RSS
امروز جمعه ، ۲۵ آبان ۱۳۹۷
آخرین اخبار

گزارش IMF از ۱۳ شاخص‌ اقتصاد ایران در سایه تحریم

تحول نظام بانکی ایران با فناوری بلاک‌چین

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه برای درگذشت مدیرعامل تامین اجتماعی

تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲۷.۲ درصد

برگزاری مجمع بیمه آسیا در آذر ماه

تقدیر معاون سازمان حج و زیارت از خدمت رسانی بانک ملی ایران

اقدام جهادی بانک ملی در توزیع ارز اربعین ستودنی است

ارائه ارز اربعین در شرایط دشوار افتخاری بزرگ در کارنامه بانک ملی

بسیاری از مشکلات توزیع ارز اربعین خارج از حدود اختیارات ما بود

نامه‌نگاری ارزی صادرکنندگان با همتی

پایان صدرنشینی ایران در پولشویی

جهان در حال عبور از دلار

نبود اطلاعات عامل عدم تحقق ۱۰ هزار میلیاردی مالیات

دستوری برای لغو واگذاری کشت و صنعت مغان نرسیده است

مخالفت رئیس اتاق بازرگانی اسلواکی با تحریم ایران

عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد

برخی کارخانه ها بعد از واگذاری به ویرانه تبدیل شدند

طلای جهانی گران‌تر شد

بدرقه پیکر رئیس تامین اجتماعی و معاون وی در گرگان + تصاویر

۲ چالش بزرگ قیمت طلا

دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

پرداخت بیش از ۳۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن

ناخشنودی عده‌ای از عرضه موفق نفت در بورس

ارزش هر ورقه سهام عدالت به ۲.۲ میلیون تومان رسید

دلیل کاهش نرخ ارز مسایل اقتصادی نیست

محمدرضا نجفی‌منش مطرح کرد:

قیمت‌گذاری خودرو یک اشتباه تاریخی

۹:۳ - ۱۳۹۷/۴/۱۰کد خبر: 248902
ایستانیوز:در حالی که هدفگذاری این بوده است که در سال ۹۷، بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود، آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که در سه ماهه سال‌ جاری ۵۰هزار مورد ریزش شغل و کاهش اشتغال داشتیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با توجه به این مساله که مدتی است که بازار خرید و فروش خودرو نیز همچون بازار دلار و سکه روند افزایش داشته و خبری از مدیریت آن نیست، شاهد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار خودرو هستیم که متناسب با خواست فروشندگان قیمت گذاری می‌شود. در چنین شرایطی خودروسازان به عنوان متهم اصلی گرانی خودرو روند کاهش عرضه را پیش گرفته‌اند و کسبه بازار چراغ‌برق آرام و کم‌صدا در اعتراض به شرایط نابسامان کاری خود، مغازه‌ها را بستند چراکه تامین قطعات خودروهای داخلی و خارجی هر دو با مشکل مواجه شده و خریداران هم تمایلی به خرید قطعات گران‌شده نشان نمی‌دهند.
 
به گزارش ایستانیوز به نقل از آرمان، در این زمینه گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو انجام شده است. او درباره مشکلات می‌گوید: «در حال حاضر مشکلات داخلی بزرگ‌تر از مشکلات خارجی است. تمام مشکلات داخلی به قیمت‌گذاری خودرو بستگی دارد چراکه مدتی حدود هفت سال است که یک اشتباه تاریخی در حال اجرا است که باعث ضعیف‌شدن بدنه خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور ما شده است و اینها باعث شده تا نتوانند پول خود را به موقع دریافت و قیمت‌گذاری خود را تصحیح کنند. همچنین قیمت خودرو در بازار از جانب واسطه و دلال مشخص می‌شود. خود این مساله مشکل بزرگی است و اگر این قضیه حل شود و قیمت‌گذاری خودرو و قطعه‌سازان به درستی انجام شود تا خودروسازان متضرر نشوند قطعا می‌توانیم مشکلات را به درستی جهت‌دهی و حل کنیم و توان داخلی خود را در این شرایط به کار بگیریم.»
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که در سه ماهه سال جاری ۵۰هزار شغل در کشور ریزش داشته است. به نظر شما آیا چنین آماری درست است؟ علت این ریزش شغل چیست؟
 
با توجه به تحریم‌های جدیدی که قرار است آمریکا وضع کند و تحریم‌هایی مانند قطعه ندادن و همکاری نکردن که هم‌اکنون در حال اجراست، بحثی که وجود دارد این است که قطعا در حال حاضر ما وضعیت خوبی نداریم. از طرفی مشکلات داخلی هم باعث شده که ما دچار یک وضعیت نابهنجاری شویم. اتفاقا برای چاره‌جویی و حل این مشکلات قرار بر این است که جلسه‌ای در اتاق بازرگانی تهران با حضور تمام قطعه‌سازان برگزار شود.
 
موضوعات داخلی بیشتر به مشکلات دامن زده است یا مشکلات خارجی؟
 
در حال حاضر مشکلات داخلی بزرگ‌تر از مشکلات خارجی است. تمام مشکلات داخلی به قیمت‌گذاری خودرو بستگی دارد، چراکه مدتی حدود هفت سال است که یک اشتباه تاریخی در حال اجراست که باعث ضعیف‌شدن بدنه خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور ما شده است و اینها باعث شده تا نتوانند پول خود را به موقع دریافت و قیمت‌گذاری خود را تصحیح کنند. همچنین قیمت خودرو در بازار از جانب واسطه و دلال مشخص می‌شود. خود این مساله مشکل بزرگی است و اگر این قضیه حل شود و قیمت‌گذاری خودرو و قطعه‌سازان به درستی انجام شود تا خودروسازان متضرر نشوند قطعا می‌توانیم مشکلات را به درستی جهت‌دهی و حل کنیم و توان داخلی خود را در این شرایط به کار بگیریم. قطعه‌سازان کوچک اغلب دارای بدهی بانکی هستند. این بنگاه‌ها، به دلیل وجود بدهی‌هایشان حتی دیگر نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره بگیرند. عامل اصلی بروز این چالش در صنعت خودرو قیمت‌گذاری دولتی است و لازم است مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو برچیده شده و سازوکاری طراحی شود که منابع به موقع در اختیار خودروسازان قرار گیرد.
 
همچنین نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده‌ که جلسات مختلفی با بانک‌ها و تامین اجتماعی گذاشته شده و اکثر آنها معتقدند که بنگاه‌های اقتصادی نیازمند حمایت هستند، اما در عمل می‌بینیم که وضع بنگاه‌ها روز به روز بدتر می‌شود. چگونه می‌توان از این بنگاه‌ها حمایت کرد؟
 
آدرس غلطی در این عرصه وجود دارد و مشکل اساسی سود سپرده بالا و در نتیجه نرخ تسهیلات بالاست. در چنین شرایطی تولید از رقابت عقب می‌ماند، بنابراین برای حل آن باید کاری اساسی صورت گیرد تا سود سپرده‌ها و هزینه تسهیلات پایین بیاید که درنتیجه آن قیمت‌ها نیز رقابتی شود. ایجاد شرایط رقابتی برای تولیدات داخلی لازم است و برای این کار در وهله نخست باید نرخ ارز را واقعی کرد و نرخ سود بانکی را نیز در حد بین‌المللی پایین آورد تا تولید، رقابتی باشد؛ در این صورت نیاز به حمایت تعرفه‌ای نیز از بین می‌رود. بر اساس یک اصل اقتصادی، همیشه درآمد مقدم بر هزینه است و باید ببینیم چقدر درآمد ارزی داریم تا بر آن اساس هزینه صورت گیرد. وقتی ارز به حد کفایت نداریم یا برای موارد ضروری به آن نیاز داریم، لزومی به صرف آن برای کالای لوکس وجود ندارد.
 
آیا این انتظار می‌رود که بازار خورو از انحصار خارج شود؟
 
ما در حال حاضر انحصار در بازار خودرو نداریم و حدود 12 خودروساز هستند که صرفا خودرو تولید می‌کنند. بیشترین مشکل روش نادرست قیمت‌گذاری خودرو است که انتظار می‌رود دولت تا دیر نشده یک تصمیم جدی برای این مساله بگیرد. خصوصی‌سازی صنعت خودرو فقط اراده می‌خواهد. به نظر من در حوزه خودرو مزیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد و انتظار این است که دولت تنها سیاست‌گذار و کنترل‌کننده باشد، نه تصدی‌گر. قطعا اگر بازار قیمت‌گذاری را به عهده بگیرد قیمت برای مصرف‌کننده نیز پایین می‌آید.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *