RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بازار ارز ثانویه هرچه سریعتر شکل بگیرد

۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۴/۴کد خبر: 248550
ایستانیوز:دولت باید اجازه دهد که صادرکنندگان و واردکنندگان در بازار ارز ثانویه خودشان باهم تفاهم و توافق کنند و در یک نرخ معقول و معمول با هم مبادلات انجام دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران معتقد است برای سامان دادن به بازار ارزی کشور باید هرچه زودتر باید بازار ثانویه ارزی شکل بگیرد و بخشی از درآمدهی ناشی ار صادرات غیر نفتی در آن  بازار به صورت توافقی بین صادر کنندگان و واردات کنندگان معامله شود. محسن بهرامی ارض اقدس می گوید:« البته باید این معاملات با نظارت دولت باشد تا جلوی رفتارهای هیجانی گرفته شود. امروز یکی از دغدغه های مهم دولت موضوع معیشت مردم و قدرت خرید است و رها کردن نرخ ارز و رسیدن آن به هر نرخ پایه ای می تواند سفره مردم را تهدید کند.»
 
او می گوید:« امروز شاهد مواضع سیاه و سفید دو سر طیف بازیگران اقتصادی و از زاویه نگاه و نقطه نظر خودشان به بازار ارز هستیم؛ یک عده ای 100 درصد مدافع مداخله دولت و کنترل های دولتی در بازار هستند و عده دیگری هم مخالف هرگونه مداخله اند.» این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت بزرگ ترین بازیگر اقتصادی در کشور است؛ می گوید:« در شرایطی که بخش عمده ای از اقتصاد ما خواهی و نخواهی دولتی است و دولت به عنوان یک فعال بزرگ خود بزرگترین کارفرما، بزرگترین مصرف کننده، بعضا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بزرگ ترین پیمانکار و... است و به دلیل فروش نفت بیشترین درآمد ارزی کشور را هم در اختیار دارد؛ انکار نقش دولت اصلا کار ساده ای نیست و به اعتقاد من نشدنی است. در مقابل این شرایط باید پذیرفت که بخش خصوصی در کشورما ناتوان است ( موضوعی که ریشه تاریخی دارد و اجازه داده نشده که متاسفانه شاهد شکل گیری انباشت سرمایه در بخش خصوصی باشیم) و نباید توقع سرمایه گذاری های بزرگ را از آن داشت. بنابراین برای برداشتن گام های بزرگ و کارهای بزرگ در واقع دولت باید به عنوان بازیگر اصلی که ملت را نمایندگی می کند وارد عمل شود و در نهایت آن چیزی که خیر می اندیشد و منافع عمومی می داند را عملیاتی کند.»
 
او با اشاره به اینکه برای حل مشکلاتی ارزی من راه اعتدال را می پذیرم گفت:« نه رها کردن بازار ارز درست است که اتفاق قبل از 21 فروردین را شاهد بودیم و نه مداخله 100 درصدی، دستوری، چارچوبی و میخ کوب جواب خواهد داد. تفکر همینی که ما می گوییم؛ به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید و نقطه اصلی باید جایی باشد که اعتدال و مصلحت کشور را تامین کند. برای مثال الان می بینیم افرادی که به دنبال واردات هستند معتقدند باید ارز ارزان باشد و آن هایی که حامی صادرات هستند، به ارز با قیمت بالا و افزایش اعتقاد دارند.»
 
ارض اقدس می گوید:« در شرایط فعلی من فکر می کنم آن مقدار از ارزی که در اختیار دولت است و ناشی از فروش نفت و محصولات نفت پایه و خام است که از کشور صادرات می شود، باید در چارچوب سیاست های دولت مدیریت شود و بخش ناشی از صادرات غیر نفتی و صنعتی و تولید در بازار ثانویه ارز که بخش خصوصی به دست آورده؛ در بازار ثانویه در یک چارچوب مشخص حرکنت کند. در ارتباط با نظام ارزی احکام بالا دستی کشور هم می گوید: « نظام شناور مدیریت شده» که معنایش همین است؛ استخری را در نظر بگیرید که می توان در آن شنا کرد ولی عمق و سقف آن مشخص است. دولت باید اجازه دهد که صادرکنندگان و واردکنندگان در بازار ارز ثانویه خودشان باهم تفاهم و توافق کنند و در یک نرخ معقول و معمول با هم مبادلات انجام دهند البته مدیریت کند که این نرخ از حدی بیشتر تجاورز نکند که آثار تورم انتظاری را در جامعه تشدید شود.»

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *