RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

افزایش قیمت مسکن به‌ خاطر انباشت تقاضا

۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷کد خبر: 230826
ایستانیوز:آخرین گزارش آماری از وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد معاملات در این بازار در آذرماه ۵۰ درصد رشد داشته که رشد معاملات در ماه‌های گذشته به‌ طور پی در پی رخ داده و در آذرماه به بیشترین میزان خود رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کارشناسان افزایش معاملات را نشانه پیش رونق بازار مسکن می‌دانند اما افزایش قیمت 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز همزمان با افزایش معاملات در بازار مسکن به چشم می‌خورد با این حال کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت به‌خاطر رکود چند ساله و انباشت تقاضا اجتناب‌ناپذیر است اما مسأله مهم این است که قدرت خرید متقاضیان باید متناسب با افزایش قیمت‌ها باشد. موضوع مهمی که می‌تواند کاهش معاملات را در پی داشته باشد افزایش قیمت‌ها بدون افزایش قدرت خرید مردم است. رونق بازار مسکن به‌عنوان یکی از محرک‌های مهم اقتصاد یکی از اهداف مهم دولت است که برنامه‌های گوناگونی برای آن اجرا شده است.
 
دولت تلاش کرده برنامه‌های رونق بازار مسکن جهش قیمتی را در پی نداشته باشد تا مردم بتوانند از این بستر برای خرید خانه استفاده کنند. آخرین آمار بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می‌دهد که همزمان با افزایش معاملات در ماه‌های گذشته قیمت‌ها نیز افزایش داشته وتا حدود 15‌درصد به نسبت آذرماه سال قبل قیمت‌ها بیشتر شده است. نگرانی از افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال و سال آینده معاملات مسکن را تهدید می‌کند چون توان مالی متقاضیان که بیشتر آنها از اقشار متوسط به پایین جامعه هستند و قصد دارند با استفاده از تسهیلات بانکی و پس‌انداز خود خانه بخرند تناسبی با افزایش دائمی قیمت ندارد.
 
افزایش قیمت به‌دلیل روانه شدن سرمایه‌ها به سمت مسکن
 
ایرج رهبر رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» افزایش قیمت مسکن را به‌دلیل افزایش سرمایه‌ها در این بازار ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اکنون این بازار امن‌تر از هر بازار دیگری است به همین دلیل بعد از چند سال رکود خرید خانه دوباره رونق گرفته است. او معتقد است بیشتر تقاضا برای خانه‌های متوسط به بالا است و زمانی باید نگران افزایش قیمت‌ها باشیم که تقاضای مصرفی خانه‌های کوچک بیشتر شود. چون در چند سال گذشته رکود معاملاتی داشتیم، انباشت تقاضا به وجود آمده و این انباشت خطر افزایش بیشتر قیمت‌ها را در پی دارد.
 
به اعتقاد رهبر چون اقتصاد کلان نتوانسته قدرت خرید متقاضیان متوسط به پایین را افزایش دهد تأثیر افزایش قیمت مسکن بر خانه‌های کوچک کمتر از خانه‌های بزرگ بوده اما با افزایش تقاضا نگرانی در مورد بالا رفتن قیمت خانه‌ های کوچک نیز بیشتر می‌شود. اگر توان مالی متقاضیان تقویت نشود تقاضا ممکن است تحت تأثیر آن روند افزایشی چندانی نداشته باشد.
 
تضاد افزایش قیمت و توان مالی خریداران
 
محمد علی پورشیرازی، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از ایجاد شکاف میان قدرت خرید و قیمت مسکن ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: مسکن نیاز واقعی جامعه است به همین دلیل برخی از آن به‌عنوان اهرم استفاده می‌کنند. کسی که 3 سال پیش خانه ای ساخته و سرمایه‌اش 3 سال خوابیده است الان قطعاً برای فروش ملک قیمت آن را افزایش می‌دهد تا ضرر خواب سرمایه را جبران کند اما از طرف دیگر متقاضیان که بیشتر از اقشار متوسط و ضعیف هستند نمی‌توانند به‌خاطر افزایش قیمت‌ها خانه بخرند و این خود عاملی برای افزایش اجاره نشینی و بالا رفتن غیر متعارف قیمت‌های اجاره می‌شود. پورشیرازی می‌گوید کنترل بازار مسکن به‌عنوان محرک بیش از
260 شغل به عوامل مختلفی وابسته است به همین دلیل برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و قیمت‌ها نیاز به برنامه‌ای 10 ساله داریم. مثلاً مسکن مهر به‌طور شفاهی برنامه خوبی بود ولی در اجرا هم از نظر مکانی، زمانی وکیفیت و کمیت به نامناسب‌ترین شکل اجرا شد و خود این برنامه موجب روانه شدن جمعیت به سمت کلانشهرها و افزایش قیمت مسکن شد.
 
به گزارش ایران ، با اینکه پیش رونق بخش مسکن از طریق نشانه‌هایی همچون افزایش 35 درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیمه نخست، افزایش 57 درصدی تقاضا برای سپرده گذاری و رشد منابع بانکی از طریق فروش امتیاز تسهیلات مسکن دیده می‌شود، انتظار نمی‌رود که قیمت مسکن از قدرت خرید تقاضای مصرفی بالاتر برود؛ هرچند شاهد رشد فراتر از نرخ تورم در مناطقی از تهران هستیم. 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازارمسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *