RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

مدیرعامل بورس کالا:

سکه نقدی از بازار آتی تاثیر نمی‌گیرد

۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۵/۱۰کد خبر: 252757
ایستانیوز:مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: باید توجه داشت که ساعت کار بازار آتی سکه در ایران پس از بازگشایی بازار نقد است، بنابراین نمی تواند بر بازار نقد تاثیر گذار باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: مطالعات علمی دانشگاهی نشان می‌دهد بازار نقد به بازار آتی جهت می‌دهد. سلطانی نژاد یادآوری کرد: بازار آتی و مشتقه در آمریکا بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و سایر کشورها نیز بازارهای آتی با عمر طولانی دارند که نشان دهنده اهمیت آن در عرصه اقتصاد است.
 
وی با رد تاثیرپذیری بازار نقد سکه از بازار آتی در بورس کالا گفت: باید توجه داشت که ساعت کار بازار آتی سکه در ایران پس از بازگشایی بازار نقد است، بنابراین نمی تواند بر بازار نقد تاثیر گذار باشد.
 
مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: مجموع فعالان بازار آتی بیش از ۲۴ هزار نفر است که موقعیت های محدود خرید و یا فروش می گذارند؛ اما شمار زیادی از افراد در بازار نقد سکه فعالیت داشته و سکه معامله می کنند.
 
سلطانی نژاد بازار آتی و نقد سکه را به دریاچه و دریا تشبیه و اضافه کرد: مشخص است که بازار نقد بزرگ تر است و بر بازار آتی تاثیر می گذارد؛ نه برعکس. به گفته وی، بخش قابل توجهی از افرادی که دنبال سفته بازی اند، در بازار آتی فعالیت می کنند که باعث می شود وارد بازار نقد نشوند.
 
وی افزود: تجربه نشان داده هر جا کالا در مقابل حجم پول قرار گرفته است، کالا بازنده شده و پول همه کالا را بلعیده است که نتیجه آن افزایش بی رویه قیمت می شود. از سویی دیگر، اکنون نیز حجم عظیم نقدینگی را در کشور داریم که در مقابل هر کالایی قرار گیرد آن را می بلعد و راهکار دنیا برای رفع این مشکل، راه اندازی بازار مشتقه و آتی است.
 
مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در بازار آتی، کالا را در مقابل پول قرار نمی دهیم، بلکه به تعبیری می توان گفت از قدرت پول در مقابل پول، بهره می گیرد که باعث کاهش نیاز به کالای واقعی می شود.
 
سلطانی نژاد ادامه داد: همچنین باید توجه داشت در بازار مشتقه، بسیاری از قراردادها به تحویل کالا منجر نمی شوند. وی بیان داشت: این تصور کارساز نیست که با هدف مدیریت بازار و اشباع بازارهایی مانند طلا و سکه، آنقدر سکه و طلای فیزیکی به بازار عرضه کنیم تا همه تقاضاها پاسخ داده شود.
 
تجربه ثابت کرده هر چه کالا به بازار عرضه شود، پول و نقدینگی موجود در جامعه آن را می خرد و می بلعد؛ حتی اگر کالا زیر قیمت بازار نیز عرضه شود، باز پول آن را می بلعد. سلطانی نژاد به تجربه چین اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که رشد اقتصادی چین زیاد شد، مسوولان این کشور به توسعه بازارهای مشتقه کالاهای مختلف توجه نشان دادند، زیرا می دانستند زمانی که رشد اقتصادی آنها رونق بگیرد، این بازارهای مشتقه به مدیریت بازار کمک می کنند.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:سکه آتی، بورس کالا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *