحت به سر بردند ، با بازدهی منفی ۳٫۸ درصدی در قعر جدول بازدهی ها قرار گرفتند.
 
از نظر حجم اما گروه فلزات اساسی با 3۸ میلیارد سهم سکاندار پُرحجم ترین های هفته بودند. پس از این گروه، خودرو و ساخت قطعات و گروه شیمیایی ها قرار گرفتند. البته گفتنی است گروه خودرو و ساخت قطعات این هفته را با بازدهی منفی ۰٫۳ درصدی به پایان رساندند. به توافق نرسیدن شرکت های خودروساز با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنند بر سر افزایش نرخ خودرو دلیل اصلی افت قیمت در نمادهای این گروه بود. امابه نظر می رسد نهایتا در این هفته خودروسازها موفق به جلب نظر سازمان مذکور جهت افزایش قیمت خودرو شوند.
 
اما در بین نمادهای پُربازده این هفته، «فایرا»، «شراز» و «شبریز» هرکدام به ترتیب با بازدهی 44، 36 و 31 درصدی در صدر جدول نمادهای پُربازده قرار گرفتند. گفتنی است شرکت پالایش نفت تبریز در انتهای هفته گذشته با ارائه گزارش بسیار جذاب از عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری، توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد تا جایی که در تمام روزهای هفته صف خرید را تجربه کرد و یک بارهم به دلیل افزایش بیش از 20 درصدی قیمت در پنج روز کاری متوقف شد.
 
از سوی دیگر، نمادهای گروه خودروبیشترین افت را در بین نمادهای حاضر در بازار داشتند. در این بین «خموتور»، «خاذین» و «سیستم» هرکدام به ترتیب با بازدهی منفی 49، 29 و 27 درصدی مواجه شدند.
 
در ادامه با بررسی رفتار حقیقی‌ها در هفته جاری، مشخص شد که بیشترین تحرک این گروه درنمادهای«شاراک»،«زاگرس»، «تاپیکو» و «فارس» اتفاق افتاد. از سوی دیگر در سمت حقوقی ها، بیشترین تحرک در نمادهای «پارس»، «شراز»، «پترول» و «پاکشو» صورا پذیرفت.
 
اما در مجموع «پارس» بیشترین ارزش معاملات هفته را به خود اختصاص داد. پس از آن «زاگرس»، «فارس» و «پارسان» قرار گرفتند که البته نمادهای مذکور همانطورکه گفته شد بیشترین بازدهی هفتگی را نیز به خود اختصاص دادند.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،در نهایت باید گفت فعالان بازار سرمایه با وجود معاملات بسیار جذاب هفته جاری اما تعطیلات پُراسترسی را پیش رو خواهند داشت، چراکه در ابتدای هفته آینده باید منتظر ارائه بسته اصلاحات ارزی دولت باشند. در این بسته بطور کامل مشخص خواهد شد که نرخ ارز صادراتی محصولات پتروشیمی و فلزی به چه نحوه محاسبه خواهد شد؟



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *