RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بازگشت به علوم انسانی در عصر هوش مصنوعی

چطور بچه‌ها را برای شغل‌هایی که هنوز وجود ندارند آماده کنیم؟

منبع: Fast Company
۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۵/۸کد خبر: 252573
ایستانیوز: هوش مصنوعی بخش مهم شغل‌های آینده خواهد بود. به این خاطر مهارت کار کردن با هوش مصنوعی کلید پیدا کردن کار خواهد بود. اما مهارت‌ها آن چیزهایی نیستند که انتظارشان را دارید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به نظر می‌رسد که واقعا به زودی ربات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشاغل انسانی را تصاحب خواهند کرد، به همین خاطر آماده‌کردن نسل بعدی برای بازار کار بی‌ربط و بی‌نتیجه به نظر می‌رسد. اما نترسید. آینده ممکن است از آنچه که انتظار دارید روشن‌تر باشد.
 
آوی گلدفرب، یکی از نویسندگان کتاب «ماشین‌های پیشگویی: اقتصاد ساده هوش مصنوعی» می‌گوید: «در دنیای آینده سه شکل فرصت شغلی خواهیم داشت. اولی مربوط به کسانی است که هوش مصنوعی می‌سازند. دومی افرادی که به ماشین‌ها می‌گویند چه کنند و خروجی آنها چه باشد. و گروه سوم سلبریتی‌ها هستند. اینها بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان، نویسنده‌ها و دیگر ستاره‌هایی هستند که صنعت سرگرمی را می‌سازند.»
 
یک گزارش سال ۲۰۱۷ مرکز گارتنر پیش‌بینی کرده که هوش مصنوعی مشاغل فراوانی را از بین می‌برد اما شغل‌های بیشتری به وجود خواهد آورد. طبق این گزارش دو حوزه خدمات درمانی و آموزش از هوش مصنوعی سود خواهند برد و رشدی عالی را تجربه خواهند کرد. البته طبق پیش‌بینی گلدفرب بیشترین شغل‌ها در حوزه مدیریت و جمع‌وجور کردن هوش مصنوعی به وجود خواهند آمد. به گفته او حتی شغل‌های متمرکز روی افراد - مثل پرستاری یا معلمی - نیازمند مهارت‌های کار با ابزارهای هوش مصنوعی خواهند بود و تکنولوژی این مشاغل را هم دگرگون خواهد کرد. مثلا در حوزه مراقبت‌های بهداشتی خانگی برای افراد سالمند، ربات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچکی ظهور خواهند کرد که به سالمندان برای به یادآوردن زمان مصرف دارو، یا پیاده‌روی کمک خواهند کرد. این ربات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تازه در حال توسعه‌اند، اما تصورش سخت نیست که در آینده‌ نزدیک پرستاران باید بتوانند با این دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و آنها را برنامه‌ریزی کنند. گاهی اوقات اصلا نیاز نیست پرستار در خانه فرد بیمار حضور داشته باشد: آنها از طریق ربات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شرایط را تحت کنترل خواهند داشت.
 
«بهترین مشاغل به آنهایی خواهد رسید که هم در زمینه علوم کامپیوتری آموزش دیده‌اند و می‌دانند که ماشین‌ها چطور کار می‌کنند، و هم نیازهای جامعه و سازمانشان را می‌فهمند، یعنی از علوم انسانی و اجتماعی درک جدی دارند. همین حالا هم برای افرادی که در این دو حوزه کامپیوتر و علوم انسانی مهارت دارند بازار کار خوبی وجود دارد.»
 
نیاز دوباره به علوم انسانی؟
 
سوال اینجاست که شخص چطور باید برای هدایت این ماشین‌های هوش مصنوعی در دنیای جدید آماده شود؟ باورش سخت است اما شاید کلید ماجرا تحصیل در هنر و علوم انسانی باشد. به گفته گلدفرب، در دهه‌های آینده با آنکه اکثر افراد باید درکی پایه‌ای از علم کامپیوتر داشته باشند، تحصیل در حوزه‌های هنر، فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و عصب‌شناسی است که می‌تواند به افراد دانشی را بدهد که بتوانند از هوش مصنوعی بهترین استفاده را ببرند.
 
متخصصانی که روی آینده مشاغل تحقیق می‌کنند بر این باورند که توانایی ما در سر درآوردن از امور دنیا بزرگ‌ترین سرمایه در دنیایی است که اکثر کارها را ماشین‌ها انجام می‌دهند. هوش مصنوعی در انجام کارهای تکراری و کوچک عالی است و انسان‌ها در پیدا کردن راه‌های خلاقانه بهتر عمل می‌کنند. هرکاری که به تفکر خلاقانه‌تر کودکان کمک کند آنها را برای دنیای کار آینده آماده‌تر خواهد کرد.
 
تخصص نیاز نیست
 
امیر اوراد، مدیرعامل نرم‌افزار تحلیل کسب‌وکار Sisense هم می‌گوید: «بچه‌ها باید در چند زمینه خوب باشند. سنت تحصیلی ما که زمان انقلاب صنعتی به وجود آمده کاری می‌کند که شما فقط در یک حوزه، خیلی خیلی خوب شوید. من فکر می‌کنم این برای نسل بعدی خطرناک است.» والدین باید بچه‌ها را تشویق کنند که در بیش از یک حوزه خوب باشند. این آنها را انعطاف‌پذیر می‌کند. بچه‌ها با انتخاب حوزه‌های میان‌رشته‌ای نه‌فقط چند مهارت را یاد می‌گیرند، که هم‌زمان با تغییر و تحول مشاغل، قدرت انطباق‌پذیری‌‌ بالاتری نسبت به بقیه خواهند داشت. اوراد می‌گوید: «می‌توانید یک شکل دیگر هم به قضیه نگاه کنید: بگذارید بچه‌ها چیزهای مختلف را امتحان کنند. داشتن تجربه در حوزه‌های مختلف در آینده به درد آنها خواهد خورد.»
هرچه تکنولوژیک‌تر، بهتر
 
هم گلدفرب و هم اوراد معتقدند که بازار کار آینده کاملا قابل پیش‌بینی نیست اما راه آمادگی بیشتر برای آن وجود دارد. گلدفرب می‌گوید: «پنجاه سال پیش این ایده که در آینده شغلی با نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خواهیم داشت برای همه غیرقابل تصور بود. هوش مصنوعی و اتوماسیون هم دورنمای کاری را طوری تغییر خواهد داد که حالا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. باید به بچه‌ها اجازه داد که هم در تازه‌ترین تکنولوژی‌ها و هم فرهنگ جهانی غرق شوند. این ممکن است به معنای یادگیری تفریحی ویرایش فیلم یا دانلود جدیدترین اپ شبکه‌های اجتماعی باشد. باید بگذارید که کودکان به صورت شهودی با تکنولوژی بازی کنند.»
 
به گزارش آینده نگر ،تکنولوژی روز به روز ارزان‌تر می‌شود و این یعنی تعداد بیشتری از مردم به تکنولوژی‌ها و ابزارهایی دسترسی خواهند داشت که آنها را برای آینده آماده می‌کند. البته باید پذیرفت که در این حوزه هنوز هم کودکان خانواده‌های ثروتمندتر اوضاع بهتری دارند و این یعنی آنها برای آینده آماده‌تر خواهند بود. هنوز تعداد زیادی از مردم به اینترنت کیفیت بالا دسترسی ندارند. (مثلا در امریکا بیش از ۲۴ میلیون نفر اینترنت سرعت بالا ندارند.) اینجاست که سیاست‌گذاران و والدین باید هدف مشترکی داشته باشند: به بچه‌ها اینترنت سرعت بالا و ابزارهای تکنولوژیک مدرن بدهید تا آینده از آن آنها باشد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *