RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

تقاضای کاذب مواد اولیه

تقاضای ۱۰ برابری برای مس در بورس کالا

۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۳/۶کد خبر: 245058
ایستانیوز:عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بی‌ثباتی اقتصادی گفت: این امر باعث تقاضای کاذب برای مواد اولیه شده، به طوری که تقاضا در بورس کالا برای مس ۱۰ برابر افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علیرضا کلاهی امروز در نشست خبری با عنوان «چشم‌انداز برجام، بدون آمریکا» گفت: با تثبیت نرخ ارز در سال‌های 84 تا 91  علیرغم تورم مرکب چند صد درصدی توان رقابت پذیری صنایع کشور از بین رفت و این موضوع باعث شد که بسیاری از صنایع کشور از بین برود و یا با  تغییر ماهیت به مونتاژ کار و واردکننده تبدیل شدند. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانی افزود: قبل و بعد از انقلاب اسلامی، شرایط وفور درآمدهای نفتی در چندین مقطع در اقتصاد کشور باعث شد که هزینه‌های دولت بالا رود و بالا رفتن هزینه‌های دولت منجر به چاب اسکناس شد و چاپ اسکناس هم تورم ایجاد می‌کند. 
 
وی بیان داشت: بعد سعی شد تورم ناشی از سیاست‌های غلط مالی را با واردات و سرکوب نرخ ارز مدیریت کرد و این سیاست غلط در قبل و بعد از انقلاب منجر به تضعیف صنایع داخلی و تضعیف اشتغال و نهایتا بی‌ثباتی اقتصادی شد و اگر بی‌جهت درآمدهای نفتی کشور  صرف نشده بود، حداقل اکنون دارای یک ذخیره ارزی و یک تولید ناخالصی ملی بالاتر برخوردار بودیم.
 
این تولید‌کننده سیم و کابل با بیان اینکه واقعیت این است که ما یک سری فرصت‌ها را از دست داده‌ایم، بیان داشت: مطالعه گزارش‌های سازمان‌های جهانی حاکی از آن است که یک سری جاها امتیازات نسبتا مناسب و در یک سری موارد امتیازات نسبتا ضعیف داریم. 
 
وی با بیان اینکه رقابت‌پذیر یکی از ارکان رشد اقتصادی است، بیان داشت: اگر صنایع رقابت‌پذیر نداشته‌ باشیم، نمی‌توانیم صادرات و رشد اقتصادی داشته باشیم. 
 
کلاهی با بیان اینکه ضعیف‌ترین امتیاز ما در داخل کشور بازار سرمایه و نظام بانکی بوده است، بیان داشت: مساله بعدی زنجیره تامین و قوانین کار است و در چند سال گذشته به دلیل درگیر بودن با سیاست‌های عوام پسندانه و نبود اجماع در کشور نتوانسته‌ایم، تصمیمات سخت را اتخاذ کنیم و اصلاحات لازم را انجام دهیم. 
 
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین اشتباهات به خصوص در 17 سال گذشته دادن امتیازات به صنایع بزرگ کشور که بیشتر آنه ماهیت خصولتی دارند، گفت: همچنین عدم حمایت از صنایع کوچک و متوسط از جمله اشتباهات بوده است، زیرا این صنایع در هر اقتصادی موتور محرک تولید و ایجاد کننده اشتغال در کشور هستند. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به مسئله سرکوب نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در پنج - شش سال گذشته علیرغم کاهش درآمدهای نفتی و سایر مسائل قیمت ارز را سرکوب شد و نگذاشتیم، به صورت واقعی براساس قوانین برنامه توسعه نرخ ارز تنظیم شود. 
 
وی افزود: تنها دوره‌ای که نرخ ارز براساس قوانین برنامه‌‌های توسعه‌ای تنظیم شد، حدفاصل سال‌های 86 تا 84 بوده است و علیرغم رشد 100 درصدی قیمت دلار در آن سال‌ها بهترین دوره اقتصاد کشور بعد از انقلاب بود و جامعه اقتصادی هم هیچ گاه احساس بی‌ثباتی نکردند. 
 
وی اظهار داشت: در حالی که هر زمانی که نرخ ارز علیرغم تورم و افزایش شدید نقدینگی سرکوب شد فنر قیمت ارز رها شده و وقتی این فنر رها می‌شود موج روانی آن معادل واقعیت‌های اقتصادی ضربه می‌زند. 
 
*  قیمت مواد اولیه ثبات ندارد 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به بی‌ثباتی در قیمت ارز مشکلاتی را برای تولید بوجود آورده است، گفت: هم‌اکنون تولید‌کننده ایرانی نمی‌داند که قیمت مواد اولیه‌‌ مورد نیازش بر چه‌اساسی تعیین می‌شود. 
 
* تقاضای کاذب برای مواد اولیه 
 
وی با اشاره بی‌ثباتی اقتصادی بیان داشت: این امر باعث شده تا تقاضا در بورس کالا برای مس تقریبا 10 برابر شود و این تقاضا قطعا کاذب است زیرا تقاضا در شرایط عادی برای این کالا بطور متوسط هفته‌ای 2 هزار تن بوده، اما اخیر این تقاضا به هفته‌ای 200 هزار تن افزایش یافته است. 
 
کلاهی گفت: این نشان می‌دهد که افرادی سعی می‌کنند، تا از منابع مالی خود با تبدیل به مس در مقابل جهش نرخ ارز محافظت کنند. 
 
وی افزود: این اتفاق در بازار پتروشیمی و سایر کالاهای فلزی هم به وجود آمده است. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرخ رسمی دلار اکنون 4200 تومان است، بیان داشت: اما مس با دلار 4700، مواد پتروشیمی بین 4700 تا 5200 و فولاد بسته به نوع آن بین 5000 تا 6000 هزار و یک سری فلزات دیگر مانند آلومینیوم و سرب و روی با دلار بیش از 7000 هزار تومان عرضه می‌شود. 
 
وی افزود: در شرایط فعلی بسیاری از کارخانه‌های تعطیل و افراد دلال برای خرید مواد اولیه به بازار وارد شده‌اند که این افراد احتمالا این مواد را قاچاق می‌کنند.
 
کلاهی اظهار داشت: در این شرایط تولید‌کننده باید تولید کنند و اتفاقا ارز حاصل از صادرات باید با نرخ 4200 تومان به فروش برود. 
 
این تولید‌کننده در ادامه با اشاره به آثار بی‌ثباتی اقتصادی بیان داشت: در شرایط ثبات و آرامش نسبی مدیران به موضوعات ریشه‌ای از جمله بهره‌وری و پرورش نیرو و رشد و توسعه کسب و کار موارد می‌پردازند، اما در شرایط بحران فقط به فکر تامین ارز و مواد اولیه خواهیم بود. 
 
وی افزود: در شرایط عادی مدیران تولیدی مواد اولیه به تناسب نیاز تهیه می‌کنند اما در شرایط بحران فقط به فکر خرید مواد اولیه هستیم تا تولید متوقف نشود. 
 
این تولید کننده کابل و سیم  با بیان اینکه دولت آمریکا یک دولت متخاصم و غیرمنطقی است، اظهار داشت: این دولت تمام تعهدات را زیر پا گذاشته و باید تا زمانی که دموکرات‌ها در کنگره اکثریت را به دست بگیرند مقاومت کنیم.
 
* دولت در شرایط بحران اقتصادی باید برای اقتصاد برنامه‌ریزی جدی داشته باشد
 
وی افزود: از آنجا که پیش‌بینی می‌شود علیرغم تمام تمهیدات مشکلاتی برای بانک مرکزی و فروش نفت کشور پیش آید دولت باید یک برنامه‌ریزی جدی اقتصادی داشته باشد و هزینه‌ها را کاهش دهد و اتکا به صنایع داخلی داشته باشد. 
 
کلاهی اظهار داشت: اتاق بازرگانی ایران  بسته پیشنهادی خود با موضوع سیاست‌گذاری برای تهیه مواد اولیه  را تقدیم هیات رئیسه کرده و قسمتی از این بسته در مجلس در بخش بازنگری لایحه مالیات بر ارزش افزوده بررسی خواهد شد. 
 
وی بیان داشت: تامین کالای نهایی بسیاری از شرکت‌ها به دلیل عدم تامین مواد اولیه به دلیل شرایط ناپایدار غیرقابل پیش‌بینی شده است. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز اتخاذ این تصمیمات ارزی نداشته است، گفت: اما این تصمیمات ناگهانی منجر به مشکلاتی برای تامین ارز تولید‌کنندگان شد بطوری که به یک چهارم از پروفرم‌هایی که برای تقاضای ارز به بانک ارائه داده‌ایم  پاسخ داده شده و آثار این مسائل حتما در تامین مواد اولیه ظاهر خواهد شد.
 
* صادرات کاهش می‌یابد
 
کلاهی در خصوص چشم‌انداز صادرات، گفت: اگر وضعیت بر اساس پیش رود و متوسط قیمت ارز مواد اولیه 5 هزار تومان باشد اما قرار باشد ارز حاصل از صادرات با نرخ 4200 تومان بازگردانده شود قطعا بر روی صادرات تاثیر می‌گذارد و صادرات قطعا کاهش می‌یابد.
 
وی بیان داشت: اگر وضعیت ارز مدیریت نشود وارد رکود تورمی خواهیم شد، زیرا اکنون ارز چندین نرخ متفاوت دارد و نمی‌توان برای تولید برنامه‌ریزی کرد. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  در مورد پیشنهاد اعضای اتاق به دولت برای افزایش نرخ ارز به حدود 6 هزار تومان بیان داشت: اگر نرخ ارز به 5500 یا 6000 تومان برسد، وضعیت از اکنون که بی‌ثباتی در نرخ ارز وجود دارد بهتر می‌شود.
 
وی افزود: نباید به نرخ ارز به عنوان یک شاخص اقتصادی توجه کرد، زیرا ما در مقاطعی افزایش 100 دلاری قیمت دلار را داشتیم اما کسی در آن دوران بی‌ثباتی اقتصادی را حس نکرد. 
 
کلاهی گفت: در تیم اقتصادی دولت نظر واحدی در رابطه با نرخ  ارز وجود ندارد. 
 
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: سیستم ارزی دولت جدید است و اظهار نظر هنوز در رابطه با آن زود است و باید برای بررسی تبعات آن کمی باید به آن فرصت داد. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در 20 سال گذشته اقتصاد جهانی‌تر شده به همین دلیل ریسک‌های احتمالی ناشی از تحریم‌های فراسرزمینی برای یک سری از شرکت‌ها در سطح دنیا افزایش یافته است.
 
وی افزود: اما با این وجود، اگر ما با عقلانیت و بدون اقدامات هیجانی حرکت کنیم، این فرصت را داریم که از این شرایط گذر کنیم. 
 
کلاهی به برجام اشاره کرد و گفت: بعد از برجام علاقه مندی شرکت‌های مختلف اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار شد و حتی 150 میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام در حوزه تجارت الکترونیکی کسب شد. 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مس، بورس کالا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *