RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

ایران سالانه نیازمند ۳.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع دریایی است

سهم ناچیز ایران از اقتصاد دریا محور

۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱/۲۰کد خبر: 239227
ایستانیوز:ایران با وجود داشتن کیلومترها خط ساحلی در جنوب و شمال کشور و دسترسی به آب های آزاد اما سهم آن چنانی از اقتصاد دریا محور ندارد و از این ظرفیت به جز در امر صادرات و واردات استفاده چندانی نمی کند؛ آن هم در شرایطی که کشور به راحتی می توانند مانند بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان همچون چین، آلمان، بلژیک و.. درآمد بسیاری از این راه کسب و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرزهای طویل جغرافیایی با کشورهای منطقه ای ازجمله آسیای میانه، خاورمیانه، غرب و جنوب آسیا که زمینه مساعدی را برای بنادر ایران در تجارت منطقه ای فراهم می آورد و نقش بالقوه سامانه انبارش و توزیع را برای بنادر جنوبی ایران در سطح منطقه ای و زیرمنطقه ای فراهم می کند یکی از پتانسیل های مهم کشور است که آنچنان که باید و شاید مورد بهره برداری قرار نگرفته.
 
براساس ظرفیت اسمی بنادر تجاری کشور در سال 1394 حدود 209 میلیون تن، ظرفیت کانتینربری بنادر تجاری کشور معادل 8 / 4 میلیون (تی ای یو TEU) ، ظرفیت ناوگان نفتی کشور 15 میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر دریایی نیز حدود 18 میلیون نفر است اما آمارها نشان می دهد که بخش مهمی از این ظرفیت ها همچنان خالی است. از سوی دیگر این ظرفیت ها باتوجه به اهیمت اقتصادی امکان توسعه بسیار زیادی هم دارند. هماکنون بیش از 90 درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر کشور انجام می شود و سالانه 40 هزار فروند کشتی از تنگه هرمز عبور می کنند که 14 هزار کشتی بزرگ اقیانوس پیما و نفتکش بوده و همچنین سالانه 110 میلیون تن کالا در بنادر تجاری و 135 میلیون تن کالای نفتی در بنادر نفتی کشور جابه جا می شود.

 

براساس نظر کارشناسان چالش اصلی در امر خدمات مستقیم و پشتیبانی زنجیره تأمین صنعت حمل ونقل دریایی در کشورهای مختلف با هر سطحی از توسعه، چگونگی رقابتپذیر ساختن مؤسسات، بنگاه ها و فعالان صنعت حمل ونقل دریایی در مقیاس جهانی و تضمین حفظ شرایط رقابتپذیری است. اصولاً کشورها برای توسعه قابلیت های فنی، نیازمند کسب دانش خاص در سطح مؤسسات، مهارت و تجربه از طریق یک فرآیند یادگیری تجمعی هستند که این امری دشوار و زمان بر است. همچنین براساس فناوری مورد نظر و سطح توسعه ای کشور این فرآیندها ممکن است با هزینه های سنگین، خطر زیاد و عدم قطعیت همراه باشند. میزان حمل ونقل دریایی در سال 2030 میلادی از حدود 10 میلیارد تن به حدود 15 میلیارد تن افزایش پیدا می کند و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای دستیابی به این هدف حدود 3 / 1 تریلیون دلار برآورد می شود که بخش بزرگی از این حجم سرمایه گذاری به جایگزینی و نوسازی کشتی های موجود مربوط است.

در این میان برای توسعه حمل و نقل دریایی یکی از نیازهای اصلی کشور تهیه و تامین شناورهای لازم است؛ براساس برآوردهای انجام شده ایران طی 10 سال آینده، سالانه به طور میانگین حدود 7 / 3 میلیارد دلار انواع شناور و صنایع فراساحل لازم دارد که این امر به تأمین مالی از سوی صندوق توسعه ملی و نظام بانکی کشور نیازمند است.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *