RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

پول‌های سرگردان کجا پناه می‌گیرد؟

بازدهی ۴۷درصدی بازار سکه در ۸۸ روز

۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۳/۲۷کد خبر: 248098
ایستانیوز:در دو ماه و ۲۶ روز گذشته از سال جاری بهای سکه ۷۶۵ هزار تومان افزایش یافت تا در این مدت بازدهی ۴۷ درصدی برای این بازار رقم خورده باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار سکه پس از طی کردن یک دوره هیجانی و ثبت رکورد جدید، اندکی آرام گرفت تا شاید بتوان به تخلیه حباب آن امیدوار بود. در نیمه هفته گذشته قیمت هر سکه امامی تا 2 میلیون و 600 هزار تومان در هر قطعه پیش رفت اما در روز پایانی هفته بهای آن به زیر 2 میلیون و 400 هزار تومان افول کرد.
 
کاهش التهاب و فروکش کردن تقاضا یکی از دلایل کاهش قیمت سکه بود. سقوط 30 دلاری بهای جهانی طلا نیز بر کاهش قیمت مسکوکات دامن زد. بازار جهانی امروز تعطیل است و باید دید شرایط بازار داخل چه سرنوشتی را برای قیمت مسکوکات رقم می‌زند. از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرد، سکه‌های پیش فروش شده را پیش از موعد تحویل در قالب اوراق عرضه می‌کند تا صاحبان آن بتوانند به فروش اروراق دست بزنند. این اقدام بازار جدیدی را ایجاد خواهد کرد. مجموع چند رویدادی که در انتهای هفته گذشته رقم خورد، به کاهش التهاب بازار سکه و افت قیمت منجر شد.
 
وقتی سرمایه های سرگردان، شرایط ریال را نامساعد می بینند، برای حفظ ارزش به بازارهای سرمایه ای با قدرت نقدشوندگی بالا کوچ می کنند. بازار طلا و ارز نزدیک ترین بازار به سرمایه ها در شرایط بحرانی ریال است. سکه و دلار به طور سنتی مامن پول های سرگردان به شمار می روند. هجوم به بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار به 7 هزار تومان هم برسد و دولت معاملات ارز را غیرقانونی اعلام کند. در این میان تنها بازار طلا و سکه باقی مانده که به عنوان بازار امن، معاملات در آن رونق دارد. بانک مرکزی برای پاسخگویی به سرکشی نقدینگی، طرح پیش فروش سکه را اجرا کرد که استقبال از آن موجب شد در فاصله زمانی کوتاهی ظرفیت ضرب سکه بانک مرکزی تکمیل و پیش فروش متوقف شود. در این طرح 7 میلیون قطعه سکه پیش فروش و 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع شد. قیمت سکه در بازار آزاد نیز چندان فروکش نکرد. قیمت سکه در بازار آزاد فقط چند روز کاهش یافت و بار دیگر به مدار صعودی بازگشت.
 
در روز شنبه 26 خرداد قیمت سکه امامی به 2 میلیون و 386 هزار تومان رسید. با این حساب در دو ماه و 26 روز گذشته از سال جاری بهای سکه 765 هزار تومان افزایش یافت تا در این مدت بازدهی 47 درصدی برای این بازار رقم خورده باشد.
 
رانت 3200 تومانی ارز بانکی
 
بازار ارز در سال 97 شرایط ویژه ای نسبت به گذشته تجربه کرد. از 20 فروردین که سیاست ارز تک نرخی تحت فشار بازار ارز به اجرا گذاشته شد، اوضاع ارزی کشور متحول شد. اعلام قیمت 4200 تومان برای دلار و تضمین پرداخت های مشروع ارزی با این قیمت موجب شد تا هیجانات بازار متوقف شود.
 
قیمت دلار در بازار آزاد به طور لحظه ای بالا می رفت و دولت توان جلوگیری از آن را نداشت. با تک نرخی شدن ارز، نیاز واردت کشور تامین شد اما بازار آزاد که به عنوان بازار زیرزمینی معرفی شد همچنان به فعالیت خود ادامه داد. صرافان فعالیت خود را متوقف کردند اما خرید و فروش ارز بخصوص برای ارزهای غیر دلار از سوی دلالان ادامه یافت.
 
قیمت دلار قبل از تعطیلات خرداد تا 6 هزار و 300 تومان اعلام شد و هر یورو 7 هزار و 600 تومان قیمت خورد. هفته گذشته بازهم قیمت ارز در بازار غیررسمی تقویت شد به طوری که بهای دلار تا 7 هزار و 300 تومان پیش رفت و یورو به 8 هزار و 300 تومان رسید. در همین حال بانک مرکزی با قیمت 5100 تومان البته با احتساب عوارض و کارمزد به مسافران یورو پرداخت می کند. اختلاف 3200 تومانی قیمت یورو بانک مرکزی با قیمت آن در بازار زیرزمینی موجب شده است تا رانت دریافت ارز بانکی، رقم قابل توجهی باشد.
 



برچسب‌ها:قیمت سکه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *