RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

وزیر اقتصاد خبر داد: در تبادلات تجاری

تفاهم ایران و چین برای استفاده از ارزهای ملی

۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۳/۲۱کد خبر: 247752
ایستانیوز:مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و چین ارزهای ملی دو کشور در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با بیان اینکه هم‌زمان با این سفر چهار تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و چین به امضا رسیده است، گفت: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها بین این وزارتخانه و سازمان توسعه زیرساخت چین در زمینه استفاده از منابع مالی دو کشور برای سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی هر دو کشور در مبادلات تجاری بود.
 
مسعود کرباسیان در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به چین، افزود: همچنین طبق این تفاهم‌نامه، روابط تجاری هر دو کشور در چارچوب یک جاده یک کمربند ترسیم که در آن بر تعیین سهم هر دو کشور در نقشه راه این طرح تأکید شد.
 
کرباسیان اضافه کرد: توسعه همکاری‌های فنی و علمی هر کشور از دیگر تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفر بود که مفاد آن از جانب معاونت فنی ریاست جمهوری تهیه و با حضور روسای جمهوری هر دو کشور به امضا رسید.
 
وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: سومین سند امضا شده در این سفر در رابطه با همکاری‌های بورس و اوراق بهادار بود که بین سازمان‌های بورس هر دو کشور به امضا رسید.
 
وی چهارمین سند امضا شده را در زمینه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه هر دو کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر و مفاسد سازمان‌دهی شده با هم همکاری دوجانبه خواهند داشت.
 
کرباسیان گفت: در خصوص افزایش حجم مبادلات بین دو کشور هم مباحثی در این سفر در زمینه افزایش حوزه‌های مختلف بانکی، نفتی، پتروشیمی و حجم تجاری صورت گرفت.
 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور و هیات همراه، یکشنبه‌شب و پس از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، شهر چینگدائو چین را به مقصد تهران ترک کرد.
 
در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.
 
روحانی نیز به دعوتشی جین پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور داشت علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان و نخست‌وزیر هند نیز به‌طور رسمی در این نشست شرکت کرده بودند.
 
در سفر رئیس‌جمهور، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، وی را همراهی می‌کردند.
 
دیدار با روسای جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان و بلاروس از جمله برنامه‌های روز نخست سفر رئیس‌جمهوری به چین بود.
 
دیدار با رئیس‌جمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه ایران و چین، شرکت در ضیافت شام رئیس‌جمهوری چین به‌افتخار هیات ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دوجانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین از جمله برنامه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به چین است.
 
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.
 
در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.
 
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
 
این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومترمربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل شده است که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
 
چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگ‌ترین خریدار نفتی و بزرگ‌ترین مشتری صادرات غیرنفتی ایران به‌عنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار می‌رود.
 
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
 
در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهارماهه اول 2018 نیز تقریباً سطح فروش نفت در همان سطح باقی‌مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *