RSS
امروز شنبه ، ۴ اسفند ۱۳۹۷
آخرین اخبار

مردم در بانک‌ها چقدر پول دارند؟

پیشنهاد افزایش ۳۰درصدی دستمزد۹۸

صنایع بورسی ۴۰ تا شدند

نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد

دلایل تغییر ساز و کار معاملات در بازار پایه شفاف سازی شد

مدیرعامل سابق بانک سرمایه بازداشت شد

معرفی خدمات جدید "همراه شهر" بانک شهر

با همراه بانک سینا حسابدار شخصی خود باشید

انتشار اوراق سلف موازی نفت کوره

بیمه تامین رویه‌های گمرکی رونمایی شد

شرایط دریافت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

استرالیا از اسکناس جدید ۲۰ دلاری رونمایی کرد

خرید ​کالاهای ایرانی با کارت اعتباری «همیاران سپهر» بانک صادرات

هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت در حوزه"بلاک چین" و"رمز ارز"

مصوبه مابه‌التفاوت ارزی اصلاح شد

فراز و فرود لوایح پالرمو و CFT؛ فرصت چهار ماهه دیگر پیش روی ایران

ضرر ۷ میلیارد دلاری برای خودروسازان آلمانی

ضرورت اصلاح پارامترهای بازنشستگی در ایران

بانک مرکزی لجبازی می‌کند!

واگذاری‌ بنگاه‌های بانکی شب عید به بانک ملی رسید

ریسک های سال ۹۷ بازار سرمایه

توضیح بانک مرکزی درباره راه‌اندازی اینستکس

مجوز افزایش سرمایه ۶ شرکت بورسی و فرابورسی صادر شد

ضرورت نقش آموزش در بهسازی شبکه فروش بیمه های عمر و سرمایه گذاری

توانگری مالی بیمه تجارت نو یک اعلام شد

آینده و اقتصاد ایران

مرتضی ایمانی راد
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲کد خبر: 233050
ایستانیوز:آنانی که آینده را در اختیار دارند، در کسب و کار موفق و کارآمدند. زادگاه نوآوری نه در گذشته است و نه حال ، نوآوری در آینده بارور می شود و در زمان حال وضع حمل می کند. تمامی آرزوها، خواسته ها، رویاها و مفاهیمی از این دست جنس آینده دارند و این آینده مکانی در چند روز بعد یا زمانی بیشتر یا کمتر نیست .
 آینده از نگاه  تحول تنها یک فضای امکان است . جایی است که مدیران  می توانند ایده ها را پیدا کنند و رویاها و آرزوهای خود را ببینند. ولی برای تحقق آن چاره ای ندارند جز اینکه آینده را در زمان حال محقق کنند. در این نگاه، آینده نه خط است و نه نقطه که از شرایط حال بخواهیم به آن برسیم . آینده تنها فضای امکان و در نتیجه محلی برای تحول است . در این میان پیش بینی آینده تکنیکی برای دست یابی به آینده نیست ، بلکه روشی برای مه زدایی شرایط پیش رو است . این مه زدایی هم هزینه ها را پایین می آورد و هم فضای امکان را شفاف تر می کند. درست مثل راننده ای که در مه رانندگی میکند. این راننده اگر ماشینش به چراغ های مه شکن مجهز باشد، میتواند با ریسک کمتر و سرعت بیشتری رانندگی کند. این همان چیزی است که مدیران و راهبران شرکتها در شرایط متغیر به آن نیاز دارند. یعنی با ریسک کمتر و هزینه کمتر سرعت حرکت خود را بیشتر کنند.  این مهم از طریق روشن تر کردن دورنما و پیش بینی های محتمل امکان پذیر است . 
بنابراین ما دو نگاه و رهیافت به آینده داریم. اول آینده ی قابل پیش بینی و عمدتا در امتداد گذشته که اساسا مورد استفاده برنامه ریزی و طراحی ها قرار میگیرد، که در این نگاه نهایت پیشرفتش تغییر است و دوم آینده ای که تنها فضای امکان را برای کشف و نوآوری ایجاد می کند و با ترسیم دورنمای آن این فضای امکان شفاف تر می شود و شرایط را برای خلق استراتژی ها و نوآوری های فن آورانه آماده تر می کند. نتیجه این نگاه تحول و دگرگونی است. 
بنابراین وقتی در باره اقتصاد نیز حرف می زنیم ، نگاهی به آینده اقتصاد ایران و شفاف کردن آینده اقتصاد ایران، از فضای کسب و کار آتی کشور مه زدایی می کند و شرایط را برای تدوین استراتژی های اثر بخش و نوآور فراهم میکند. به همین دلیل به نظر می رسد که وظیفه عمده اقتصاددانان نه تحلیل گذشته و شرایط حال، بلکه مه زدایی از شرایط آینده است. 
یکی از دلایل تمرکز موسسه بامداد بر پیش بینی بر همین محور استوار است و دلیل بررسی شرایط اقتصاد کشور در سال ۹۷ در سمینار بهمن ۹۶ از همین منطق ریشه می گیرد. به نظر می رسد که نگاه اول به طور عمده در میان بنگاههای دولتی جاری است و نگاه دوم به آینده خاص بخش خصوصی است که پویایی رمز حرکتش است. /منبع :موسسه مطالعات اقتصادى بامداد

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اقتصاد ایران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *