RSS
امروز جمعه ، ۲۷ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

رشد یک درصدی شاخص بورس

تصویب مقررات ناظر بر شعب و دفاتر نمایندگی بانک های خارجی در ایران

لغزش پول در آستانه ورود به بانک‌ها

کاهش قیمت سهام بنیادی نیست

کتاب خصوصی‌سازی فوتبال منتشر شد

اعطای لوح تقدیر انجمن نابینایان به بانک تجارت

۵میلیارد یورو پروژه در حال تکمیل در مناطق کمتر توسعه یافته توسط بانک صنعت و معدن

رشد ۱۴۴ درصدی اعطای تسهیلات بانک آینده

کدام کالاها ارزان شدند؟

تبعات جنگ تجاری برای دلار

جزئیات گزارش شاخص رقابت‌پذیری جهانی؛ ایران در جایگاه ۸۹ جهان

تحریم جنگ اقتصادی است و مانور جنگی درست می‌خواهد

واگذاری۷۶۰ میلیارد تومان از اموال دولت در آبان ماه

ترمیم حقوق کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفت

طرح نمایندگان ایران در اجلاس اعضای شوراهای فقهی مالزی

نقش مهم بانک گردشگری در فضای اقتصادی بین‌المللی

موزه بانک ملی میزبان رویداد «همفکر»

قطعی سامانه های بانک ایران زمین

سایه بازار ۳درصدی ارز برسایر بازارها

بی‌محلی بازار ارز به تحریم های جدید

سیف: اطلاعات سری را نباید هر جا مطرح کرد

راهکارهای توسعه سودآوری بانک ملی بررسی شد

اطلاعیه بانک پارسیان درباره تحریم های آمریکا

از واحدهای برتر بانک رفاه تجلیل شد

وزارت ورزش سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دریافت کرد

سهم استان‌ها از بودجه ۹۷

جواد شرف‌خانی. تحلیلگر مسائل اقتصادی
۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲کد خبر: ۲۳۰۴۸۹
ایستانیوز: در حالی لایحه بودجه ۱۳۹۷ تنظیم شده که شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی در میان مردم و نیز مناطق مختلف کشور به‌عنوان یک معضل اساسی بر تارک اقتصادی ایران هویداست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،برقراری عدالت نسبی در نگاه به توسعه متوازن در مناطق و استان‌ها در دهه‌های اخیر همواره توجه ارکان مختلف نظام و نیز برنامه‌ریزان و پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی را به خود معطوف کرده و تاکنون تلاش‌های چشمگیری در راستای کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای در کشور صورت گرفته و بدون‌تردید این تلاش‌ها در بهبود شاخص‌های اجتماعی استان‌ها و مناطق محروم تأثیرگذار بوده‌اند. در این نوشتار سعی شده است به بررسی درآمدها و اعتبارات استانی به‌ صورت مختصر پرداخته شود.
 
 درآمدهای استانی
 
در لایحه بودجه حدودا ٧٥ درصد از منابع عمومی (سه‌هزار‌و ٨٠٣ میلیارد) مربوط به منابع ملی با رقمی معادل دو‌هزار‌و ٧٤٠ هزار میلیارد ریال است و باقی‌مانده آن به میزان ٢٥ درصد، معادل ۹۴۰ هزار میلیارد ریال، سهم درآمدهای استانی است که مهم‌ترین آنها درآمدهای مالیاتی است. در  این لایحه پنج استان ٧٠ درصد از درآمدهای استانی را تأمین می‌کنند که عبارت‌اند از: استان تهران ٥١ درصد، استان اصفهان ٧ درصد، استان خوزستان ٥ درصد، استان خراسان رضوی ٤ درصد و استان هرمزگان ٣ درصد و نکته جالب این است که سهم پنج استانی که کم‌ترین درآمد استانی را دارند، کمتر از یک‌و‌نیم درصد و حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال است که عبارت‌اند از: استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام. با‌این‌حال استان تهران با ٤٧٩ هزار میلیارد ریال بیشترین و استان ایلام با دو‌هزار‌و ١٠٣ میلیارد ریال کمترین سهم از تأمین درآمدهای استانی را دارند و از نظر سرانه، استان تهران با ٣٧‌میلیون‌و ٦٩٠ هزار ریال به ازای هر شهروند در جایگاه اول و استان سیستان‌و‌بلوچستان با دو‌میلیون‌و ٢٨ هزار ریال در رتبه آخر است. استان ایلام که از نظر مبلغ، رتبه آخر را دارد، در این شاخص رتبه ٢١ و سرانه هر شهروند ایلامی سه‌میلیون‌و ٥٨٣ هزار ریال است.
 
این نشان می‌دهد که سرانه مشارکت ایلامی‌ها نزدیک به ۷۷ درصد بیش از سرانه مشارکت آخرین استان است؛ بنابراین استان ایلام نه‌تنها از استان‌های محروم بلکه حتی از استان‌های برخوردار نظیر همدان، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و گلستان مشارکت بیشتری در تأمین منابع دولت دارد.
 
این حس تعلق و وابستگی به روند توسعه و این نگرش و روحیه مشارکتی در میان مردم یک استان محروم می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. البته در لایحه بودجه ۹۷ ما شاهد توجه به استان‌های محروم هستیم! ارقام مندرج در این لایحه نشان می‌دهد ضریب بازگشت درآمدهای استانی درحالی‌که برای استان‌هایی مانند قزوین، مرکزی، یزد، البرز ، بوشهر، هرمزگان اصفهان و تهران زیر صد و برای استان ایلام بیشترین یعنی ۵۱۶ اعمال شده است، به آن معناست که دولت بیش از ۵ برابر درآمدهای استانی تقریبا معادل ١١ هزار میلیارد ریال به این استان بر‌می‌گرداند.
 
درآمدهای اختصاصی
 
مجموع درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی‌شده در لایحه سال ١٣٩٧ مبلغ ١٣‌هزارو ٢٨٠ میلیارد ریال است که استان تهران با رقم سه‌هزار میلیارد ریال بیشترین و سهم استان ایلام با رقم ٤٢‌هزارو ٣١٠ میلیون ریال کمترین سهم از درآمدهای اختصاصی را به خود اختصاص داده است.
 
اعتبارات هزینه‌ای
 
متوسط سرانه اعتبارات هزینه‌ای استانی در کشور حدودا هفت میلیون ریال است که از تقسیم بودجه هزینه‌ای استانی بر تعداد ساکنان به دست می‌آید. بیشترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای متعلق به استان ایلام است که رقم آن بیش از دو برابر متوسط کشور است. سرانه استان ایلام ١٤میلیون‌و ٤٠٠ هزار ریال با مبلغ هشت‌هزار‌و ٤٥٤ میلیارد ریال است. مجموع اعتبارات هزینه‌ای استانی کشور ٥٥٠‌هزار‌و ٧٤٤ میلیارد ریال است که استان تهران با ٥٦‌هزار‌و ٧٤٨ میلیارد ریال دارای سرانه اعتبارات هزینه‌ای به مبلغ چهار‌میلیون‌و ٤٣١ هزار ریال و کمترین میزان سرانه را به خود اختصاص داده است.
 
اعتبارات عمرانی استان
 
کل مبلغ اعتبارات عمرانی استانی در کشور ١٤٤‌هزار‌و ١٤٨ میلیارد ریال است که سرانه هر نفر در کشور مبلغ یک‌میلیون‌و ٢٩٤ هزار ریال است، حال آنکه سه استانی که بیشترین سرانه این بخش را به خود اختصاص داده‌اند، عبارت‌اند از کهگیلویه و بویراحمد با سرانه پنج‌میلیون‌و ٣٢ هزار ریال، بوشهر با سرانه چهار‌میلیون‌و ٨٥٩ هزار ریال و ایلام با سرانه چهار‌میلیون‌و ٦٦ هزار ریال که کل اعتبارات عمرانی استانی ایلام مبلغ دو‌هزار‌و ٣٨٧ میلیارد ریال است و تهران با پایین‌ترین سرانه در میان همه استا‌ن‌ها (٢٠٥ هزار ریال) مبلغ دو‌هزار‌و ٦٣٠ میلیارد ریال را در این بخش به خود اختصاص داده است. / شرق 
برچسب‌ها:بودجه استان ها
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *