RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

ترکیه چالش تحریم های قطر را به فرصت تبدیل کرد

ایران شریک نه چندان جدی تجارت با قطر

۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۳/۸کد خبر: 245191
ایستانیوز:در حالی که کارنامه صادرات ایران به قطر چندان درخشان نیست که ترکیه از این فرصت استفاده کرده و حجم مبادلات خود با این کشور را به شکلی عجیب افزایش داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یک سال از تحریم اقتصادی قطر از سوی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و... می گذرد؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشورمان در زمان وقوع از آن به عنوان یک فرصت اقتصادی برای ایران و افزایش صادرات محصولات مختلف و انواع کالاها یاد می کردند. اما نکته مهم این است که با گذشت یک سال از این اتفاق سیاسی چقدر ایران توانسته است از این پتانسیل استفاده کند آن هم در شرایطی که رقیب مهمی همچون ترکیه را پیش روی خود داشتیم. قطر پیش از بروز بحران از همسایگانش پنج میلیارد دلار واردات داشت که با تیرگی روابط آن ها فرصت های جدیدی برای کشورهای ایران و ترکیه ایجاد شد تا از این بازار سهمی برداشت کنند. البته ایران با وجود اینکه در یک سال گذشته تلاش هایی کرده است و میزان صادرات خود را قطر را افزایش داده ولی همچنان نتوانسته سهم مناسبی از بازار قطر در مقابل دیگر کشورها از جمله ترکیه به دست بیاورد.
 
بهمن ماه سال گذشته مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، از رشد بیش از ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به قطر در ۹ ماهه گذشته خبر داد. فرزاد پیلتن، میزان صادرات کشورمان به قطر را ۱۸۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر شامل قیرنفت، میوه و تره‌بار، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، لبنیات، سنگ گچ، کف‌پوش‌ها، سیمان سفید، یونجه، آب‌میوه تغلیظ شده، سیمان پرتلند و محصولات از آهن یا فولاد بوده است. البته مهم ترین چالش پیش روی تجارت ایران با قطر در حوزه بانک، حمل ‌و ‌نقل، بنادر است.
 
ترکیه چه کرد؟
 
اما در حالی که کارنامه صادرات ایران به قطر چندان درخشان نیست که ترکیه از این فرصت استفاده کرده و حجم مبادلات خود با این کشور را به شکلی عجیب افزایش داد. پس از بروز بحران در روابط قطر با کشورهای همسایه و محاصره دریایی و زمینی این کشور از سوی عربستان، امارات و بحرین، آنکارا جانب دوحه را گرفت. ترکیه با هدف رفع مشکلات قطر در زمینه تدارک مواد غذایی، این محاصره را شکسته و بطور مستقیم به قطر مواد غذایی ارسال کرد. مهم ترین واردات قطر از ترکیه لوازم الکتریکی، فولاد و فرآورده های آن، محصولات لبنی، تجهیزات پزشکی، مبلمان و ترکیبات آلی و معدنی است. از سوی دیگر گاز، مواد نفتی و پلیمر از مهمترین صادرات قطر به ترکیه محسوب می شود. حجم مبادلات اقتصادی میان قطر و ترکیه در سال 2000 به کمتر از 20 میلیون دلار می رسید ولی 'خلیفه بن جاسم آل ثانی رییس اتاق بازرگانی قطر در افتتاحیه نشست اقتصادی مشترک دو کشور در دوحه که 26 دی ماه با حضور 150 شرکت ترکیه ای برگزار شد، اعلام کرد: حجم مبادلات بازرگانی آنکارا و دوحه در سال 2017 به سه میلیارد و 900 میلیون ریال قطری ( معادل یک میلیارد و 80 میلیون دلار) رسیده است. این افزایش در حالی است که حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2016 میلادی فقط 600 میلیون ریال قطری معادل 174 میلیون دلار بوده است. روابط بین ترکیه و قطر تا جایی توسعه داشته است که هم اکنون قطر با 20 میلیارد دلار بزرگترین کشور در فهرست سرمایه گذاران در ترکیه است. مسئولان قطری اعلام کرده اند که در سال آینده میلادی هم 19 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری خواهند کرد.  هم اکنون 186 شرکت مشترک قطری - ترکیه ای و نیز 19 شرکت ترکیه ای در بخش هایی چون تاسیسات، امور زیربنایی، پیمانکاری و ساخت و ساز، مشاوره مهندسی، بازرگانی و صنعت برق در قطر فعالیت دارند. از طرف دیگر به جز تامین مایحتاج قطری ها در حال حاضر شرکت های ترکیه ای هم در قطر فعال هستند. شرکت های ترکیه ای 128 طرح در قطر به ارزش 14.2 میلیارد دلار انجام داده اند که بیشتر آن ها مربوط به طرح های ساخت و ساز برای جام جهانی 2022 فوتبال است. قطر برای میزبانی از گردشگران جام جهانی 2022 باید 100 هزار واحد مسکونی و 12 استادیوم ورزشی بسازد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *