RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد؛

اتهام افزایش نرخ ارز به عنوان منبع مالی دولت غیرمنصفانه است

۱۱:۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱کد خبر: 230428
ایستانیوز: سخنگوی ستاد بودجه با رد برخی ادعاها و انتقادات از سیاست ارزی دولت در لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد: اتهام افزایش نرخ ارز به عنوان منبع مالی جدید دولت کاملا اشتباه و غیرمنصفانه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، «‌امیر باقری» این مطلب را روز یکشنبه در پاسخ به انتشار مقاله یکی از رسانه ها با عنوان «رانت چند صدهزار میلیاردی در بودجه 97» عنوان و تصریح کرد که دولت هرگز به افزایش نرخ ارز به عنوان منبع مالی نگاه نمی کند و دنبال تحریک بازار ارز نبوده و نیست.
وی گفت: بدون شک هر دولتی با یک عقل متوسط نیز در هم سنجی با پیامدهای سیاسی و اقتصادی افزایش نرخ ارز، چشم به مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و نرخ ارز آزاد نمی دوزد.
سخنگوی ستاد بودجه 97 تصریح کرد:‌ عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نشان می دهد که حفظ ثبات بازار ارز در جهت کنترل تورم همواره اصلی ترین هدف اقتصادی دولت بوده است.
بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، باقری با اشاره به تاریخچه رشد نرخ ارز افزود: در طی سال های 1392 تا 1395 به این طرف نرخ ارز سالانه به طور متوسط 8,7 درصد رشد کرده است.
سخنگوی ستاد بودجه 97 گفت: افزایش نرخ ارز در شرایطی که نرخ تورم کشور بیش از نرخ تورم طرف های اصلی تجاری بوده است، نشان می دهد که ثبات بازار ارز جزو اهداف اصلی دولت محسوب می شود.
باقری اضافه کرد: برای اجتناب از تحریک بازار ارز در لایحه بودجه سال 1397، نرخ ارز سه هزار و 500 ریال پیشنهاد شد که نسبت به قانون بودجه پارسال حدود 5,7 درصد رشد داشته است.
** ثبات نرخ ارز اسمی به زبان تولیدکنندگان کالاهای قابل تجارت
سخنگوی ستاد بودجه 97 اظهار داشت: باید توجه داشت در شرایط تورمی، ثبات نرخ ارز اسمی به زیان تولیدکنندگان کالاهای قابل تجارت خواهد بود.
وی تصریح کرد:‌ وقتی پول ملی بیش از واقع تعیین شود (یعنی نرخ ارز ارزان باشد) صادرات به صرف تولیدکنندگان داخلی نخواهد بود و واردات کالاها و خدمات خارجی ارزان خواهد شد، بنابراین شاهد کاهش رشد یا افول اهمیت کالاهای قابل تجارت در تولید ملی خواهیم بود.
باقری اضافه کرد: کاهش صادرات و افزایش واردات، در وضعیت موجود بروز کسری در موازنه بازرگانی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد و دولت برای مقابله با آن ممکن است به وضع تعرفه های سنگین، سهمیه بندی واردات و حتی سهمیه بندی ارزی دست بزند و این تجربه ای است که در دهه اول انقلاب داشته‌ایم.
سخنگوی ستاد بودجه 97 خاطر نشان کرد: بنابر شرایط فوق، داشتن معیاری برای سنجش قیمت‌گذاری تعادلی ارزهای خارجی حائز اهمیت است.
وی افزود: یکی از این معیارها، نرخ حقیقی ارز است (RER) است، در واقع برای کسی که ارز خارجی را خریداری می کند، این مهم است که با آن چه مقدار کالا یا خدمت می تواند خریداری کند و بنابراین نرخ حقیقی ارز مطرح می شود.
باقری گفت: نرخ حقیقی ارز، ارزش کالاهای یک کشور را نسبت به کالاهای کشور دیگر، گروهی از کشورها یا بقیه جهان در نرخ اسمی ارز موجود اندازه‌گیری می کند.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری 19 آذر ماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 را تقدیم کرد.
سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آتی 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است.
در لایحه بودجه سال 1397، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، افزون بر چهار میلیون و 249 هزار میلیارد ریال است. 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *