RSS
امروز سه شنبه ، ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
آخرین اخبار

اگر بانک مرکزی دخالت نکند، حباب سکه می‌ترکد

از "الف" تا "ی" ارزهای دیجیتالی

شگرد جدید صرافان در فروش ارز

زمان واریز یارانه مردادماه مشخص شد

امکان ثبت اینترنتی درخواست برای دریافت پایانه فروشگاهی بانک ملت

حمایت بانک کشاورزی از سنت حسنه ازدواج

انتشار شماره جدید ماهنامه بیمه دانا

پاسخگویی صددرصدی بیمه آسیا

افزایش اعتماد عمومی و رشد سرمایه‌گذاری در بانک شهر

نقش حساس تأمین اجتماعی در شرایط دشوار اقتصادی

مکاتبه مالیاتی بانک‌ها با جهانگیری

رشد ۲۴۰۰واحدی شاخص بورس

دستورالعمل توازن صادراتی تصویب شد

متوسط مالیات هر پزشک ۵.۷ میلیون

نرخ دلار به زیر ۸ هزار تومان رسید

انتخاب رئیس و نایب رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران

شرکت مخابرات سرویس های ویژه به صنعت بیمه ارایه می دهد

بیمه گذاران الحاقیه بیمه بدنه خودرو تهیه کنند

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بیمه‌ای به ۴ میلیارد دلار رسید

دستورالعمل تامین و انتقال ارز هزینه‌های حمل‌ونقل کالا ابلاغ شد

راهکارهای ۱۰ گانه ساماندهی بازار مسکن

ابلاغ صورت‌های مالی نمونه به شرکت‌های کارگزاری

انتصاب مدیر امور سرمایه انسانی و آموزش بانک ایران زمین

نظام پیشنهادها، محور مجله شماره ۲۵۳ بانک ملی ایران

شارژ آزمایشی مگامدول چادرملو با موفقیت انجام شد

آینده و اقتصاد ایران

مرتضی ایمانی راد
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲کد خبر: 233050
ایستانیوز:آنانی که آینده را در اختیار دارند، در کسب و کار موفق و کارآمدند. زادگاه نوآوری نه در گذشته است و نه حال ، نوآوری در آینده بارور می شود و در زمان حال وضع حمل می کند. تمامی آرزوها، خواسته ها، رویاها و مفاهیمی از این دست جنس آینده دارند و این آینده مکانی در چند روز بعد یا زمانی بیشتر یا کمتر نیست .
 آینده از نگاه  تحول تنها یک فضای امکان است . جایی است که مدیران  می توانند ایده ها را پیدا کنند و رویاها و آرزوهای خود را ببینند. ولی برای تحقق آن چاره ای ندارند جز اینکه آینده را در زمان حال محقق کنند. در این نگاه، آینده نه خط است و نه نقطه که از شرایط حال بخواهیم به آن برسیم . آینده تنها فضای امکان و در نتیجه محلی برای تحول است . در این میان پیش بینی آینده تکنیکی برای دست یابی به آینده نیست ، بلکه روشی برای مه زدایی شرایط پیش رو است . این مه زدایی هم هزینه ها را پایین می آورد و هم فضای امکان را شفاف تر می کند. درست مثل راننده ای که در مه رانندگی میکند. این راننده اگر ماشینش به چراغ های مه شکن مجهز باشد، میتواند با ریسک کمتر و سرعت بیشتری رانندگی کند. این همان چیزی است که مدیران و راهبران شرکتها در شرایط متغیر به آن نیاز دارند. یعنی با ریسک کمتر و هزینه کمتر سرعت حرکت خود را بیشتر کنند.  این مهم از طریق روشن تر کردن دورنما و پیش بینی های محتمل امکان پذیر است . 
بنابراین ما دو نگاه و رهیافت به آینده داریم. اول آینده ی قابل پیش بینی و عمدتا در امتداد گذشته که اساسا مورد استفاده برنامه ریزی و طراحی ها قرار میگیرد، که در این نگاه نهایت پیشرفتش تغییر است و دوم آینده ای که تنها فضای امکان را برای کشف و نوآوری ایجاد می کند و با ترسیم دورنمای آن این فضای امکان شفاف تر می شود و شرایط را برای خلق استراتژی ها و نوآوری های فن آورانه آماده تر می کند. نتیجه این نگاه تحول و دگرگونی است. 
بنابراین وقتی در باره اقتصاد نیز حرف می زنیم ، نگاهی به آینده اقتصاد ایران و شفاف کردن آینده اقتصاد ایران، از فضای کسب و کار آتی کشور مه زدایی می کند و شرایط را برای تدوین استراتژی های اثر بخش و نوآور فراهم میکند. به همین دلیل به نظر می رسد که وظیفه عمده اقتصاددانان نه تحلیل گذشته و شرایط حال، بلکه مه زدایی از شرایط آینده است. 
یکی از دلایل تمرکز موسسه بامداد بر پیش بینی بر همین محور استوار است و دلیل بررسی شرایط اقتصاد کشور در سال ۹۷ در سمینار بهمن ۹۶ از همین منطق ریشه می گیرد. به نظر می رسد که نگاه اول به طور عمده در میان بنگاههای دولتی جاری است و نگاه دوم به آینده خاص بخش خصوصی است که پویایی رمز حرکتش است. /منبع :موسسه مطالعات اقتصادى بامداد

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اقتصاد ایران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *