RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

همه برای معدن

ابراهیم جمیلی، فعال بخش معدن
۱۶:۰ - ۱۳۹۷/۳/۲۷کد خبر: 248094
ایستانیوز:شرکت های محدودی علاقمند به همکاری با ایران در زمینه های مختلف اند و معدن هم در این بین استثنا نیست اما باید دید شرکت هایی که در این دوره ادعا می کنند، تا چه اندازه در عمل برای حضور در ایران جدی اند.
 اکتشاف معدن در ایران در مراحل ابتدایی است. قطع به یقین نیاز ایران به تکنولوژی های اکتشافی جدی است و این نیاز جز در ارتباط با شرکت های خارجی برآورده نمی شود. از این منظر ضروری است که با کشورهای صاحب تکنولوژی و شرکت های با سابقه در حوزه معدن همکاری کنیم و در شرایط فعلی با توجه به مشکلات بین المللی که در زمینه همکاری اقتصادی با ایران وجود دارد، باید از پیشنهاد های مختلف استقبال کرد.
 
خبر همکاری معدنی ایران و روسیه که در دو هفته گذشته منتشر شد، اتفاق خوبی برای بخش معدن ایران به نظر می رسد اما نکته مهم تمایل شرکت ها به بستن قرارداد همکاری با ایران و وارد عمل شدن است. با توجه به کارشکنی های آمریکا در ماه اخیر شرکت های محدودی علاقمند به همکاری با ایران در زمینه های مختلف اند و معدن هم  در این بین استثنا نیست اما باید دید شرکت هایی که  در این دوره ادعا می کنند، تا چه اندازه در عمل برای حضور در ایران جدی اند.
 
باوجود تمام ظرفیت های بخش معدن، در دو سال گذشته و پس از تصویب برجام، این بخش در جذب سرمایه عملکرد قابل توجهی نداشته است. هرچند اعلام آمادگی در زمینه همکاری معدنی در ایران زیاده بوده اما در عمل شاهد عمل به وعده های داده شده نبودیم. امیدواریم پیشنهاد روس ها در زمینه معدن با جدیت بیشتری دنبال شود.
 
جذب سرمایه قابل توجه در بخش معدن در دوره برجام بنا به دلایل مختلف قابل توجه نبوده است. بخشی از این دلایل خارجی و بخشی داخلی است اما از نظر من اکنون زمان همکاری بیشتر برای جلوگیری از وخیم شدن وضعیت معادن است. در شرایط حساس کنونی باید آستین ها را بالا زد. بخش دولتی و بخش خصوصی باید برای جلوگیری از تعطیلی معادن با هم همکاری کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و معدن کاران در این زمینه مسئول اند. تعطیلی معادن ضربه بزرگی به اقتصاد کشور و اقتصاد معدن است چرا که بخش معدن هم در زمینه تولید مواد اولیه کارخانجات و هم اشتغال نقش مهمی ایفا می کند. علاوه بر جلوگیری از تعطیلی معادن، باید برای بازگرداندن معادن تعطیل شده به چرخه تولید هم تلاش کرد. معادن کوچک،  متوسط و بزرگ در استان های مختلف توزیع شده است که هر کدام از نظر ظرفیت تولید و اشتغال متفاوت است. تعطیلی یک معدن بزرگ ممکن است به اندازه تعطیلی چند معدن متوسط به اقتصاد این بخش آسیب بزند بنابراین در تحلیل وضعیت معادن نمی توان از تعداد معادن تعطیل شده گفت بلکه باید به ظرفیت های تولید توجه کرد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *