RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مردم ترجیح می دهند پول هایشان را در خانه نگه دارند تا در بانک ها

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط بانکی

۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۲/۱۹کد خبر: 243065
ایستانیوز:یک کارشناس مسائل بانکی در خصوص تاثیرات خروج آمریکا از برجام گفت: «بانک های اروپایی که البته چندان بزرگ نیستند با خروج آمریکا از برجام از بازار ایران خارج خواهند شد.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از رویترز، قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام، برخی از شهروندان ایرانی پس اندازهای خود را به پول نقد تبدیل کرده بودند و این مسئله موجب آسیب دیدن سیستم بانکی ایران شده که پیش از این نیز با مشکل وام های بازپرداخت نشده و سال ها قطع ارتباط با سیستم بانکی بین المللی مواجه بوده است.
یک کارشناس بانکی در این باره گفت، میزان پس اندازها کاهش یافته، هرچند که وی گفت، این کاهش یک پدیده موقتی است و زمانی که احساس عدم قطعیت ناشی از تصمیم ترامپ برطرف شود، مجددا میزان پس اندازها افزایش خواهد یافت.
این مقام بانکی  که نخواست نامش فاش شود گفت: «زمانی که عدم قطعیت سیاسی افزایش می یابد، تاثیر روانی آن بر مردم موجب کاهش پس اندازها می شود. اما این عدم قطعیت بعد از اعلام تصمیم ترامپ برطرف خواهد شد.»
ترامپ دیشب اعلام کرد که از برجام خارج می شود و «بالاترین سطح تحریم های اقتصادی» را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت.
یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران هم گفت، شرایط در درون سیستم بانکی در سال گذشته بدتر شده و «ما هنوز منطقه خطر را پشت سر نگذاشته ایم.» اما وی اضافه کرد که بانک مرکزی «تمام اقدامات را انجام داده و آماده جلوگیری از وقوع هرگونه بحرانی است.»
عدم اعتماد هم نتیجه و هم اضافه کننده مشکلات گسترده تر دیگری است که دولت روحانی را تهدید می کند: به دلیل کاهش وام دهی بانک ها میزان سرمایه گذاری کاهش یافته، رشد اقتصادی در حال کند شدن است و نرخ بیکاری به ارقام بی سابقه ای رسیده است.
احتمال تشدید موضع آمریکا در قبال ایران موجب شده تا ارزش ریال در شش ماهه منتهی به ماه مارس نصف شود. علی راستی، 45 ساله صاحب یک بنگاه معاملات ملکی در تهران گفت: «قیمت ارز تقریبا هر ساعت بالا می رود... مردم نگران اند و ترجیح می دهند پول هایشان را در خانه نگه دارند.»
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفته، در ماه های اخیر 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. صندوق بین المللی پول هم میزان ذخایر ارزی ایران را در سال 18-2017 حدود 112 میلیارد دلار برآورد کرده است.
بانک های ایرانی بعد از اجرای برجام، روابط کارگزاری خود را با بیش از 200 بانک بین المللی مجددا برقرار کرده اند، اما به گفته جاستین واکر از تحلیلگران اتحادیه تجاری یو کی فاینانس «پول در جریان است اما نه به روانی ای که دولت ایران انتظارش را داشت.» وی افزود، از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، پیچیدگی های کار با ایران چند برابر شده است. وی افزود، معاملات یورویی انجام می شود اما پرداخت ها به استرلینگ «همچنان با چالش همراه است.»
منابع دخیل در تراکنش های مالی گفتند، به دلیل دشواری در انجام پرداخت ها، حجم این تراکنش ها به ندرت از 200 میلیون یورو (240 میلیون دلار) بالاتر می رود.
نایجل کوشنر، مدیر موسسه حقوقی دبلیو لیگال گفت، آن دسته از مشتریانی که کالاهای مصرفی به ایران صادر می کنند، گزارش کرده اند که میزان خرید ها در طی 2 ماه گذشته 50 درصد افت کرده است.
به نوشته تسنیم، جورج بنت، مدیر موسسه مشورتی اوساکو فایننشال که در ایران فعال است گفت، بانک های اروپایی ای که همچنان در ایران هستند، نگران اند و صرفا دارند تراکنش های بزرگترین و باارزش ترین مشتریانشان را انجام می دهند. وی در خصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام گفت: «بانک های بزرگتر اروپایی که اکنون با ایران همکاری دارند، و البته خودشان چندان بزرگ نیستند، (با خروج آمریکا از برجام) از بازار ایران خارج خواهند شد.»
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *