RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

ابزار رسانه پله های ترقی افراد خاص

۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۳/۱۱کد خبر: 246367
حورا خاکدامن
مرداد ماه فصل تجلی تلاش و روشنگری شرافتمندانه افرادی است  که رسالت بزرگ پیامبری را در عصر ارتباطات بر دوش می کشند. رسالتی بزرگ برای افزایش آگاهی عمومی جامعه  که  مسئولیتی تاریخی را در بیان واقعیت ها گوشزد می نماید.خبرنگاران  امانتداران بزرگی هستند که در رساندن حقایق به گوش مخاطبان خود لحظه ای درنگ نمی کنند.آنان وجدان بیدار جامعه و جهانند که برای آگاهی، روشنگری و تنویر افکار عمومی پا به عرصه پرمخاطره و کم بضاعت اطلاع رسانی می گذارند. ماه مرداد  یادآور مجاهدتهای زنان و مردان حقیقت طلبی است که شاهکارهای  پیامبر گونه شان را در واژه هایی مثل خبر، یادداشت، گزارش، گفتگو و… متجلی می سازند. در جهان کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و به عملکرد حاکمان , نقد و بررسی آن هاچندان توجهی ندارند، آنان با بی باکی و زیرکی نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند و با  بررسی نقدآنه عملکرد حاکمیت در جهت بالندگی نظام و پاسخگو بودن مسئولان حرکت می کنند.
با این اوصاف هنوز حرفه خبرنگاری به عنوان یکی از شاخص های فرهنگی و مولفه های رشد اجتماعی از جمله مشاغلی است که بدلیل دستمزد پایین و مشکلات معیشتی بسیار به عنوان یک شغل مستقل از سوی خیلی از افراد جامعه شناخته نمی‌شود و  بسیاری از روزنامه نگاران مجبورند توامان  به مشاغل دیگری هم روی آوردند که این امر لطمات جبران ناپذیری در حوزه اطلاع رسانی و صنعت نشروارد نموده و دستاویزی برای افراد خاص جهت بهره برداری از وضعیت معیشتی  خبرنگاران و  رسانه ها برای مطامع شخصی  شده است . استقلال خبرنگاران و عدم وابستگی این قشر به گروه ها یا شخصیت ها امری لازم وشایسته  است که این امر مستلزم حمایت های مسئولین و رفع مشکلات صنفی و معیشتی آنها است  .در صورت بی توجهی به این مسائل  خبرنگاران به ابزاری وابسته در دست گروه ها یا اشخاص برای اعمال غرض های شخصی و تأمین منافع جناحی و گروهی تبدیل خواهند شد.  
اصحاب رسانه  همواره بخش تفکیک ناپذیر درنشر اندیشه‌ها و رابطی درمجادلات و مناقشات طرفین دعوا برسرقدرت سیاسی، ایدئولوژی های سیاسی، دولت , اپوزیسیون , مردم و افراد خاص بوده اند. به همین جهت افراد وابسته به نهادهای اقتصادی و  سیاسی درابتدایی ترین جوامع تا پیچیده ترین آنها، برای اعمال قدرت بدون به کارگیری عوامل ارتباطی نمی‌تواند موجودیت داشته باشد. این افراد  با آگاهی کامل از ضعف مالی  وهمچنین  درجه نفوذ و  قدرت رسانه ها  درتنویر افکارعمومی با وعده حمایت های مالی از هر فرصتی  برای پیشبرد مطامع شخصی و انتخاباتی خود در مقاطع خاص استفاده نموده  و از پله های ترقی رسانه ها بالا می روند. 
در گزارشی که یونسکو  با عنوان "اخلاق شناسی رسانه‌ها" جهت حفظ استقلال و بی‌طرفی رسانه‌های همگانی در برابر قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی مؤسسات بزرگ خصوصی،منتشر نمود خواستار وضع  مقررات‌ اخلاق حرفه‌ای و تقویت شوراهای مطبوعاتی و رسانه‌ای برای اجرای «استراتژی نوین ارتباطی» در جهت پیشبرد «رسانه‌های آزاد، مستقل و کثرت‌گرا» شد.
بدون شک امنیت شغلی  سبب ایجاد استقلال , پایداری , امنیت خاطر سرمایه گذاری دراز مدت در روزنامه نگاری و انتشار مطبوعات می گردد. یکی از دلایل ضعف مالی مطبوعات ایران نبود امنیت سرمایه گذاری است  .کسانی که در کار مطبوعاتی سرمایه گذاری می کنند اطمینان خاطر برای ادامه فعالیت ندارند .به عبارتی دیگراقتصاد مطبوعات در ایران همیشه موقتی  است و طبیعت سرمایه این است که در حوزه های ناامن وارد نمی شود . همین مسئله به روند توسعه مطبوعات در ایران  و امنیت شغلی روزنامه نگاران خدشه جبران ناپذیری  وارد نموده و آنها را به جلب مشارکت و جذب حمایت جناح های سیاسی و اقتصادی قالب در جامعه وادار می کند . در حالی که این روش با دیدگاه اخلاق شناسی رسانه ها در تضاد است.در جامعه ای که ضعف مالی و اقتصادی وجود داشته باشد پایبندی به اصول اخلاقی و شرافت حرفه ای کم رنگ خواهد شد . بنابراین الویت و توجه به مسائل معیشتی و صنفی اصحاب رسانه  باعث پایبندی به  شرافت حرفه ای و تقویت سرمایه گذاری مطبوعات و صنعت نشر خواهد شد.
 
 
 
شاید بی دلیل نباشد که  پس از گذشت یک سال از وعده  آقای روحانی  در مورد  اهدای هدایای بیمه تکمیلی و آموزش رایگان حرفه ای به مناسبت  روزخبرنگار جامعه خبری هنوز چشم انتظاردریافت هدایای مادی و معنوی ریاست جمهوری است.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *