RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

مجید شاکری

انتقاد از خودتحریمی در نظام بانکی ایران

۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۴/۲۷کد خبر: 250923
ایستانیوز:یک کارشناس اقتصادی در پی رسانه‌ای شدن اطلاعیه بانک کشاورزی ابلاغی به شعب خود مبنی بر این که "به شرکت‌های مورد تحریم آمریکا خدمات ارائه نمی‌شود"، اظهار کرد: این اقدام به اصطلاح عامیانه، داخلی کردن تحریم نام دارد که با توجه به شرایط امروز کشور جایز نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ مجید شاکری خاطرنشان کرد: پیش از این از سال 1395 بانک‎‌های ملت و صادرات نیز ارائه خدمات خود به قرارگاه خاتم را، با این استدلال که در فهرست تحریمی آمریکا قرار دارد متوقف کرده بودند.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به دو نوع تحریم موضوعی و مصداقی که تاکنون از سوی دولت آمریکا اعمال شده است، توضیح داد: آمریکا در دوران قبل به دلیل عدم شناخت کافی از ایران تحریم‌های موضوعی و کلی را در پیش گرفته بود که در این حالت دور زدن تحریم کار ساده ای بود اما در حال حاضر این کشور، ورژن جدید تحریم به نام تحریم مصداقی در پیش گرفته، یعنی به جای این که کلیت یک موضوع را تحریم کند افراد، اجزا و نهادهای موثر مدنظر خود را می‌زند.
 
شاکری اضافه کرد: اگر در تحریم‌های موضوعی این که چه کسی تحریم را دور بزند در اختیار طرف ایرانی بود، در تحریم‌های مصداقی آمریکایی‌ها پکیج تحریم کردن و راه دور زدن را با هم به ما می‌فروشند یعنی بعضی در ها را با اعمال کنترل خودشان برای ما باز گذاشته‌اند.
 
چرا آمریکایی‌ها در گذشته قادر به اعمال تحریم‌های مصداقی نبودند؟
 
او در پاسخ به این پرسش بیان کرد: بعد از برجام آمریکا از 3کانال مختلف اطلاعات مورد نیاز خود از ایران را به دست آورد. اول از طریق حضور شرکت‌های حسابرسی بین‌المللی در ایران که امکان شناخت ساختارهای شرکت‌های ایرانی را به وجود می‌آورد، دوم از طریق سوئیفت و امکان دسترسی به تراکنش‌های غیر ریالی ایران و سوم گزارش های واحد اطلاعات مالی به طرف خارجی است.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با این حساب زمانی که بانک‌های داخلی پی می‌برند که شرکت‌ها چنین اطلاعاتی به آمریکایی‌ها داده‌اند به سمت تحذیر این شرکت‌ها و یا نهاد‌ها روی می‌آورند این به زبان عامیانه داخلی کردن تحریم‌های خارجی نام دارد.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی لیست تحریمی آمریکا شامل نهادهای نظامی و شرکت‌ها شده، به طور حتم تا چند ماه آینده بانک مرکزی و وزارت نفت را نیز شامل می‌شود. در چنین شرایطی آیا بانک‌ها قادر به قطع روابط کارگزاری با بانک مرکزی هستند؟ در واقع ما خود را وارد درهای بسته کرده‌ایم که اقدام بی‌نتیجه‌ای است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *