RSS
امروز جمعه ، ۲۳ آذر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

ثبات اقتصادی بدون کاهش نرخ بهره دوام نخواهد داشت

اقتصاد کشور اسیر اقدامات وصله پینه‌ای است

پرداخت ۴ میلیون فقره وام قرض‌الحسنه به کسب و کارهای خرد

شفاف سازی سه دوره مالی از سوی بانک پاسارگاد

راه‌اندازی اوراق بیمه اتکایی بورس در گام پایانی

فرصت دوماهه بانک دی برای عرضه و نقل و انتقال اوراق

تقدیربانک‌پاسارگاد از نفرات برتر کنکور سراسری

حمایت از تولیدکنندگان در دستور کار بانک مرکزی است

نرخ سود هر یک از بانک‌ها چقدر است؟

لایحه قانون جدید بانک مرکزی تصویب شد

تحریم ایران به این ۳دلیل در حال فروپاشی است

سقف تراکنش کارت بانکی حدود ۵هزار دلار

رشد ۶.۴درصدی قیمت مسکن تهران در آبان

نقش بیمه در تولید ناخالص ملی

برخی جملات منتسب به رییس کل بانک مرکزی جعلی است

انتقاد از رانت در بورس کالا

به دلیل محدودیت تسهیلات اجرای طرح‌ها اولویت‌بندی شد

رشد ۱۲۴ درصدی خالص سود بانک سینا

بانک کشاورزی رویداد فینتک فارم برگزار می کند

اطلاعیه مهم بانک ملی در خصوص گروه ملی فولاد

هزینه تعلل در اصلاح نظام بانکی

همتی: مردم مراقب دلالان بازار ارز باشند

هشدار رییس سابق فدرال‌رزرو درباره وقوع بحران مالی در آمریکا

مراقب صفحات جعلی پرداخت‌های بانکی آنلاین باشید

مدیرعامل بیمه ملت تعیین شد

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در یادداشت اینستاگرامی نوشت

بن بستی در کار نیست

۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۳/۸کد خبر: 245185
ایستانیوز:وزیر اقتصاد در یادداشتی اینستاگرامی، تکرار برخی مشکلات و نارسایی های اقتصادی را باعث ایجاد درک عمومی و تبدیل آن به یک مطالبه ملی و در نتیجه حل آن دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی اینستاگرامی با عنوان "دوران درک نشانه‌ها" نوشت: قبل از اینکه به وزرات اقتصاد بیایم کار ترجمه کتاب «نظریه‌پردازان مدیریت نوین» را تمام کردم ولی زمان انتشار آن به دلیل مشکلات کاری به همین روزها موکول شد. چند روزی ذهنم به این موضوع مشغول شد که حاصل ترجمه آن کتاب برایم چه بود؟
 
توجه‌ام به سه نکته تحقیقی که از میان مطالعات مدیریتی و نظرسنجی‌های میدانی به دست آمده‌ بود، جلب شد. نکته اول اینکه گاهی از درک «نشانه‌»‌ها غافل می‌شویم. به طور نمونه در یک جلسه میزبان ۱۰ نفر از صاحبان کسب‌ و کار بودم که همگی با هم نزدیک به ۱۰۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشتند. یعنی سفره حدود ۴۰۰ هزار نفر را رنگین می‌کردند. نشانه این است که تصورات منفی را کنار بگذاریم و درک کنیم این افراد وجود دارند و باید حامی جدی، همراه و صادق آنها باشیم. دولت این باور را دارد، مردم هم باید بپذیرند که بن‌بستی در کار نیست. آمارهای مربوط به کارآفرینی جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان هم خودش یک «نشانه» قوی است که یقین کنیم، جوانان کشور تشنه کارآفرینی هستند.
 
نکته دوم مربوط به پیش‌فرض‌های ماست. در وزارت اقتصاد باید هفتگی در حداقل ۱۵ جلسه تکلیفی شرکت کنم. طبیعی است که برخی دغدغه‌ها در این جلسات تکرار می‌شوند. اشتباه ذهنی این است که تصور می‌کنیم آنچه ما در جلسات مکرر می گوییم، برای همه مردم هم محرز است. خصوصی‌سازی، بهبود محیط کسب‌ و کار و ایجاد بسترهای کارآفرینی علاوه بر عزم دولت و وحدت ملی نیاز به درک فرهنگی و اجتماعی عمیق در جامعه از ضرورت این اقدامات دارد.
 
«باور عمومی» جامعه است که می‌تواند یک موضوع را به مطالبه ملی تبدیل کند و ما باید از طریق تکرار و تببین کلید واژه‌ها، کارآفرینی را به مطالبه ملی تبدیل کنیم. اکونومیست شاخصی به نام «فعالیت کارآفرینانه» دارد که توضیح می‌دهد چند درصد از جمعیت ۱۸ تا ۶۴ ساله کشورها درحال راه‌اندازی یک کسب‌ و کار هستند. جالب است زامبیا با ۴۰ درصد، سنگال با ۳۸.۶ درصد، نیجریه با ۳۶.۶ درصد، اوگاندا با ۳۲.۲ درصد و اکوادور با ۳۲.۱ درصد بالاترین‌ها بودند. قطعا موقعیت اقتصادی ایران با هیچ‌کدام از آنها قابل قیاس نیست. اما احتمالا آنها با وجود نارسایی‌های عمیق اقتصادیشان در حال پوست اندازی هستند. اینکه کی به موفقیت می‌رسند به عوامل دیگری هم وابسته است ولی مسیرشان را آغاز کرده‌اند. پس چرا ما چنین نباشیم؟
 
اما نکته آخر که از همه مهم تر است اینکه گاهی سهم خودمان در عدم موفقیت‌ها را نادیده می‌گیریم. مطالعات کتاب «نظریه‌پردازان مدیریت نوین»نشان می‌دهد عموما سه چهارم از مشکلاتی که به ضعف یک بنگاه یا سیستم مدیریتی منجر می‌شود ناشی از تصمیمات اشتباه یا اخلال‌های درونی است.
 
همه می‌دانیم که اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات ساختاری و بهبود فضای کسب‌ و کار است. اما اصلاح را باید از رفتارهای مدیریتی خودمان آغاز کنیم، نسبت به نشانه‌ها بی‌تفاوت نباشیم، روحیه کارآفرینی را در جوانان تقویت کنیم و فرهنگ‌سازی برای تحقق خصوصی‌سازی واقعی هم از یابد نبریم. نخبگان کشور باید به این باور برسند که آنچه آنها می‌دانند برای همه مردم روشن نیست و عزم ملی یعنی اینکه مفاهیم درست را به صورت دقیق به مردم انتقال دهیم. جای ما در شاخص «فعالیت کارآفرینانه» خالی است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *