RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

دو دلیل جهش ناگهانی نرخ ارز

۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۵/۹کد خبر: 252642
ایستانیوز:رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه میزان درآمدهای ارزی امسال کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود، ضعف مدیریت و عدم کنترل بازار غیررسمی را دو دلیل رشد نرخ در بازار ارز دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با اشاره به اینکه منابع ارزی کشور دو برابر مصارف است، گفت: پیش بینی ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، در حالی که مجموع مصارف ارزی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی می شود.
 
وی ادامه داد: ۵۵ درصد از منابع ارزی کشور از فروش منابع نفتی و ۴۵ درصد دیگر از صادرات غیر نفتی است. پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی اقتصاد از جمله عدم پذیرش دولت برای کنترل بازار غیررسمی و سوء مدیریت بانک مرکزی باعث افزایش قیمت نامتعارف نرخ ارز در بازار است.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه دولت دهم بازار ثانویه را پس از سه ماه راه اندازی کرد، گفت: برای بهبود شرایط بازار ارز باید بازار ثانویه بر مبنای عملکرد درست ارزی فعالیت کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات در بازار ثانویه تاکنون تنها ۳۰۰ میلیون دلار بوده و این نشان می دهد که تقاضاهای دلاری از محل های دیگر تامین می شود.
 
وی گفت: اعلام نرخ تک رقمی برای ارز یک خطای راهبردی بود که باید برای ما درس عبرت باشد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حالی که پتروشیمی ها امسال ۳.۵ میلیارد دلار صادرات داشتند، تنها ۲.۱ میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.
 
پورابراهیمی گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی شود با کتمان بازار غیررسمی مشکلات بازار ارز را حل کرد. وی افزود: قانون اصلاح بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری در مجلس در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر در کمیسیون اقتصادی به تصویب خواهد رسید.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارز ترجیحی گفت: هنگامی که کشور دچار التهاب می‌شود، برای آنکه بتوانیم کالای ضروری مردم را تامین کنیم باید نرخ ترجیحی را ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه بازار ثانویه از محل صادرات غیر نفتی به وجود می‌آید اظهار داشت: این بازار از محل صادرات غیر نفتی به وجود می‌آید و هنگامی که ارز دچار التهاب شود بازار دیگری باید ایجاد شود.
 
وی گفت: ما طرح دوفوریتی بازار ثانویه را در مجلس تصویب کردیم و رییس بانک مرکزی هم آن‌ را پذیرفت، اما آنها سپس قیمت مصوب خود را به وجود آوردند و به مصوبه مجلس توجهی نکردند.
 
پورابراهیمی با اشاره به نامه ای که از طرف مجلس برای رییس جمهور فرستاده شد گفت: نامه ای به رییس جمهور نوشتیم و بازار ارز را تشریح کردیم، اما متاسفانه با مشاهده بازار متوجه می‌شویم تقاضا در جایی دیگر وارد شده، سیاست بازار ارزی ما از بیخ و بن غلط است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی شود با کتمان بازار غیررسمی مشکلات بازار ارز را حل کرد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:نرخ ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *