RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

پیش قدم شدن فرابورس برای تسریع واگذاری‌های دولتی

۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶کد خبر: 238063
ایستانیوز:معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با تاکید بر اینکه این سامانه از دیروز آغاز به کار کرده است، گفت: یکسری اطلاعات در خصوص ۴ شرکت منتشر شده و این فهرست به طور قطع با اضافه شدن شرکت‌های دیگری که مشمول واگذاری هستند هر روز تکمیل‌تر از قبل خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دو روز پیش بود که مدیرعامل فرابورس ایران از راه‌اندازی «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» در بازار فرابورس خبر داد و آغاز به کار این سامانه را یک اقدام عملی در راستای اطلاع‌رسانی عمومی پیرامون شرکت‌هایی که در لیست واگذاری هستند، عنوان کرد.
 
در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  برنامه خصوصی‌سازی و توانمندسازی بخش غیر دولتی در توسعه کشور در دستور کار قرار گرفته است!
 
در این  قانون شرکت‌های دولتی در سه گروه تقسیم بندی شده‌اند؛ گروه یک شرکت‌هایی قرار دارند که باید ۱۰۰ درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود؛ در گروه ۲ واگذاری‌ها دولت می‌تواند تا ۲۰ درصد سهام این شرکت‌ها را در اختیار خود نگه دارد اما شرکت‌هایی که در گروه ۳ قرار دارند، قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.
 
همچنین در ادامه اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی و خروج بانک‌های بنگاه دار شاهد عرضه سهام از سوی این نهادهای مالی هستیم.
 
چندی پیش نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم پنجاه‌ سالگی بازار سرمایه دستور رئیس‌جمهور برای سرعت‌بخشی به واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه دولتی را یادآور شد و اعلام کرد به طور جدی به دنبال واگذاری سهام بیمه‌ها و اموال مازاد بانک‌ها هستیم.
 
حالا برای سرعت بخشی به ترسیم نقشه راه بنگاه‌های اقتصادی مازاد دولت و سایر ارگان‌ها، فرابورس پیش قدم شده است و راه‌اندازی این سامانه را در دستور کار قرار داده است. چرا که این امر به ارتقای شفافیت در اقتصاد کمک بسزایی خواهد کرد
 
به همین منظور امکان جدیدی در بازار سوم فرابورس ایجاد شد تا بر پایه آن دارندگان بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری امکان اعلام عمومی واگذاری و انجام بازاریابی شرکت در بستر شفاف معاملات فرابورس را داشته باشند.
 
مدیرعامل فرابورس در توضیحات بیشتر بیان داشت: معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام و از سوی دیگر بحث شفافیت در واگذاری سهام و کشف قیمت عرضه را جزء مهم‌‌ترین مزایای راه‌اندازی این سامانه  است.
 
به باور وی؛ توسعه بازار سوم به این معنا که امکان بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های آن برای همه شرکت‌هایی که در انتظار واگذاری هستند فراهم شود، به سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور در انجام وظایف ذاتی خود کمک شایانی می‌کند؛ چراکه از طریق این سامانه امکان دریافت آمار و اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها کاملا فراهم است و جزئیات این عرضه‌ها نیز برای عموم در معرض دید بوده و قابل دسترس است.
 
گفتنی است، دستورالعمل نحوه انجام معاملات عمده در فرابورس ایران نیز در حال اصلاح است و پیش‌نویس آن به سازمان بورس ارسال شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص آن صورت خواهد گرفت.
 
در همین رابطه سید مهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در گفت‌‌و گو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با اعلام اینکه سامانه مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هم‌اکنون در این سامانه که اطلاعات آن از طریق سایت فرابورس ایران، لینک مرتبط با بازار سوم قابل مشاهده است، یکسری اطلاعات در خصوص 4 شرکت منتشر شده و این فهرست به طور قطع با اضافه شدن شرکت‌های دیگری که مشمول واگذاری هستند هر روز تکمیل‌تر از قبل خواهد شد.  
 
معاون پذیرش و ناشران فرابورس با اشاره به امکان دسترسی رسانه‌ها به این سامانه اظهار داشت: به طور حتم کارکرد این سامانه با توجه هر چه بیشتر رسانه‌ها به آن افزایش خواهد یافت و بر این اساس از فعالان رسانه‌ای می‌خواهیم با بازنشر اطلاعات از جمله فهرست شرکت‌های درج شده در این سامانه، اطلاع‌رسانی کافی و لازم را برای آحاد جامعه داشته باشند تا تمامی بخش‌های خصوصی و حقیقی در یک فضای شفاف آن هم از طریق فرابورس ایران فعالیت کنند.
 
وی در خصوص سازوکار این سامانه نیز توضیح داد: این سامانه در دو بخش تعریف شده است؛ در بخش اول که همان بازاریابی است تفاهم‌نامه‌ای با ارگان‌های مختلف منعقد شده و فهرستی از شرکت‌های زیر مجموعه نهاد مربوطه در این سامانه برای فروش درج می‌شود، در بخش دوم نیز خریدار با مراجعه به این سامانه اطلاعات تکمیلی را دریافت و در صورت نظر مثبت برای خرید، قیمت پیشنهادی و دیگر اطلاعات را از فرابورس و شرکت مورد نظر دریافت می‌کند.
 
علم‌الهدی به کارکرد بازار سوم نیز اشاره کرد و گفت: در این بازار تاکنون ده‌ها شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به خریداران بخش خصوصی واگذار شده اما، با راه‌اندازی سامانه مذاکره ادغام و تملیک فرابورس ایران در این بازار که یک فاز توسعه‌ای برای بازار سوم به شمار می‌رود شاهد موفقیت هر چه بیشتر در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی و ارگان‌های مشمول واگذاری به واسطه اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر پیرامون این شرکت‌ها خواهیم بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *