RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

فروش این اوراق در بانک‌های عامل تا اطلاع ثانوی ادامه دارد

نحوه محاسبه سود در اوراق ارزی و ریالی

۱۱:۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹کد خبر: 235839
ایستانیوز:انتشار اوراق ارزی از روز گذشته آغاز شده است اما همانند اوراق سپرده، محدود به بازه زمانی دو هفته‌ای نخواهد بود. فروش این اوراق در بانک‌های عامل تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، این گواهی با نام برای هر شخص، صادر می‌شود. حداقل مبلغ لازم برای خرید این اوراق، معادل ریالی یکصد یورو یا دلار خواهد بود. از این بند بخشنامه، می‌توان دریافت که اوراق ارزی بر مبنای دلار یا یورو خواهد بود. اما هنگام فروش اوراق، معادل ریالی این ارزها از سوی بانک دریافت می‌شود.
نحوه محاسبه معادل ریالی به این صورت است که بانک پس از محاسبه میانگین نرخ فروش سامانه سنا در ۳۰ روز تقویمی منتهی به روز قبل از فروش، نسبت به دریافت معادل ریالی ارز از مشتری اقدام و گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز را صادر و به مشتری ارائه می‌‌کند. اما در زمان بازپرداخت اصل مبلغ این گواهی، بر اساس میانگین نرخ فروش سامانه سنا در یک هفته تقویمی منتهی به روز قبل از سررسید خواهد بود که توسط بانک صادر‌کننده محاسبه و پرداخت می‌شود. هنگام پرداخت نیز معادل ریالی اصل و سود به دارنده گواهی سپرده پرداخت می‌‌شود.
همان‌طور که پیشتر توسط بانک مرکزی اعلام شد، نرخ سود گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، برای گواهی‌های یکساله ۴ درصد و برای گواهی‌‌های دو ساله ۵/ ۴ درصد در سال خواهد بود. سود این اوراق در بازه‌های زمانی ۶ ماهه پرداخت می‌شود. هنگام محاسبه سود، قیمت ارز در یک هفته منتهی به روز قبل از بازخرید محاسبه و نرخ سود بر آن اعمال می‌شود. این ابزار مالی می‌تواند برای شرکت‌هایی که  دریک سال آینده هزینه ارزی به شکل خرید مواد اولیه یا بازپرداخت تسهیلات دارند، مناسب باشد. این گروه می‌توانند نگرانی‌های خود در مورد نوسان نرخ ارز را با خرید اوراق مشارکت ارزی برطرف کنند، چرا که این اوراق از آنها در برابر تکانه‌های ارزی در صورت وقوع، حفاظت خواهد کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌‌های صادر‌کننده گواهی سپرده مکلفند در پایان هر روز کاری، منابع ریالی حاصل از فروش گواهی را به شماره حسابی نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که متعاقبا اعلام خواهد شد، واریز کنند. در واقع این اوراق کاملا زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود. کارمزد بانک‌ها برای انتشار و عملیات گواهی سپرده، متعاقبا توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. همانند اوراق ریالی، بازفروش از محل گواهی‌های بازخرید شده، ممنوع است.
در واقع برای این اوراق نیز بازار ثانویه‌ای وجود نخواهد داشت. دو مورد مشابه دیگر نیز بین اوراق ارزی و ریالی وجود دارد؛ اوراق ارزی قابل انتقال به شخص دیگر نخواهد بود و امکان بازخرید بخشی از آنها وجود دارد؛ یعنی دارنده اوراق می‌تواند هر گاه که نیاز به پول نقد داشت، بخشی از اوراق ارزی خود را به بانک عامل بفروشد. نکته‌ای که وجود دارد اینکه در صورت فروش اوراق پیش از سررسید، گواهی مذکور کاملا به سپرد‌ه کوتاه‌مدت با سود ۱۰ درصد تبدیل می‌شود. در حقیقت دیگر نوسانات نرخ ارز پوشش داده نمی‌شود و اصل مبلغ ریالی پرداختی در هنگام خرید به علاوه ۱۰ درصد سود روزشمار سالانه پرداخت خواهد شد.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *