RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

ارزش بازار بدهی از ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرد

تصویب اوراق سلف خودرو در بورس کالا

۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۵کد خبر: 237250
ایستانیوز:معاون بورس تهران اعلام کرد: پذیره‌نویسی صکوک ۷۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت ایران خودرو باعث شد تا ارزش بازار بدهی از ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان عبور کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی تیموری شندی مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان امروز در نشست خبری پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو با بیان اینکه حجم این اوراق معادل 700 میلیارد تومان است،‌ اظهار داشت:‌ با انتشار این اوراق حجم کل اوراق منتشر شده در صنعت خودرو به بیش از 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید،‌ این در حالی است که با توجه به گردش 40 میلیارد تومانی منابع صنعت خودرو، ظرفیت انتشار بیشتری برای اوراق تأمین مالی وجود دارد. 
 
وی از تصویب اوراق سلف کالایی بر روی انواع خودرو از سوی هیأت پذیرش بورس کالا در روز جاری خبر داد و گفت: ضمانت انتشار اوراق صکوک مربحه ایران‌خودرو را بانک ملت پذیرفته و انتظار می‌رود با وجود افزایش نرخ اوراق بدهی نسبت به دو ماه قبل، عرضه موفقی در زمینه صکوک اجاره وجود داشته باشد. 
 
در ادامه این جلسه اسماعیل‌زاده معاون مالی ایران خودرو نیز با بیان اینکه این بنگاه اقتصادی با هدف تنوع سبد مالی برای انتشار اوراق بدهی به این بازار ورود کرده است،‌ گفت: علاوه بر حضور در بازار پولی کشور، سیاست جدی در بازار سرمایه برای ایران خودرو از طریق انتشار اوراق بدهی فراهم می‌شود. 
 
وی افزود: در انتشار اوراق بدهی، نخستین فاکتور موضوع هزینه است و ایران‌خودرو به لحاظ این فاکتور شاید تفاوتی بین هزینه جاری و اوراق بدهی نداشته باشد،‌ اما پروسه طولانی بودن انتشار اوراق و تطبیق اوراق جاری با شرایط امروز خودروسازان باعث شده تا مباحثی در بازار سرمایه ایجاد شود. تطبیق اوراق بدهی با شرایط خودروساز با توجه به تولید، باید همواره به روز باشد.
 
این مقام مسئول در برابر پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به معادل دلاری تأمین مالی 700 میلیارد تومانی ایران‌خودرو با نرخ امروز بازار ارز، این منابع به طور دقیق در چه زمینه‌ای صرف خواهد شد، عنوان کرد: انتشار صکوک اجاره اوراق بدهی ایران‌خودرو به منظور تأمین مالی در گردش و خرید 29 قطعه از 26 شرکت فروشنده قطعه‌ساز داخلی صورت می‌گیرد. 
 
در ادامه این جلسه حسینی‌مقدم معاون بورس تهران در برابر پرسشی مبنی بر اینکه دلیل فرایند طولانی تأمین مالی و حتی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چیست و چرا این فرایند گاهی بیش از شش ماه به طول می‌انجامد، گفت:‌‌ نرخ پایین و هزینه انتشار اوراق در کنار زمان  مناسب برای انتشار و پذیره‌نویسی، فرایند زمانی مشخصی را می‌طلبد، در عین حال آماده‌سازی شرایط بازار ثانویه یا دست‌دوم اوراق منتشرشده در بورس نیز در این فرایند نقش می‌برد. در حال حاضر این دوره زمانی کمتر شده و به کمتر از دو روز کاهش یافته است. 
 
وی افزود:‌ بخشی از فرایند تأمین مالی در زمانی که افزایش سرمایه وجود دارد، در بورس انجام می‌شود، اما موافقت اصولی انتشار اوراق بدهی ایران خودرو در کمترین زمان ممکن صادر شد. این در حالی است که در فرایند انتشار اوراق بدهی یکسری ارکان مثل ضامن متعهد و بازارگردان وجود دارد که در زمینه امضای قرارداد نیز موضوع ضمانت‌ها مطرح است و ساختار بهترین برای مدیریت ریسک آنها در حال حاضر وجود ندارد.
 
در بازار سرمایه آنچه که معامله می‌شود، اعتماد سرمایه‌گذاران است و باید در این زمینه ضمانت‌نامه‌های مناسب اخذ شود. همچنین فرایند اداری در اداره ثبت شرکت‌ها زمان‌بر بوده و اگر نرخ سود اوراق امروز با تغییر مواجه شده،‌ ناشی از این فرایند زمان‌بر بوده است. 
 
وی افزود:‌ می‌توان زمان تأمین مالی را کاهش داد و در این زمینه به تازگی اوراق اجاره جدیدی بر روی سهام شرکت‌ها در دستورکار سازمان بورس قرار گرفته است.  
 
وی در مورد صندوق پروژه نیز گفت:‌‌ در حال حاضر صندوق پروژه نیروگاه پرند مپنا به عنوان نخستین صندوق پروژه در بورس انرژی پذیره‌نویسی شده و این در حالی است که بحث‌های مالیاتی پس از پذیره‌نویسی یا انتشار اوراق و واحدهای سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود که فرایند ایجاد صندوق‌ها را طولانی می‌کند. 
 
در ادامه این نشست،‌ تیموری مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در برابر این پرسش که تا چه حد به اقبال عمومی برای شرکت در پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو با نرخ سود 18 درصد در چهار سال امیدوار هستید، در حالی که اوراق گواهی سپرده بانکی دو ساله هم‌اکنون با نرخ سود 20 درصدی روبه‌روست، عنوان کرد:‌ اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو بلندمدت بوده و هر چند انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی 20 درصدی باعث افزایش سطوح نرخ سود شده، اما با توجه به کارمزدهای بین دوره‌ای برای بازارگردان اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو می‌توان اختلاف نرخ سود این اوراق با گواهی سپرده بانکی را از محل سود جبرانی کارمزد تأمین کرد. از سوی دیگر، اگر این اوراق قابلیت فروش در بازار بدهی بورس را نداشته باشد، متعهدان این اوراق آنها را خریداری و در بازار به مرور عرضه خواهند کرد.
 
تیموری ادامه داد: معتقدم تغییر نرخ سود در بازار بدهی و بانکی مطلوب نیست و همواره با نرخ سود شناور مقابله می‌شود، این در حالی است که برای سپرده‌ها در سیستم بانکی، نرخ ثابتی تعیین می‌شود، اما در بازار سرمایه عنوان می‌شود که این نرخ باید شناور باشد. 
 
به گفته وی،‌ باید رویه‌های متفاوت در زمینه تعیین نرخ سود اصلاح شود، در غیر این صورت، نهادهای مالی دچار نوسان‌های قابل توجه خواهند شد. در حال حاضر اشخاصی که اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته با نرخ سود 16 الی 17 درصدی کرده‌اند،‌ با توجه به افزایش نرخ سود گواهی سپرده بانکی، هم‌اکنون با زیان مواجه هستند. 
 
در انتهای این جلسه نیز معاون مالی ایران‌خودرو با اشاره به هزینه مالی 700 میلیارد تومانی این خودروساز در سال گفت:‌ با افزوده شدن هزینه‌های مجموعه‌های وابسته، این رقم به بیش از 1400 میلیارد تومان در سال افزایش می‌یابد که با توجه به نرخ  18 درصدی اوراق صکوک ایران‌خودرو، اثر چندانی بر روی حقوق صاحبان سهام ایران‌خودرو نخواهد داشت. 
 
همچنین ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی در این نشست با بیان اینکه انتشار اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو بزرگترین اوراق بدهی بخش خصوصی در زمینه انتشار اوراق اسلامی در بورس است، عنوان کرد: این اوراق در 20 شهریور 96 موافقت اصولی خود را از سوی سازمان بورس دریافت کرده و ضمانت آن از سوی بانک ملت پذیرفته شده است. 
 
به گفته این مقام مسئول از ابتدای تصویب بازار سرمایه و ابزارهای مالی اسلامی بیش از 17 هزار میلیارد تومان انواع اوراق اجاره،‌رهنی،‌استصناع و سایر اوراق بدهی منتشر شده و در این راستا انتشار اوراق بدهی دولت نقش اساسی را در رشد بازار بدهی داشته است. 
 
وی عنوان کرد:‌ در حال حاضر با همکاری وزارت اقتصاد موافقت اصولی با انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف بازپرداخت قیمت اسمی اوراق سررسید شده در سال‌های گذشته را در دستورکار قرار داده است.  
 بازار بدهی بورس از ۱۱ هزار میلیارد تومان عبور کرد
معاون بورس تهران با اشاره به آغاز بزرگترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران عنوان کرد: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند از طریق بازار سرمایه فرایند تأمین مالی خود را انجام دهند.
 
حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران امروز در نشست خبری در محل تالار حافظ بورس تهران با اشاره به آغاز بزرگترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران از طریق انتشار اوراق صکوک مرابحه 700 میلیارد تومانی ایران‌خودرو گفت: چندی پیش شرکت معدنی و صنعتی گلگهر نیز با انتشار اوراق بدهی توانست فرایند تأمین مالی خود را از طریق بورس تهران انجام دهد. 
 
وی افزود: هر چند نرخ سود اسمی این اوراق سالانه 18 درصد است، اما با توجه به تغییرات مؤثر در اقتصاد کلان کشور بر بازار بدهی تأثیرگذار خواهد بود. 
 
وی با بیان اینکه بازار سهام و بازار بدهی می‌توانند علامت مناسبی به همه تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور به منظور بررسی وضعیت اقتصاد ارائه دهند، عنوان کرد: بازاری که با کمک همه بخش‌ها تحت عنوان بازار سرمایه به وجود آمده، می‌تواند زمینه استفاده‌ از ابزارهای مالی مختلف را برای همه تصمیم‌گیرندگان اقتصادی فراهم کند. 
 
این مقام مسئول با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ باید از طریق بازارهای سرمایه تأمین مالی خود را انجام دهند، عنوان کرد:‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف در سراسر کشور می‌تواند در اختیار بازار بدهی با هدف تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرند. 
 
به گفته وی، شاید این تصور برای بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی وجود داشته باشد که بازار بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوعی در حال دور زدن آنها با نرخ‌های مختلف سود هستند، اما واقعیت این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره به سمت تجهیز پول‌های خُرد با هدف استفاده بهینه در فرایند تأمین مالی هستند. 
 
حسینی‌مقدم با بیان اینکه جریان نقدینگی در بازار سرمایه هوشمند است، عنوان کرد:‌ هیچ گروه یا دسته‌ای نمی‌تواند این جریان را متوقف کند، اگر شرایط بازدهی و ریسک در بازار وجود داشته باشد، می‌تواند به این جریان کمک مؤثر نماید. امروز ابزارهای مالی می‌توانند در راستای تجهیز منابع به بنگاه‌های اقتصادی کمک کنند و در این راستا فرصت مناسبی برای بنگاه‌های اقتصادی به منظور تأمین مالی از طریق بازار سرمایه فراهم شده، تا بر مبنای شهرت و اهداف توسعه‌ای خود، از این امکان استفاده کنند. 
 
معاون بورس تهران با بیان اینکه شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین بنگاه تولید خودرو در کشور از روش‌های مختلفی برای تأمین مالی استفاده کرده، گفت:‌ امروز با کمک ارکان بازار سرمایه که شامل سه شرکت تأمین سرمایه امید، ملت و لوتوس پارسیان هستند، با استفاده از مهندسی تأمین مالی از فرصت موجود برای انتشار اوراق صکوک مرابحه 700 میلیارد تومانی بهره‌برداری می‌شود. 
 
این مقام مسئول با بیان اینکه با انتشار این اوراق، ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 11 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، عنوان کرد: ارزش این بازار در دو سال پیش کمتر از یک‌هزار میلیارد تومان بود که با توجه به جهت‌گیری و شناخت بنگاه‌های اقتصادی نسبت به روش‌های مختلف تأمین مالی، به طور حتم این بازار از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد،‌ بر این اساس همه تصمیم‌سازان کلان اقتصادی کشور می‌توانند از بازار بدهی و بازار سهام، علامت‌های اقتصادی را دریافت کنند. 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *