RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

لجستیک، ستون فقرات تجارت جهانی است

درآمد و لجستیک چه ارتباطی با هم دارند؟

۱۲:۳ - ۱۳۹۷/۵/۳کد خبر: 251298
ایستانیوز:برای کشورهای مختلف عملکرد لجستیک، کلید رشد اقتصادی و رقابت جهانی است. لجستیک ناکارآمد، هزینه انجام کسب و کار را افزایش و باعث کاهش پتانسیل ادغام در زنجیره ارزش جهانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)، کشورهای با درآمد بالا تمایل بیشتری به بهتر شدن لجستیک دارند تا کشورهای کم درآمد. اما تنها درآمد تعیین کننده نیست. بانک جهانی گزارشی از وضعیت لجستیک کشورهای مختلف دنیا منتشر کرده است.
 
 در نمودار بانک جهانی، کشورهای دورتر از خط نمودار، چه بالاتر بالاتر یا پایین تر، عملکرد بیش از حد مطلوب یا کمتری در مقایسه با گروه درآمدی خود دارند.

 

 

به عنوان بخشی از تولیدات، لجستیک مهم است. تنها یک لحظه نگاهی دقیق به تلفن هوشمند خود داشته باشید. چه می بینید؟ صفحه نمایش شیشه ای، دکمه مجهز به شناسایی اثر انگشت، لنز دوربین، فلاش، میکروفن و بلندگو. هریک از این اجزا از جمله تراشه ها، پردازنده ها، باطری ها از شرکت هایی در سراسر جهان تهیه و در کارخانه های مختلف و اغلب در چین سرهم می شوند. هر تلفن هوشمندی که خریداری می کنید، اجزای آن احتمالا چندین بار از گمرک عبور کرده، در چندین کشور و قاره فرود آمده و کارگران بی شماری آنها را لمس کرده اند.

در واقع لجستیک تمام این امکانات را فراهم می کند. صنعتی 3.3 تریلیون دلاری که در هرکشوری در جهان وجود دارد. لجستیک، شبکه ای از خدمات برای حرکت فیزیکی کالاها در داخل و خارج از مرزهای کشور را پشتیبانی می کند. لجستیک شامل مجموعه ای از فعالیت ها از جمله حمل و نقل، انبارداری، کارگری، تحویل سریع، ترمینال ها و حتی داده ها و مدیریت اطلاعات است.

اینکه چگونه یک کالا از طریق این سیستم به مقصد نهایی برسد، تعیین کننده کلیدی برای فرصت های تجاری کشورها است.

 کارولین فروند، مدیرکل اقتصاد جهانی، تجارت و سرمایه گذاری جهانی در بانک جهانی می گوید: لجستیک، ستون فقرات تجارت جهانی است. زنجیره عرضه در سراسرجهان پراکنده شده است و کیفیت خدمات لجستیک می تواند تعیین کند که آیا این کشور می تواند در اقتصاد جهانی شرکت کند یا خیر.

 

ارزیابی عملکرد لجستیک

شاخص عملکرد لجستیک (LPI)، هر دوسال یکبار در میان کشورهای جهان بررسی می شود. این شاخص، فاکتورهایی از جمله مهارت در لجستیک، کیفیت زیرساخت های مربوط به تجارت، قیمت حمل و نقل بین المللی را شامل می شود. اینکه محصول در چه مدت به مقصد برسد، به دولت ها کمک می کند تا پیشرفت خود و قیاس با دیگر کشورهای مشابه را ارزیابی کنند.

به طور مداوم، کشورهای با درآمد بالا، به ویژه کشورهای اروپای غربی، از رهبران جهانی در زمینه لجستیک هستند. در واقع، امتیاز LPI کشورهای با درآمد بالا، به طور متوسط 48 درصد بیشتر از کشورهای با درآمد کم است. در میان 30 کشور برتر در این زمینه، 24 کشور جز کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هستند.

به گفته کارشناسان، با وجود تلاش هایی برای ارتقای شاخص لجستیک، کشورهای در حال توسعه هنوز هم با چالش هایی رو به رو هستند. یک شکاف مداوم میان کشورهای درآمد بالا و کم درآمد از لحاظ عملکرد لجستیکی وجود دارد.

اما همانطور که اشاره شد، درآمد تنها فاکتور تعیین کننده نیست. کشورهایی مانند ویتنام، تایلند، رواندا، چین و هند مایل به کسب درآمد بیشتر هستند. اما این کشورها به بنادر دریایی و مراکز حمل و نقل بزرگ بین المللی دسترسی دارند.

برای کشورهای مختلف عملکرد لجستیک، کلید رشد اقتصادی و رقابت جهانی است. لجستیک ناکارآمد، هزینه انجام کسب و کار را افزایش و باعث کاهش پتانسیل ادغام در زنجیره ارزش جهانی است.

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تجارت جهانی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *