RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

روزهای شلوغ بانک مرکزی برای تحویل سکه در پیش است

۱۲:۷ - ۱۳۹۷/۲/۵کد خبر: 241246
ایستانیوز:به اعتقاد کارشناسان میزان ذخایر بالای طلا و سکه در کشور که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و از طرفی نگرانی از اینکه با خروج آمریکا از برجام دوباره موج افزایش قیمت دلار در کشور اتفاق بیفتد؛ بانک مرکزی را بر آن داشته تا با پیش فروش سکه به دنبال جمع آوری پول های سرگردان در کشور باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای ملی(ایستانیوز)،در روزهای گذشته حراج سکه از سوی بانک مرکزی در سردسیدهای مختلف یک ماهه تا دو ساله حاشیه های بسیاری به همراه داشته است تاجایی که بانک مرکزی بعد از گذشته چند روز از پیش فروش سکه یک ماهه و سه ماهه مجبور شد که در نهایت این دو پیش فروش را متوقف کند. اما در همین روزها در حراج چه اتفاقی افتاد؟ محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه از زمان آغاز پیش فروش سکه تاکنون ٥ میلیون قطعه سکه به فروش رسیده است گفت: از این تعداد سکه، سهم سررسیدهای یک ماهه یک میلیون قطعه بوده است و چهار میلیون دیگر به سر رسیدهای بالاتر اختصاص دارد.»
 
 اما معنی این جمله دبیرکل بانک مرکزی درباره پیش فروش یک میلیون سکه آن هم در کمتر از چند روز چیست؟ دبیرکل بانک مرکزی گفته است که با فروش این تعداد سکه در مجموع 6 هزار و 800 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان مردم جمع آوری شده است. اما بانگاه جزئی تر به آمار و ارقام پیش فروش صورت گرفته می توان به نتایج جالب دیگری هم رسید؛ بانک مرکزی قیمت پیش فروش سکه تمام برای تحویل یک ماهه را یک میلیون 590 هزار تومان تعیین کرده بود، آن هم در شرایطی که قیمت امروز سکه تمام در بازار یک میلیون 760 هزار تومان است و در واقع بین قیمت پیش فروش و قیمت امروز بازار اختلافی 170 هزار تومانی دارد. حالا اگر این 170 هزار تومان را در عدد یک میلیون عدد سکه ضرب کنیم به عدد 170 میلیارد تومان می رسیم که سودی خواهد بود که در مجموع خریداران سکه هایی با سررسید تحویل یک ماهه عملا در جیب می گذارند. همچنین بانک مرکزی با پیش فروش یک میلیون سکه به قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان در واقع یک هزار و 590 میلیارد تومان از پول های سرگردان در کشور را جمع آوری کرده است. اما نکته مهم این است که بانک مرکزی حالا تنها حدود 20 روز برای تحویل اولین سری سکه های پیش خرید شده فرصت دارد و در این مدت باید بتواند این میزان سکه را به افراد عرضه کند. حال اگر عدد یک هزار و 590 میلیارد تومان فروش یک میلیون سکه با سرسید یک ماهه را از عدد 6 هزار و 800 میلیارد تومان فروش کلی کسر کنیم به عدد 5 هزار و 210 میلیارد تومان می رسیم که درآمد بانک مرکزی از فروش 4 میلیون سکه بوده است. علاوه براین اگر رقم 5 هزار و 210 میلیارد تومان درآمد دولت از فروش 4 میلیون سکه را بر تعداد 4 میلیون تقسیم کنیم به رقم حدود یک میلیون و 300 هزار تومان می رسیم که میانگین قیمت فروش هر سکه پیش فروش است که با قیمت امروز بازار 470 هزار تومان فاصله قیمت دارد.
 
به گزارش اتاق تهران ، به اعتقاد کارشناسان میزان ذخایر بالای طلا و سکه در کشور که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و از طرفی نگرانی از اینکه با خروج آمریکا از برجام دوباره موج افزایش قیمت دلار در کشور اتفاق بیفتد؛ بانک مرکزی را بر آن داشته تا با پیش فروش سکه به دنبال جمع آوری پول های سرگردان در کشور باشد؛ اتفاقی که تاکنون موفق به جمع آوری 6 هزار و 800 میلیارد تومان آن شده است. سال گذشته نیز بانک مرکزی در دو مرحله اقدام به پیش فروش سکه کرد که در مجموع یک میلیون 200 هزار قطعه سکه پیش فروش شد. البته پیش فروش صورت گرفته در سال گذشته با مدت زمان بالا بود به طوری که 803 هزار قطعه آن تحویل به صورت یک ساله بود. باتوجه به پیش فروش سکه در سال گذشته و روزهای اخیر به نظر می رسد که در ماه های آینده بانک مرکزی روزهای بسیار شلوغی را برای ضرب سکه پیش رو دارد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *