RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

بارقه‌ای نو

ژاپنِ بعدی، تایلند است

۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۴/۹کد خبر: 248858
ایستانیوز:توسعه اقتصادی ژاپن سال‌هاست که مورد مطالعه اقتصاددان‌های مختلف در سرتاسر جهان قرار گرفته و در بسیاری از کشورها نیز مدل توسعه اقتصادی این کشور به عنوان الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون به نظر می‌رسد ژاپن جدیدی در راه است که نامش تایلند است!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بیست سال پیش تایلند یکی از داغ‌ترین نقاط بازارهای نوظهور بود. در آن زمان چشم همه را به خود خیره کرده‌بود. اما مشکلاتی برای این کشور پیش آمد، ارز این کشور در برابر دلار دچار مشکلات جدی شد و همه اینها برای تایلند معضل‌هایی ساخت. به دنبال این مشکلات بود که تورم به 10درصد نزدیک شد و بانک تایلند تمام تلاش خود را به کار بست تا اقتصاد این کشور را نجات بدهد. اقتصاددان‌ها در سرتاسر نقاط دنیا شروع به بررسیِ وضعیت این کشور کردند. در نهایت نیز دو اقتصاددان از دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که تایلند در خطر محض قرار دارد و بعد از آن‌همه رشد خوب اقتصادی که تجربه کرده اکنون در دست بحران اقتصادی گرفتار شده‌است.
 
تعداد کمی از اقتصادهای نوظهوری که در گذشته می‌درخشیدند امروز می‌توانند هنوز دوام بیاورند. برای مثال ترکیه به زحمت سر خود را بالای آب نگه داشته تا خفه نشود. این کشور با تورم دورقمی دست‌وپنجه نرم می‌کند و لیر به عنوان ارز رسمی این کشور به شکل نگران‌کننده‌ای در حال سقوط است. اما حالا تایلند دیگر یکی از آن کشورهایی نیست که وضعیتی نگران‌کننده و اسفناک دارد. تایلند قصه‌اش فرق کرده‌است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تنها در سال گذشته رشد 1.7درصدی را در این کشور تجربه کرده‌است. این شاید مهم‌ترین عاملی است که اقتصاد این کشور را نجات داده اما عوامل دیگری هم وجود دارند که دست به دست هم داده و تایلند را از بحران اقتصادی نجات داده‌اند. تایلند در برخی موارد نظیر اوراق قرضه حتی از امریکا هم وضعیت بهتری دارد. تورم یک بار دیگر در این کشور به امری نگران‌کننده تبدیل شده اما نه به این خاطر که بسیار بالاست، بلکه به این خاطر که به شکلی باورنکردنی پایین است. طبق آمار رسمی که منتشر شده قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس تنها 0.8درصد افزایش یافته‌است. طبق اهداف بانک مرکزی تایلند، تورم در 13ماه در محدوده 1 تا 4درصد بوده‌است. تورم مرکزی به جز خوراک خام و انرژی، در سه سال گذشته تنها 1درصد رشد داشته‌است.
 
شبیه به سرزمین سامورایی‌ها
 
برخی افراد که اقتصاد این روزهای تایلند را مشاهده می‌کنند می‌گویند این مثل ژاپن است. حتی تغییرات جمعیتی نیز در این کشور مشابه ژاپن است. به نظر می‌رسد که این کشور نیز مانند سامورایی‌ها به تورم صفر درصد خواهد رسید. این مسئله روی نرخ بهره بانکی نیز اثر خواهد گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد تایلند تا سال 2022 نخستین کشور در حال توسعه‌ای خواهد بود که به یک جامعه «پیر» تبدیل خواهد شد. در آن زمان 14درصد از جمعیت این کشور بالای 65سال خواهند بود. افزایش سن در تایلند حتی از چین هم بیشتر است.
 
اما ارقام خاکستری که نشان از پیر شدنِ جمعیت در تایلند دارد به هیچ‌عنوان دلیلی برای افول اقتصاد تایلند نشده‌است. شاید هر کشور دیگری بود اکنون در وضعیت اضطراری قرار می‌گرفت و برای اقتصاد خود احساس خطر می‌کرد اما تایلند چنین احساسی نمی‌کند. این کشور روی زیرساخت‌های خود کار کرده و بسیاری از بخش‌ها را ماشینی کرده‌است. در واقع بخشی که نیاز به نیروی کار داشته‌باشد حتی اگر نیروی کارش پیر هم شده‌باشد باز هم ماشینی هست که آن کار را انجام بدهد. به این ترتیب تایلند هیچ نگرانی از بابت نیروی کار ندارد.
 
تایلند بخش مهمی از اقتصاد خود را نیز به کمک گردشگری می‌چرخاند. تعداد توریست‌های خارجی در این کشور در سال 2017 رشد 11.7درصدی داشته که به نوبه خود قابل تأمل است. همه اینها به سادگی خبر از خوب بودنِ حالِ اقتصاد تایلند می‌دهد. این کشور هر روز به شهرت بیشتری دست پیدا می‌کند و هر روز بیش از گذشته می‌درخشد. به همین خاطر است که تایلند می‌تواند ژاپن دیگری باشد؛ سرزمینی مانند سرزمین آفتاب تابان.منبع: آینده نگر/ منبع اصلی: اکونومیست
 



برچسب‌ها:تایلند، ژاپن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *