RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

زیگزاگ «بیت کوین» در دالان‌های بازار ارز

۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳کد خبر: 228828
ریحانه یاسینی
سرعت تحولات آنقدر بالاست که بزرگ‌ترین خبرگزاری‌های جهان مدام اطلاعات‌شان را به روز می‌کنند و باز هم از شیب‌های تند چند هزار دلاری بیت کوین عقب می‌مانند. انگار که همه چیز در یک دنیای کاملاً مجازی، در بازی‌های رایانه‌ای بگذرد؛ هیچ پول قابل لمسی در کار نیست اما در واقعیت، سود و زیان‌های چند هزار دلاری به ازای هر بیت کوین اتفاق می‌افتد.
 
بیت کوین سال 2017 را با ارزش هزار دلار شروع کرد و در میانه‌های ماه دسامبر، ارزش آن به حدود 20 هزار دلار هم رسید. اما طی هفته گذشته رفته رفته قیمت اندکی کاهش پیدا کرد تا  روز جمعه، در جنونی 6 هزار دلاری حتی ارزش بیت کوین از 17 هزار دلار به حدود 11 هزار دلار نیز نزول کرد. به همان سرعت بحث‌های کارشناسی درباره اینکه حباب بیت کوین ترکید، آغاز شد اما در معاملات شنبه دوباره بازی‌های چند هزار دلاری به ازای هر یک بیت کوین مجازی شروع شد تا قیمت آن در نهایت تا بیشتر از 15 هزار دلار بالا رفت. این باعث شد که خبرگزاری اسپوتنیک از عبارت «رولر کاستر بیت کوین» برای این تحولات استفاده کند؛ همه چیز مانند یک بازی ترن هوایی در شهربازی می‌ماند؛ مدام بالا و پایین، پیچ‌های خطرناک، ترس، جیغ و وحشت و البته لذت ناشی از این هیجانات. سرمایه‌گذاران بیت کوین هم حالا درست در چنین شرایطی زندگی می‌کنند.
 
فروش بیت کوین در کارگزاری‌های ایران تخلف است
 
تا به حال بیت کوین ۶ بار در سال ۲۰۱۷ سقوط ۳۰ درصدی را تجربه کرده است و بعد از هربار سقوط قیمت به ترتیب ۷۶‎، ۲۳۷‎، ۱۸۳‎، ۱۶۵‎و ۱۵۲‎ درصد افزایش قیمت داشته است هر زمان ۷ گام صعود کرده، ۲ گام نیز کاهش قیمت داشته است. در ایران نیز تب بیت کوین بالا گرفته و سایت‌های مختلفی اقدام به خرید و فروش بیت کوین می‌کنند. در هفته گذشته قیمت هر یک عدد بیت کوین از 79 تا 84 میلیون تومان متفاوت بود اما حالا با خالی شدن باد بخشی از حباب بیت کوین، قیمت تومانی این ارز مجازی نیز از 60 تا 68 میلیون تومان متفاوت است.
 
با این حال، ملاحظات زیادی وجود دارد و تب این بازار به اندازه‌ای است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به آن واکنش نشان داده است. شاپور محمدی اعلام کرده  خرید و فروش بیت کوین در کارگزاری‌ها تخلف است. او گفته است:«سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند. هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترلی که بر آن اعمال می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر شرایط این پول مجازی را بررسی می کند و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند.»
 
او با تشریح تئوری ارزش در اقتصاد می‌گوید:«یکی از مهم‌ترین نکات، خلق ارزشی است که هر ابزار مالی باید در اقتصاد داشته باشد تا مورد تأیید سازمان قرار بگیرد. بنابراین در صورتی‌ که بیت‌کوین متکی بر ارزش‌آفرینی نباشد، ابهام داشته و مورد تأیید نیست. با توجه به اینکه‌ بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و هنوز رأی قطعی به شورای عالی نرسیده است، خرید و فروش بیت‌کوین در کارگزاری‌ها مورد تأیید سازمان بورس نبوده و غیرقانونی است.» برخی  کارشناسان معتقدند که در حال حاضر حباب بیت کوین از بین رفته و این ارز به محدوده ارزش واقعی قیمت خود در حدود 13 تا 14 هزار دلار رسیده است. با این حال، هنوز هم بیت‌کوین غافلگیر می‌کند. نگرانی میان سرمایه‌گذاران سازمانی و شخصی که از بیت کوین به‌عنوان منبعی برای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی با ذخیره و فروش استفاده می‌کردند، ایجاد شده است و در این میان بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دلیل خرید بیت‌کوین با قیمت‌هایی در محدوده 17 یا 18 هزار دلار دچار ضرر و زیان شده‌اند و همین مسأله باعث شده  ریسک خرید بیت کوین بیشتر شود.
 
پول تلگرامی
 
حالا همزمان با تحولات بیت‌کوین صحبت از عرضه پول تلگرامی نیز به میان آمده است. آنتوان روزنبرگ؛ از مهندسان سابق تلگرام پستی در فیس بوک خود منتشر و از تلاش تلگرام برای توسعه پلتفرم ارز رمزنگاری شده مختص به خود گفته است. این ارز دیجیتال با نام «گرام» ظاهراً از همان معماری «بلاک‌چِین» ارز دیجیتال بیت‌کوین بهره‌مند خواهد شد. قرار است این ارز دیجیتال در شبکه‌های دیگر ارتباطی و پیام‌رسانی نیز قابل استفاده باشد و با توجه به اینکه تلگرام 180 میلیون کاربر دارد، پیش‌بینی می‌شود این ارز اختصاصی با استقبال خوبی مواجه شود؛ بیش از 40 میلیون از کاربران تلگرام نیز ایرانی هستند. / ایران 



برچسب‌ها:بیت کوین
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *