RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

عربستان و روسیه به دنبال افزایش تولید و عرضه نفت هستند

«فریز نفتی» آب می شود

۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۳/۲۸کد خبر: 248134
ایستانیوز:ایران، عراق و ونزوئلا به دنبال ثابت نگهداشتن عرضه نفت اوپک و ادامه فریز نفتی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در حالی که تنها 5 روز به جلسه سران اوپک باقی مانده است و این جلسه قرار است روز جمعه با حضور وزرای کشورهای عضو اوپک برگزار شود؛ خبرها از احتمال شکسته شدن طرح کاهش عرضه نفت و سهیمه بندی کشورهای عضو اوپک برای عرضه جهانی نفت که به فریز نفتی مشهور شده بود؛ حکایت دارد. بازیگران و متهمان اصلی این شکست اتحاد نفتی که ماه هاست برقرار است و به افزایش قیمت جهانی نفت به نفع کشورهای تولید کننده بسیار کمک کرده است، عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو کشور عضو و غیر عضو اوپک هستند که سهم قابل توجهی از تولید و عرضه جهانی طلای سیاه را در دست دارند. اما این اتحاد نفتی در واقع نه تنها علیه اوپک و طرح فریز نفتی که در مقابل ایران خواهد بود؛ در واقع عربستان و روسیه به دنبال آن هستند تا با کاهش عرضه نفت ایران بعد از شروع تحریم های آمریکا از ماه های آینده؛ نفت جایگزین تا 1.5 میلیون بشکه وارد بازار کنند و با این کار کاهش عرضه را جبران سازند. البته با این طرح عربستان سه کشور ایران، عراق و ونزوئلا که هر سه به نوعی تحریم های نفتی را تجربه کرده یا همچنان می کنند؛ مخالفت کرده اند.  
 
عربستان به عنوان یکی از اعضا موثر عضو اوپک و روسیه به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده نفت خارج از اوپک چند هفته پیش با هم توافق کردند که افزایش تولید را کلید بزنند و در نهایت در راستای افزایش عرضه گام بردارند. اتفاقی که به نظر می رسد نشانه های آن نیز کلید خورده است تا جایی که میزان تولید نفت روسیه در یک ماه گذشته حدود 150 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه چند روز پیش گفته بود:« وزیران کشورهای اوپک و غیراوپک ممکن است برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز توافق کنند.»
 
در این بین البته نقش اصلی را در به هم زدن بازی اوپک برای ادامه طرح فریز نفتی عربستان بازی می کند که با آمریکا برای تحریم ایران همراه شده است و تلاش می کند که نظر رئیس جمهور این کشور را جلب کند. چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تویتی نوشت:« قیمت های نفت بسیار بالا و اوپک همچنان مسئول آن است. این اصلا خوب نیست!» همچنین او چندی قبل هم نوشته بود:« به نظر می‌رسد اوپک دوباره قیمت‌ها را بالا برده است. با میزان بالای نفت موجود از جمله نفتکش‌های بارگیری شده در دریا، قیمت نفت به طور مصنوعی بسیار بالا رفته است. این موضوع خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود.»
 
اما در شرایطی عربستان و روسیه به دنبال به هم زدن طرح فریز نفتی و افزایش تولید هستند که در پیش از این وزرای کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۸ به تعهد کاهش تولید پایبند بمانند و تا پایان این سال میلادی هنوز حدود 7 ماهه باقی مانده است. گزارش های اوپک نشان می دهد پایبندی اعضای اوپک به تعهد فریز نفتی تاکنون بین ۸۰ تا ۹۷ درصد متغییر بوده است. البته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دو هفته پیش در نامه ای به سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات و رئیس دوره‌ای اوپک، با اشاره به «ماده ۲» اساسنامه اوپک که به حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تاکید دارد، خواستار گنجاندن دستور کار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزرای اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شده است.
 
وزیر نفت ایران در این نامه خود با اشاره به تحمیل تحریم یک جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران که ناقض توافق‌های بین‌المللی است، گفت: «چنانچه در نتیجه اعمال این تحریم‌ها، سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت کاهش یابد، پس از رفع محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده، ایران در اسرع وقت به سطح تولید عادی خود بازخواهد گشت و هیچگونه محدودیتی را در این خصوص نخواهد پذیرفت.» زنگنه همچنین با بیان اینکه هیچ کشوری سخنگوی اوپک نیست، نوشت:« تصمیم‌های این سازمان تنها با اجماع همه اعضای آن صورت می ‌گیرد.» با همه این ها باید منتظر 22 ژوئن (1 تیرماه) و جلسه سران اوپک بود و دید که سرانجام طرح فریز نفتی و تولید و عرضه جهانی طلای سیاه چه خواهد شد.



برچسب‌ها:فریز نفتی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *