RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

طراحی شاخص برای بازار بدهی

۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲کد خبر: 237657
ایستانیوز:مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: طراحی شاخص برای سنجش عملکرد «بازدهی» در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، حسن قالیباف‌اصل اعلام کرد: با مقایسه ارزش بازار سرمایه نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور و نیز نسبت به تعداد شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی، این موضوع مشخص می‌شود که بازار سرمایه‌ ایران در مقایسه با بازارهای سرمایه کشورهای مشابه، پتانسیل بالایی برای جذب شرکت‌ها و افزایش تامین مالی دارد.
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان مطلب فوق، گفت: تعداد شرکت‌هایی که در خارج از بازار سرمایه فعالیت می‌کنند و با اندک تغییرات ساختاری یا تصمیم مدیریتی، قابلیت ورود به بورس یا فرابورس را دارند، زیاد است. امروزه، بسیاری از صنایع و شرکت‌های مستعد و بزرگ کشور همچنان در اختیار دولت یا نهادهایی قرار دارد که بنا به دلایل اجتماعی، حاکمیتی یا قانونی امکان حضور در بورس برای آنها فراهم نشده است.
 
وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند با پذیرش از مزایای بازار برخوردار شوند. بازار سرمایه امروز نیازمند تنوع و افزایش تعداد شرکت‌هاست و مزایای مناسبی را برای شرکت‌ها به همراه دارد و اکنون برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه قطعا زمان مناسبی است.
 
کلینیک پذیرش
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که کلینیک پذیرش چه میزان در پذیرش شرکت‌ها و آشنایی آنها با شرایط بازار سرمایه کمک کرده است؟ گفت: براساس تفکری که در بورس‌های پیشرفته جاری است، موضوع پذیرش و ورود شرکت‌ها به بورس به دلیل ابعاد راهبردی و نیز زمانبر بودن، به عنوان سفر پذیرش تلقی می‌شود. به عبارتی این اقدام دارای نقطه آغاز و پایانی است و فرآیندی نظام‌مند برای آن طی می‌شود. این فرآیند اقدامات مختلفی شامل آماده‌سازی مدیریت برای اتخاذ تصمیم پذیرش، اصلاح ساختار احتمالی شرکت، بهبود گزارشگری مالی و مواردی از این دست را دربر می‌گیرد.
 
قالیباف‌اصل با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی با برنامه جدید کلینیک پذیرش شرکت‌ها می‌توانند آینده حضور خود در بازار سرمایه را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند، گفت: با توجه به تعدد شرکت‌های خارج از بورس، کلینیک پذیرش راهی است برای شرکت‌هایی که می‌توانند با تغییراتی در ساختارهای خود یا طی یک دوره زمانی مشخص با برنامه‌ریزی انجام شده شرایط ورود به بورس را دارا شوند و در تمام این مسیر، راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم به این شرکت‌ها ارائه می‌شود.
 
نظام کنترل داخلی
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین به ایجاد نظام کنترل داخلی و اجرای اصول مدیریت ریسک اشاره کرد و اقدامات شرکت بورس در این زمینه را برشمرد و گفت: در خصوص استقرار نظام کنترل داخلی و مدیریت ریسک در شرکت‌های بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب و اجرایی کردن دستورالعمل کنترل‌های داخلی در سال ۱۳۹۱ و به دنبال آن تهیه دو منشور کمیته حسابرسی و منشور فعالیت حسابرسی داخلی (که شامل بررسی ریسک نیز می‌شود) گام مهمی برداشت.
 
وی با بیان اینکه چک‌لیست رعایت الزامات کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی و رهنمودهای لازم در راستای دستورالعمل کنترل‌های داخلی نیز تهیه و اجرایی و کارگاه‌های آموزشی ارزیابی کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی برگزار شد، گفت: در خصوص بهبود رعایت اصول راهبری شرکتی در شرکت‌های بورس نیز توصیه‌نامه راهبری شرکتی برای شرکت‌های بورسی و پرسش نامه امتیازبندی شرکت‌های بورسی از منظر راهبری شرکتی تدوین شد که برای بررسی و تصویب به سازمان بورس ارسال شده است.
 
رعایت استانداردهای بین‌المللی
 
قالیباف‌اصل افزود: توصیه‌نامه پیشنهادی مشتمل بر چهار بخش حقوق سهامداران، هیات مدیره و کمیته‌های هیات مدیره، حسابرسی و شفافیت و اطلاع‌رسانی است. این توصیه‌ها با اقتباس از استانداردهای بین‌المللی در زمینه راهبری شرکتی و تطبیق آن با قوانین و مقررات داخلی در حوزه بازار سرمایه تنظیم شده و بورس اوراق بهادار تهران تصمیم دارد بر اساس مقررات موجود گزارش راهبری شرکتی خود را به عنوان یک شرکت پذیرفته شده تهیه و به صورت اختیاری منتشر کند. این گزارش وضعیت رعایت استانداردهای راهبری شرکتی توسط بورس تهران را با توجه به استانداردهای بین‌المللی در این زمینه، نشان خواهد داد.
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که طراحی شاخص بازار بدهی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت در حال تبدیل شدن به بازاری مهم و بزرگ است. از اینرو بورس اوراق بهادار تهران تصمیم به طراحی شاخصی برای سنجش عملکرد (بازدهی) این بازار رو به رشد گرفت. توجه کنید که شاخص اوراق بهادار با درآمد ثابت از فرمول و روش محاسبه‌ای متفاوت و حتی پیچیده‌تر نسبت به شاخص سهام برخوردار است. در این راستا مطالعاتی در بورس تهران انجام شد و این مطالعات به پیشنهاد شاخص اوراق بهادار بدهی به کمیته شاخص سازمان بورس در اوایل سال ۹۵ انجامید.
 
روند اصلاحات
 
قالیباف‌اصل با بیان اینکه پیشنهاد ارائه شده شامل فرمول‌ها، تعدیلات و البته شاخص محاسبه‌شده بر اساس روش پیشنهادی بود، افزود: کمیته شاخص سازمان بورس تاکنون چندین جلسه برای بررسی شاخص پیشنهادی برگزار و بورس تهران اصلاحات مد نظر این کمیته را در شاخص اوراق بهادار با درآمد ثابت اعمال کرد.
 
وی ادامه داد: در نهایت روش‌شناسی (متدولوژی) محاسبه شاخص‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ تیرماه ۱۳۹۶ به سازمان بورس ارائه شد و برای عملیاتی شدن محاسبه و انتشار شاخص اوراق بهادار با درآمد ثابت هم‌اکنون باید کمیته شاخص نظر نهایی خود در ارتباط با شاخص پیشنهادی بورس تهران را اعلام کند و شرکت مدیریت فناوری نیز اقدامات لازم برای محاسبه شاخص را در دستور کار خود قرار دهد.
 
مجوز عرضه ابزارهای مالی
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به صدور مجوز عرضه ابزارهای مالی براساس شاخص از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: مطالعات در زمینه‌ قراردادهای آتی و اختیار معامله سبد سهام (با کارکرد شاخص)، از سال ۱۳۹۳ در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. پیشنهادات بورس اوراق بهادار تهران در خرداد ماه ۱۳۹۴ به تصویب کمیته‌ فقهی سازمان بورس رسید. سپس دستورالعمل‌ معاملاتی قراردادهای آتی سبد سهام (با کارکرد شاخص) در بورس تهران تدوین و در کمیته‌ تدوین مقررات سازمان بورس طرح و پس از جلسات متعدد در همان سال تصویب شد.
 
به گزارش سنا ،قالیباف‌اصل ادامه داد: دستورالعمل مذکور در انتهای سال ۱۳۹۵ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس نیز رسید. از ابتدای امسال نیز برنامه‌ای برای راه‌اندازی قراردادهای آتی سبد سهام که شامل اقدامات لازم برای راه‌اندازی، نهادهای مسوول برای هر کدام از این اقدامات و بازه‌ زمانی پیش‌بینی‌شده برای هر بخش است، توسط بورس تهران تهیه و به سازمان بورس ارسال شد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *