RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

چین چطور اولین شهر هوشمندش را می‌سازد؟

۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۳/۳۰کد خبر: 248314
ایستانیوز:تمام ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، پارکینگ‌ها، حتی سطل‌های زباله و دریچه‌های فاضلاب این شهر به شبکه هوشمند متصل خواهند بود. هرکدام از آنها شماره‌ای مشخص خواهد داشت و در صورت ایراد به سرعت شناسایی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چین ساخت شهری هوشمند را آغاز کرده که محدودیت‌های دیگر کلان‌شهرهایش را ندارد. کلان‌شهرهایی که در آن ساختمان‌ها اجازه ندارند از حدی بلندتر باشند و این باعث شده به تعداد بیشتری ساختمان نیاز باشد و شهرها روز به روز شلوغ و شلوغ‌تر شوند. اما در این شهر جدید اوضاع فرق می‌کند: ساختمان‌ها بسیار بلندند و هفتاد درصد سرزمین نو پوشیده از گیاهان و آب خواهد بود، و مردم، در هرکجای شهر که باشند فقط با چند دقیقه پیاده‌روی به نزدیک‌ترین پارک می‌رسند.
 
دانشگاه‌های مهم، بیمارستان‌ها، مقر شرکت‌های بزرگ، بنیادهای مالی و نهادهای دولتی که در حال حاضر در پکن قرار دارند در طول سال‌های آینده در این شهر شعبه می‌زنند. غول‌های اینترنتی چین، علی‌بابا و بایدو هم اعلام کرده‌اند که در شهر جدید دفتر باز می‌کنند و آن را به مرکزی برای تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته تبدیل می‌کنند.
 
«منطقه جدید شیانگان» در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی پکن در حال تاسیس است. در نقشه راه این شهر که ۲۱ آوریل از آن پرده‌برداری شد، آمده است که این شهر قرار است به «الگویی در تاریخ توسعه انسانی» تبدیل شود.
 
روح چینی، شهرسازی فوق‌مدرن
 
محل ساخت شهر سه منطقه شیونگشیان، آنشین و رونگچنگ در استان هبی را دربر می‌گیرد. نقشه راه ۱۰فصلی این شهر توسعه آن را تا سال ۲۰۳۵ و بعد از آن تا اواسط قرن ۲۱ پیش‌بینی کرده است.
 
تا سال ۲۰۳۵ شیانگان به شهری اساسا مدرن تبدیل می‌شود که سبز، هوشمند و قابل زندگی است. قرار است این شهر تا اواسط قرن ۲۱ به بخش مهمی از سه‌گانه شهری پکن، تیانجین و هبی تبدیل ‌شود و عملا وظایف غیرپایتختی پکن را برعهده خواهد گرفت.
 
شیانگان را به شیوه‌های سنتی توسعه شهری نخواهند ساخت. یعنی قرار نیست اول مرکز را بسازند و بعد شهر را از آن توسعه دهند. شیانگان پنچ گروه شهری مجزا خواهد داشت تا از تمرکز شدید منابع و جمعیت در یک منطقه مرکزی جلوگیری شود.
 
لی شیائوجیانگ، رئیس سابق آکادمی طراحی و برنامه‌ریزی شهری چین درباره این رویکرد می‌گوید: «مشکل بسیاری از شهرها این است که مناطق مختلف عملکردهای مجزا دارند و این باعث جدایی مناطق مسکونی و کاری می‌شود. در نهایت شهروندان مجبور خواهند شد هر روز مسیرهایی طولانی را به سمت محل کار خود طی کنند. اما شیانگان شهر فولاد و سیمان نخواهد بود.»
 
طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار نیست جمعیت شهر از ۵ میلیون نفر بیشتر شود و حداکثر تراکم جمعیتی هم ۱۰ هزار نفر در هر کیلومتر مربع خواهد بود. به گفته لی «قرار است دریاچه بایانگدیان مرکز اکولوژیکی شهر باشد، این یعنی شیانگان از حدی بزرگ‌تر نخواهد شد. در شیانگان گروه‌های شهری خواهیم داشت و هرکدام از این گروه‌ها مثل شهری کوچک جمعیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری خواهند داشت.»
 
طراحی و برنامه‌ریزی برای شیانگان برای چینی‌ها چالشی بزرگ بوده، چرا که قرار است سبک چینی معماری و شهرسازی را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها ترکیب کنند. آنچه ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند این است که شهر باید طوری ساخته شود که برای توسعه در آینده هم انعطاف‌ کافی داشته باشد.
 
هر پنج مرکز شهری دور منطقه شروع شیانگان احداث خواهند شد. منطقه شروع در زمینی بین آنشین و رونگچنگ خواهد بود و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر نهادهای پکن در اینجا مستقر خواهند شد. در این منطقه سایت‌های تاریخی و پارک‌هایی وجود دارند که قرار است از آنها در حفظ روح چینی شهر استفاده شود. سایت‌های تاریخی تحت حفاظت قرار خواهند گرفت و پارک‌های باستان‌شناسی و موزه‌ها در کنار آنها حضور خواهند داشت. قرار نیست روستایی در نزدیکی محل ساخت شهر خراب شود و روستاییان خانه و زندگی‌شان را رها نخواهند کرد.
 
زیربنای ساخت مناطق شهری حدود ۵۳۰ کیلومتر مربع خواهد بود. حدود ۱۰ درصد زمین در این شهر به طور دائمی به عنوان زمین کشاورزی تحت حفاظت قرار خواهد گرفت. اصولا قرار نیست در بیشتر از ۳۰ درصد زمین‌های شهر ساختمان ساخته شود.
 
شهر هوشمند، شهر سبز
 
حفاظت از محیط زیست جزو اولویت‌های اصلی شیانگان است. کارخانه‌هایی که آلوده‌کننده هوا یا هدردهنده انرژی شناخته شوند تعطیل و از شهر جدید اخراج خواهند شد. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۸۵۰ کارخانه در منطقه بسته شدند و ۲۲۴۰ شرکت دیگر مجبور شدند شیوه کار خود را تغییر دهند.
 
قرار است پوشش جنگلی منطقه از ۱۱ درصد به ۴۰ درصد برسد و دریاچه بایانگدیان پس از ترمیم اکولوژیکی به پارک ملی تبدیل شود.
 
قرار است در ساخت شهر از لوازم، مصالح و تکنیک‌های پیشرفته حافظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی استفاده شود. ۹۰ درصد سفرهای مردم با حمل و نقل سبز انجام خواهد شد که کمترین ضرر را برای محیط زیست دارد.
 
با آنکه شیانگان هنوز در حال ساخت است دولت تضمین کرده که در آینده شاهد افزایش شدید قیمت خانه‌ها نخواهیم بود. توسعه شهر به شدت تحت کنترل است و مکانیسمی بلندمدت طراحی شده تا جلوی خرید و فروش ساختمان‌های شیانگان با هدف کسب سود گرفته شود.
 
شهر هوشمند کسب و کارهای هوشمند می‌طلبد. دولت چین تصمیم گرفته در شیانگان صنایع مدرن و پیشرفته را مستقر کند که در حوزه‌های ارتباطات و اطلاعات، بیوتکنولوژی، مواد نو، خدمات مدرن و کشاورزی سبز خواهند بود.
 
توسعه زیرساخت‌های هوشمند شهر به زودی آغاز می‌شود، نهاد مدیریتی هوشمند شهر و همچنین سیستم مدیریت دیتا به زودی به راه خواهد افتاد. تمام ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، پارکینگ‌ها، حتی سطل‌های زباله و دریچه‌های فاضلاب به شبکه هوشمند متصل خواهند بود. هرکدام از آنها شماره‌ای مشخص خواهد داشت و در صورت ایراد به سرعت شناسایی خواهد شد.
 
کاشت گیاهان شهر جدید هم هوشمند خواهد بود. هر نهال یک برچسب آلومینیومی خواهد داشت که روی آن کد QR وجود دارد و نژاد، موقعیت و دیگر اطلاعات ضروری در آن ذخیره شده است.
 
تا پایان سال ۲۰۱۷ نوزده شرکت تکنولوژیک مهم از جمله علی‌بابا و بایدو با شهر شیانگان قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. بایدو اعلام کرده که تکنولوژی هوش مصنوعی‌اش را در طراحی و توسعه منطقه به کار خواهد برد.
 
یک شبکه حمل و نقلی سریع و با راندمان بالا هم در شیانگان در حال ساخت است. پس از تکمیل این شبکه، فاصله شیانگان با فرودگاه در دست احداث در منطقه داشینگ پکن به کمک قطارهای پرسرعت به ۲۰ دقیقه خواهد رسید. با این قطار تا خود پکن ۳۰ دقیقه راه خواهد بود و تا شیجیاژوانگ، پایتخت هبی فقط یک ساعت فاصله خواهد بود.
 
شیانگان مرکز منطقه آزاد تجاری استان هبی هم خواهد بود تا محدودیت‌ها روی سرمایه‌گذاری خارجی یا حذف شود یا به حداقل برسد. دولت چین اعلام کرده که قصد دارد در این حوزه با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود. وانگ دونگفنگ، رئیس حزب کمونیست در منطقه هبی چندی پیش به خبرگزاری شینهوا گفت: «شیانگان در توسعه سطح بالای شهری الگوی دیگر شهرهای آینده چین خواهد بود و این یکی از ماموریت‌های اصلی این شهر است.»
 
به گزارش اینده نگر ،ژانگ گویی، مدیر بخش تحقیق مناطق شهری پکن، تیانجین و هبی در دانشگاه تکنولوژی هبی، هم می‌گوید: «اهمیت شیانگان ورای برعهده گرفتن بخشی از وظایف پکن است. بعد از انتشار نقشه راه شهر می‌شود گفت این پاسخ چین به مشکلی جهانی است. اینکه چطور بتوانیم در مناطق به شدت پرجمعیت توسعه شهری بهینه داشته باشیم. شیانگان مدل چینی توسعه شهرهای آینده است.»

 

 

 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:چین، شهر هوشمند
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *