RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

یک امید و ۲ توصیه درباره جذب سرمایه خارجی

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران
۱۱:۴ - ۱۳۹۷/۲/۱۶کد خبر: 241860
ایستانیوز:راه درست شفافیت بیشتر دولت در ارائه آمار جذب سرمایه خارجی است. این مسئله یک فرایند است یعنی در مرحله اول تفاهم نامه، در مرحله دوم قرارداد و در مرحله سوم اجرای قرارداد مطرح می شود. به نظر می رسد تفکیک مرحله به مرحله در آمار دولت به شفافیت بیشتر و اعتماد بیشتر شهروندان و فعالان بخش خصوصی می انجامد.
1.برجام از دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی ایران است. انتظار فعالان بخش خصوصی این بود که برجام بسیاری از مشکلات را حل کند اما سنگ اندازی های آمریکا در عمل باعث شد انتظارات از برجام برآورده نشود و در مرحله اجرا به مشکل خوردیم. هفته آینده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تصمیمش مبنی بر ماندن یا رفتن از برجام را اعلام می کند. احتمال خروج آمریکا از برجام زیاد است و به هر بهانه ای فشار اقتصادی به ایران در آینده زیاد خواهد شد. به عقیده من کار وزارت امور خارجه در مذاکره با اعضای 5+1 درست است. به طور حتم فشارهای بانکی با خروج آمریکا از برجام افزایش پیدا می کند و ایران باید تمهیداتی را بیندیشد تا کمتر ضربه بخورد. ممکن است این فشارها تجدید نظر سرمایه گذاران خارجی را در پی داشته باشد و تمایل به حضور کم شود اما سرمایه گذاری های کوچک و متوسط ادامه پیدا می کند چراکه اروپا قطعا بازار ایران را رها نمی کند و تلاش می کند حضور محدود را حفظ کند.
 
2.دولت آمارهای مختلفی از جذب سرمایه خارجی اعلام می کند و بی اعتمادی به آمار و ارقام دولتی اشتباه بزرگی است. باید به دولتی که انتخاب شده اطمینان کرد چراکه هزینه های این بی اعتمادی زیاد است.  به نظر من راه درست شفافیت بیشتر دولت در ارائه آمار جذب سرمایه خارجی است. این مسئله یک فرایند است یعنی در مرحله اول تفاهم نامه، در مرحله دوم قرارداد و در مرحله سوم اجرای قرارداد مطرح می شود. به نظر می رسد تفکیک مرحله به مرحله در آمار دولت به شفافیت بیشتر و اعتماد بیشتر شهروندان و فعالان بخش خصوصی می انجامد.
 
3.اصول کار این است جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی انجام شود. در جذب سرمایه خارجی سهم بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به مراتب بیش از دولت هاست و طرف های خارجی هم علاقمند به کار مشترک با این بخش از اقتصاد ها هستند اما متاسفانه در پسابرجام کمیسیون های مشترک با حضور شرکت های دولتی تشکیل شده و در بیشتر سفرها بخش خصوصی کمتر حضور یافته است. شرکت های بخش خصوصی که سابقه فعالیت بین المللی دارند در این دوره کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. باید در این باره آسیب شناسی کرد و به پاسخ درستی برای این چرا رسید و البته پرهیز از حدس و گمان مهم ترین نکته در فرایند آسیب شناسی است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *