RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
آخرین اخبار

انجام تکالیف نظارتی بیمه مرکزی با سامانه سنهاب

حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی، بزرگترین سرمایه صنعت بیمه

تخصیص یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از یکشنبه

نوسان قیمت انواع سکه در بازار

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم مشمول قراردادهای جدید

خدمات بانک مسکن بدون نیاز به اینترنت

راه حل رئیس جمهور برای جذب سپرده‌های ارزی در بانک‌ها

پیام دکتر نوربخش به مناسبت هفته کارگر

ساماندهی معوقات بانکی کلید خورد

جلسه ویژه سازمان میراث و گردشگری با سیف

چرخش از دلار به یورو ، هزینه‌بر است

پیوند تجاری با شرکت‌های معتبر داخلی در دستور کار بانک ملت

عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

گزارش تحولات مسکن تهران در فروردین ۹۷

غرفه بانک ملت، غرفه برتر شد

افزایش منابع، کاهش مطالبات و درآمدهای کارمزدی، اضلاع مثلث سودآوری بانک صادرات

چگونه وام مسکن ارزان تر بگیریم؟

مسکن بازنشستگان در دستور کار سال ۹۷

نحوه کار مدل جدید ارزی بانک‌مرکزی+ویژگی‌ها

نرخ تورم سال گذشته ۸.۲ درصد/ مناطق شهری ۸.۱ و روستایی ۸.۸ درصد

پذیرش دو کالای جدید در بورس انرژی

تحولات مثبت تورم فروردین ماه در مقایسه با سال گذشته

معارفه سرپرست معاونت منابع انسانی و مدیر حوزه مدیریت بانک ملی

مراسم بدرقه تیم ملی تنیس روی میز برگزار شد

بازدید مدیر عامل بانک صادرات از شعب آذربایجان شرقی

سهم استان‌ها از بودجه ۹۷

جواد شرف‌خانی. تحلیلگر مسائل اقتصادی
۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲کد خبر: ۲۳۰۴۸۹
ایستانیوز: در حالی لایحه بودجه ۱۳۹۷ تنظیم شده که شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی در میان مردم و نیز مناطق مختلف کشور به‌عنوان یک معضل اساسی بر تارک اقتصادی ایران هویداست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،برقراری عدالت نسبی در نگاه به توسعه متوازن در مناطق و استان‌ها در دهه‌های اخیر همواره توجه ارکان مختلف نظام و نیز برنامه‌ریزان و پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی را به خود معطوف کرده و تاکنون تلاش‌های چشمگیری در راستای کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای در کشور صورت گرفته و بدون‌تردید این تلاش‌ها در بهبود شاخص‌های اجتماعی استان‌ها و مناطق محروم تأثیرگذار بوده‌اند. در این نوشتار سعی شده است به بررسی درآمدها و اعتبارات استانی به‌ صورت مختصر پرداخته شود.
 
 درآمدهای استانی
 
در لایحه بودجه حدودا ٧٥ درصد از منابع عمومی (سه‌هزار‌و ٨٠٣ میلیارد) مربوط به منابع ملی با رقمی معادل دو‌هزار‌و ٧٤٠ هزار میلیارد ریال است و باقی‌مانده آن به میزان ٢٥ درصد، معادل ۹۴۰ هزار میلیارد ریال، سهم درآمدهای استانی است که مهم‌ترین آنها درآمدهای مالیاتی است. در  این لایحه پنج استان ٧٠ درصد از درآمدهای استانی را تأمین می‌کنند که عبارت‌اند از: استان تهران ٥١ درصد، استان اصفهان ٧ درصد، استان خوزستان ٥ درصد، استان خراسان رضوی ٤ درصد و استان هرمزگان ٣ درصد و نکته جالب این است که سهم پنج استانی که کم‌ترین درآمد استانی را دارند، کمتر از یک‌و‌نیم درصد و حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال است که عبارت‌اند از: استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام. با‌این‌حال استان تهران با ٤٧٩ هزار میلیارد ریال بیشترین و استان ایلام با دو‌هزار‌و ١٠٣ میلیارد ریال کمترین سهم از تأمین درآمدهای استانی را دارند و از نظر سرانه، استان تهران با ٣٧‌میلیون‌و ٦٩٠ هزار ریال به ازای هر شهروند در جایگاه اول و استان سیستان‌و‌بلوچستان با دو‌میلیون‌و ٢٨ هزار ریال در رتبه آخر است. استان ایلام که از نظر مبلغ، رتبه آخر را دارد، در این شاخص رتبه ٢١ و سرانه هر شهروند ایلامی سه‌میلیون‌و ٥٨٣ هزار ریال است.
 
این نشان می‌دهد که سرانه مشارکت ایلامی‌ها نزدیک به ۷۷ درصد بیش از سرانه مشارکت آخرین استان است؛ بنابراین استان ایلام نه‌تنها از استان‌های محروم بلکه حتی از استان‌های برخوردار نظیر همدان، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و گلستان مشارکت بیشتری در تأمین منابع دولت دارد.
 
این حس تعلق و وابستگی به روند توسعه و این نگرش و روحیه مشارکتی در میان مردم یک استان محروم می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. البته در لایحه بودجه ۹۷ ما شاهد توجه به استان‌های محروم هستیم! ارقام مندرج در این لایحه نشان می‌دهد ضریب بازگشت درآمدهای استانی درحالی‌که برای استان‌هایی مانند قزوین، مرکزی، یزد، البرز ، بوشهر، هرمزگان اصفهان و تهران زیر صد و برای استان ایلام بیشترین یعنی ۵۱۶ اعمال شده است، به آن معناست که دولت بیش از ۵ برابر درآمدهای استانی تقریبا معادل ١١ هزار میلیارد ریال به این استان بر‌می‌گرداند.
 
درآمدهای اختصاصی
 
مجموع درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی‌شده در لایحه سال ١٣٩٧ مبلغ ١٣‌هزارو ٢٨٠ میلیارد ریال است که استان تهران با رقم سه‌هزار میلیارد ریال بیشترین و سهم استان ایلام با رقم ٤٢‌هزارو ٣١٠ میلیون ریال کمترین سهم از درآمدهای اختصاصی را به خود اختصاص داده است.
 
اعتبارات هزینه‌ای
 
متوسط سرانه اعتبارات هزینه‌ای استانی در کشور حدودا هفت میلیون ریال است که از تقسیم بودجه هزینه‌ای استانی بر تعداد ساکنان به دست می‌آید. بیشترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای متعلق به استان ایلام است که رقم آن بیش از دو برابر متوسط کشور است. سرانه استان ایلام ١٤میلیون‌و ٤٠٠ هزار ریال با مبلغ هشت‌هزار‌و ٤٥٤ میلیارد ریال است. مجموع اعتبارات هزینه‌ای استانی کشور ٥٥٠‌هزار‌و ٧٤٤ میلیارد ریال است که استان تهران با ٥٦‌هزار‌و ٧٤٨ میلیارد ریال دارای سرانه اعتبارات هزینه‌ای به مبلغ چهار‌میلیون‌و ٤٣١ هزار ریال و کمترین میزان سرانه را به خود اختصاص داده است.
 
اعتبارات عمرانی استان
 
کل مبلغ اعتبارات عمرانی استانی در کشور ١٤٤‌هزار‌و ١٤٨ میلیارد ریال است که سرانه هر نفر در کشور مبلغ یک‌میلیون‌و ٢٩٤ هزار ریال است، حال آنکه سه استانی که بیشترین سرانه این بخش را به خود اختصاص داده‌اند، عبارت‌اند از کهگیلویه و بویراحمد با سرانه پنج‌میلیون‌و ٣٢ هزار ریال، بوشهر با سرانه چهار‌میلیون‌و ٨٥٩ هزار ریال و ایلام با سرانه چهار‌میلیون‌و ٦٦ هزار ریال که کل اعتبارات عمرانی استانی ایلام مبلغ دو‌هزار‌و ٣٨٧ میلیارد ریال است و تهران با پایین‌ترین سرانه در میان همه استا‌ن‌ها (٢٠٥ هزار ریال) مبلغ دو‌هزار‌و ٦٣٠ میلیارد ریال را در این بخش به خود اختصاص داده است. / شرق 
برچسب‌ها:بودجه استان ها
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *