RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

تحلیل‌گر ارشد کپیتال اکونومیکس پاسخ می‌دهد

اثرات رشد قیمت نفت بر بازار جهانی طلا

۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۳/۶کد خبر: 245037
ایستانیوز:به‌صورت تاریخی، میزانی از همبستگی بین قیمت نفت و قیمت کالاهای خام غیرنفتی ازجمله فلزات اساسی و فلزات گران‌بها دیده می‌شود؛ اما در ماههای اخیر این همبستگی برقرار نبوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،افزایش قابل‌توجه بهای نفت در بازارهای جهانی طی ماههای اخیر این سؤال را در ذهن مردم و به‌ویژه سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که آیا رشد قیمت نفت می‌تواند محرکی برای بازار طلا باشد؟
 
پاسخ تحلیل‌گر مؤسسه تحقیقات و مشاوره اقتصادی کپیتال اکونومیکس لندن به این سؤال مثبت است. کارولین بین، اقتصاددان ارشد بخش کالاهای خام در مؤسسه کپیتال اکونومیکس، در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود از روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی خاطرنشان ساخته است: «به‌صورت تاریخی، میزانی از همبستگی بین قیمت نفت و قیمت کالاهای خام غیرنفتی ازجمله فلزات اساسی و فلزات گران‌بها دیده می‌شود. اما درعین‌حال افزایش قیمت جهانی کالای خام مستلزم این است که نفت برای مدت زیادی در سطوح قیمتی بالا معامله و تثبیت شود».
 
از اواسط فوریه سال جاری میلادی (اواخر بهمن‌ماه 1396) تاکنون قیمت نفت برنت دریای شمال بیش از 20 درصد افزایش یافته است، اما کارولین بین معتقد است بخش عمده این جهش قیمتی ریشه در نگرانی فعالان بازار از کاهش عرضه نفت به دلایل ژئوپلیتیکی دارد و به همین دلیل طی ماههای اخیر اثر چندانی از همبستگی تاریخی بین قیمت نفت و قیمت سایر کالاهای خام مشاهده نشده است.

کارولین بین با تأکید بر اینکه در بلندمدت شاخص‌های قیمتی نفت و کالاهای خام غیرنفتی اغلب در جهتی مشابه حرکت می‌کنند، می‌افزاید: «طلا یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سنتی برای کسانی است که می‌خواهند از تورم در امان بمانند. وقتی قیمت نفت بالا می‌رود، تورم انتظاری نیز افزایش می‌یابد و متعاقباً بازار طلا و سایر کالاهای خام –که پناهگاهی در برابر تورم محسوب می‌شوند- رونق می‌گیرد. البته معمولاً سرمایه‌گذاران، خرید و نگهداری فلزات گران‌بها را به نگهداری کالاهایی مانند نفت که ریسک بیشتری دارند، ترجیح می‌دهند».

این تحلیل‌گر برجسته انگلیسی ضمن اشاره مجدد به این نکته که همبستگی بین قیمت نفت و سایر کالاهای خام، در کوتاه‌مدت چندان محتمل نیست می‌افزاید: «این ارتباط مثبت زمانی عمل خواهد کرد که نفت مدت زیادی در قیمت‌های کنونی دوام بیاورد و ما (تحلیل‌گران مؤسسه کپیتال اکونومیکس) فکر نمی‌کنیم امسال و سال آینده چنین چیزی محتمل باشد. پیش‌بینی ما این است که در ماههای آینده، بی‌پایه بودن نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت به‌تدریج اثبات می‌شود و در ادامه کاهش تقاضای نفت به افت قیمت‌ها می‌انجامد. ما انتظار داریم قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که اینک حدود 80 دلار است تا پایان سال 2019 به 55 دلار کاهش یابد».

البته تحلیل‌گران مؤسسه کپیتال اکونومیکس و در رأس آنها کارولین بین اذعان دارند که علاوه بر مسئله موقتی بودن رشد قیمت نفت (به‌زعم آنها)، افزایش‌های پیاپی نرخ بهره در آمریکا از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز فشارها را بر بازار طلا افزایش داده و جلوی رشد قیمت این فلز گران‌بها را گرفته است. وی در این خصوص می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که فدرال رزرو در آینده نرخ بهره را بیش از آنچه بازار انتظار دارد، افزایش خواهد داد و این مسئله مانع رشد قیمت طلا خواهد شد».

طلا که دو هفته قبل برای اولین بار در سال جاری میلادی نقطه حمایت روانی 1300 دلاری خود را از دست داده بود، روز پنج‌شنبه بار دیگر این سنگر را پس گرفت. این بازگشت مهم پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ دیدار تاریخی خود با رهبر کره شمالی را لغو کرد تا تنور تنش‌های ژئوپلیتیکی بار دیگر گرم شود.

دقایقی پس از اعلام خبر لغو نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون که قرار بود در روز 12 ژوئن (22 خرداد) برگزار شود، جیم وایکاف تحلیل‌گر شرکت کیتکو کانادا –که جزو شرکت‌های معروف جهان در زمینه خرید و فروش فیزیکی طلا و نیز انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با طلا و سایر فلزات به شمار می‌رود- اعلام کرد: «لغو نشست ترامپ با رهبر کره شمالی اتفاق عجیبی نبود، اما این تصمیم به نااطمینانی‌های ژئوپلیتیکی دامن می‌زند و قیمت طلا و نقره را تقویت می‌کند».

گفتنی است در پایان معاملات روز جمعه، قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک به 1306.5 دلار رسید که در قیاس با رقم آن در ابتدای سال جاری میلادی حدود 2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *