RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

ماریو دراگی قرار بود با استراتژی‌های نو، یورو را نجات بدهد

سوپر ماریو

نسیم بنایی
۱۱:۵ - ۱۳۹۷/۴/۳کد خبر: 248504
ایستانیوز:صمیم‌های بانک مرکزی اروپا در دوران بحران اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد این منطقه ایفا می‌کند. در حال حاضر تمامی این تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اختیارات و وظایف ماریو دراگی قرار دارد و به نظر می‌رسد او تا حدودی از عهده این مسئولیت برآمده؛ به همین خاطر است که بسیاری از رسانه‌ها گاهی با صفت «سوپر ماریو» از او یاد می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، حدوداً شش سال پیش بود که به بانک مرکزی اروپا آمد تا «با هرچه در توان دارد» یورو را نجات بدهد. در آن زمان که ماریو دراگی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب شد، بسیاری از افراد پیش‌‌بینی می‌کردند حوزه یورو از هم بپاشد. اما دراگی تمام توان خود را گذاشت تا مانع فروپاشی حوزه یورو بشود. بررسی‌های «آینده‌نگر» از گزارش هفته‌نامه اکونومیست نشان می‌دهد از زمانی ‌که دراگی قدم به بانک مرکزی اروپا گذاشت هیچ کشوری از حوزه یورو خارج نشد؛ یعنی حتی یک کشور هم نیست که تصمیم گرفته باشد ارز خود را از یورو به چیز دیگری تغییر بدهد. هرچند هزینه‌های بسیاری برای این مقاومت بزرگ پرداخت شده اما حتی یونان که اقتصادش مانند کشتیِ در حال غرق بود موفق شد خودش را از مهلکه نجات بدهد و همچنان در بازارهای جهانی با همین ارز یعنی یورو باقی بماند.
 
قطعاً مهم‌ترین هدفِ بازیِ دراگی این بوده که یورو را به عنوان ارزی مهم حفظ کند و تلاش کند همه کشورهای حوزه یورو همچنان این ارز را به عنوان ارز رسمی خود بشناسند؛ اما ارزش این کار در چیست؟ مطالعات تحلیل‌گر اکونومیست نشان می‌دهد ماجرا قدری پیچیده است و نمی‌توان به سادگی و تنها در یک جمله به این پرسش پاسخ داد. بررسی‌های اکونومیست نشان می‌دهد رشد اقتصادی این منطقه در نسبت سال به سال، 1.5درصد بوده‌است. این رقم خیلی خیره‌کننده نیست به‌ویژه برای منطقه‌ای که جمعیت آن به سرعت در حال پیر شدن است. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که افزایش سن جمعیت کارگران روی رشد و تولید تأثیر منفی بگذارد. این اتفاق به هر حال در آینده رخ خواهد داد. در این میان سیاست‌های پولی و مالی ماریو دراگی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
برای بهبود آماده باشید
 
دراگی در نوامبر 2017 سخنرانی‌ای داشت و در آن به این مسئله اشاره کرد که رشد اقتصادی در حال حاضر آن‌قدر که باید مطلوب نیست. البته او به افزایش رشد تولید ناخالص داخلی اشاره کرد اما در عین حال به بحران‌ها نیز پرداخت. در این شرایط وظیفه بانک مرکزی اروپا سخت‌تر می‌شود. او در سخنرانی‌اش گفت: «ما در چشم‌انداز بانک مرکزی اروپا تلاش کرده‌ایم فضا را برای بهبود مهیا کنیم.» اما این بهبود از چه طریقی حاصل می‌شود؟ رئیس بانک مرکزی اروپا به سه فاکتور اساسی در این‌باره اشاره کرده‌است.
 
نخستین فاکتوری که از نگاه دراگی روی اقتصاد اثر گذاشته، مسائل بیرونی است؛ در واقع تشنج در وضعیت اقتصاد از بیرون به درون حوزه یورو و همچنین بانک مرکزی فشار وارد کرده‌است. اما او برآورد کرده که این مسئله به مرور برطرف شود و فشارهای بیرونی کاهش پیدا کند. دومین فاکتوری که دراگی به آن اشاره کرده، امید به بهبود است یعنی سرمایه‌گذاران اعتماد داشته‌باشند که اقتصاد در آینده بهبود پیدا خواهد کرد. او به مسائلی نظیر کاهش قیمت نفت نیز در این زمینه اشاره کرده‌است. به این ترتیب از نگاه این اقتصاددان، اگر سرمایه‌گذاران به بازار داخل حوزه یورو اعتماد داشته باشند، می‌توان به آینده اقتصاد در این منطقه نیز امید داشت. سومین نکته نیز از نگاه دراگی این است که اقتصاد حوزه یورو پس از بهبود با ساختار جدیدی همراه خواهد بود؛ در این ساختار جدید، شوک‌های اقتصادی به وضعیت عادیِ جدید تبدیل خواهد شد. او در حقیقت وضعیتی را برای آینده پیش‌بینی می‌کند که در آن مدام باید در انتظار شوک‌های اقتصادی بود.
 
تصمیم‌های بانک مرکزی اروپا در دوران بحران اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد این منطقه ایفا می‌کند. در حال حاضر تمامی این تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اختیارات و وظایف ماریو دراگی قرار دارد و به نظر می‌رسد او تا حدودی از عهده این مسئولیت برآمده؛ به همین خاطر است که بسیاری از رسانه‌ها گاهی با صفت «سوپر ماریو» از او یاد می‌کنند. فرصت زیادی برای خودنمایی دراگی باقی نمانده‌است اما در همین مدتی که گذشته نیز موفق شده میزان اثرگذاری خود را بر اقتصاد حوزه یورو نشان بدهد. او وعده داده که بانک مرکزی اروپا با تصمیم‌های خود در آینده‌ای نه‌چندان دور ثبات را به بازار هدیه خواهد کرد. او همچنین تأکید کرده که این بانک می‌تواند به بهبود وضعیت رفاه شهروندان خود کمک کند. به هر حال سیاست‌های پولی که بانک‌های مرکزی زیر نظر ریاست خود اتخاذ می‌کنند همیشه نقشی مهم در اقتصاد ایفا می‌کند و در مورد اروپا نیز این قضیه استثنا نیست.
 
ماریو دراگی
 
به گزارش آینده نگر ،متولد سوم سپتامبر 1947 است. ماریو دراگی اقتصاددان ایتالیایی است که از سال 2011 به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا مشغول به کار است. البته او سمت‌های دیگری نیز داشته‌است و به عنوان رئیس‌کل بانک ایتالیا نیز در فاصله سال‌های 2005 تا 2011 فعالیت کرده‌است. دراگی سابقه فعالیت در گلدمن‌ساکس را نیز در پرونده‌اش دارد. مجله فوربز در سال 2014 نام او را در فهرست 8 مرد قدرتمند جهان قرار دارد. مجله فورچون نیز در سال 2015 نام او را به عنوان دومین رهبر بزرگ جهان مطرح کرد. سمت او در بانک مرکزی اروپا قرار است در نوامبر 2019 به پایان برسد. دراگی مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ماساچوست دریافت کرده‌است. او مدتی نیز به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه فلورانس تدریس کرده‌است.
 



برچسب‌ها:ماریو دراگی، یورو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *