RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بازار مسکن رونق گرفت

جهش احتمالی بازار مسکن در سال ۹۷

۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱/۱۵کد خبر: 238886
ایستانیوز:جهش قیمت در نیمه اول بر اساس آنچه در خصوص مسکن برای سال ۹۷ پیش‌بینی شده، رشد تدریجی که در سال ۹۶ در این بخش ایجاد شده، تداوم خواهد یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسکن یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر رکود حاکم بر آن موجب شد تا بسیاری از صنایع نیز طعم تلخ کسادی بازار را بچشند. اما این بخش توانسته تا حدی از مرحله بحرانی عبور کند و به آینده‌ای بهتر بیندیشد. به روایت آمار بانک مرکزی، در فصل نخست سال 96 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در مناطق شهری با رشد 10.9 درصدی نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. به عبارتی 30 هزار و 500 فقره پروانه در این مدت صادر شده است. در تابستان سال 96 نیز تعداد صدور این پروانه‌ها رشد 4.8 درصدی را نسبت به فصل دوم سال 95 تجربه کرده است. تعداد پروانه‌های صادرشده در این دوره، 28 هزار و 700 فقره بوده؛ این ارقام در حالی در کارنامه دولت دوازدهم به ثبت رسیده که در سال 92 افت 7.6 درصدی در صدور پروانه‌ها ایجاد شده و در سال 93 بیش از 32 درصد افت را تجربه کرده است. در سال 94 در این بخش با افت 13.4 درصدی مواجه بودیم و در نهایت در سال 95 بالاخره به رشد 12.2 درصدی دست یافتیم. بررسی تحولات بازار مسکن در تهران نیز نشان می‌دهد در 10 ماه منتهی به دی سال جاری تعداد معاملات واحدهای مسکونی در پایتخت نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته رشد 12.2 درصدی داشته و قیمت متوسط هر متر مربع نیز با رشد 8.9 درصدی روبه‌رو بوده است. به عبارتی در 10 ماه منتهی به دی سال جاری 150 هزار و 541 واحد مسکونی در تهران معامله شده است. روند ماه به ماه بازار مسکن از ابتدای فروردین تا انتهای دی‌ماه 96 به این صورت است: در ماه نخست سال 5 هزار و 384 واحد مسکونی معامله شده است، در اردیبهشت‌ماه این تعداد به 16 هزار و 374 واحد و در خردادماه به 15 هزار و 362 واحد مسکونی رسیده است. پرونده تابستانی بازار مسکن با معامله 14 هزار و 533 واحد مسکونی در تیرماه، 17 هزار و 984 واحد مسکونی در مردادماه و 15 هزار و 545 واحد مسکونی در شهریورماه بسته شده است. معامله 13 هزار و 815 واحد مسکونی در مهر، 14 هزار و 764 واحد مسکونی در آبان و 17 هزار و 776 واحد مسکونی در آذرماه حاصل عملکرد بازار مسکن در پاییز است. در دی‌ماه رشد بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل در معاملات مسکن شاهد هستیم؛ تعداد معاملات انجام‌شده در ماه نخست زمستان، 19 هزار و 4 مورد است.
 
پیش‌بینی 97
جهش قیمت در نیمه اول
 
 بر اساس آنچه در خصوص مسکن برای سال 97 پیش‌بینی شده، رشد تدریجی که در سال 96 در این بخش ایجاد شده، تداوم خواهد یافت. از سویی وزیر راه و شهرسازی درباره پیش‌بینی بازار مسکن گفته است که برای سال آینده قیمت مسکن نهایتا۲ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار می‌گیرد. در اوایل سال آینده احتمال شتاب گرفتن این شیب بیشتر است. اما اگر تدابیری اندیشیده نشود، احتمالا برای سال‌های آتی رکود از داخل مسکن ظاهر خواهد شد. احتمالا در انتهای فصل سال آینده خیز بیشتری را تجربه می‌کنیم. البته کارشناسان نیز اعتقاد دارند تنها زمانی بازار به قیمت متعادل می‌رسد که تولید داخلی برای تقاضا کافی باشد. اما این اتفاق هنوز در ایران رخ نداده است. خانه‌اولی‌ها در سال 97 بخش عمده‌ای از متقاضیان را تشکیل می‌دهند با توجه به تسهیلاتی که از سوی بانک مسکن به آنها داده می‌شود، به نظر می‌رسد ورود این گروه به بازار، بخشی از رشد مسکن را تامین کند. همچنین پیش‌بینی شده که بانک مسکن در سال 97 تامین مالی حدود 682 هزار واحد مسکونی را بر عهده بگیرد.
 بیت‌الله ستاریان
کارشناس بازار مسکن
 
به گزارش آینده نگر ، رکود مسکن در این دوره تقریبا با رکودهایی که ناشی از داخل بخش مسکن بود فرق می‌کرد. در رکودی که چندی پیش در بخش مسکن حاکم بود، عوامل اقتصاد کلان دخالت مستقیم داشت. در سال 94 تحلیل‌ها از تحریم این بود که بازار مسکن با تحریم‌ها در انزوا فرو می‌رود و انتظار این را که بازار مسکن در آن مقطع تحرک داشته باشد نداشتیم. اما پس از آن بر اساس پیش‌بینی‌هایی که با توجه به شاخص‌های اقتصادی و مسکن وجود داشت، فرض بر این بود که در انتهای سال 95 رونق بخش مسکن آغاز شود. با توجه به نتایج برجام و معاملاتی که پس از آن آغاز شد، چنین پیش‌بینی‌ای صورت گرفته بود؛ اما با توجه به اینکه نتایج برجام به کندی نمایان شد، پیش‌بینی صورت‌گرفته نیز با 6 ماه تاخیر و در انتهای میانه سال 96 محقق شد. یعنی در شهریورماه و مهرماه بخش مسکن از رکود خارج شد و شاهد رشد این بخش بودیم. اما در آبان‌ماه به دلیل برخی از مسائل سیاسی نظیر بروز مشکلات با عربستان و سیاست‌های ترامپ، میزانی افت را تجربه کردیم. ولی پس از آن مجددا به مدار رشد بازگشتیم. به این معنی که وضعیت بهبود بخش مسکن تداوم داشت. به عبارتی خیز بسیار اندکی را در بخش مسکن از شهریورماه شاهد بودیم. خیز مسکن در چند بخش توأم با هم اتفاق می‌افتد. نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها ثابت بماند و تولید و معاملات افزایشیابد. بنابراین تورمی که در بخش مسکن ایجاد شده، کاملا منطقی و علمی است.

 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *