RSS
امروز سه شنبه ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

مسیرهای اصلاح اقتصادی، نظام مالیاتی، نظام بانکی و خصوصی‌سازی

۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱کد خبر: 228727
ایستانیوز:تقوی می‌گوید: اقتصاد ایران نیاز به اصلاح ساختاری دارد؛ نظام مالیاتی، نظام بانکی و خصوصی‌سازی واقعی. اگرچه ما در این دوره در مسیر اصلاح، کنترل تورم و رشد اقتصادی قدم گذاشته‌ایم. کسانی که این رشد را انکار می‌کنند به اقتصاد نگاه سیاسی دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نوزدهم آذرماه بود که حسن روحانی نخستین سند دخل‌وخرج خود دولت دوازدهم را به مجلس ارائه کرد؛ بودجه‌ای که با موانع زیادی روبه‌رو شده است. مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «ساختار اقتصاد کشور منحصربه‌فرد است؛ یا بهتر است بگویم منحصربه‌فرد شده است. هنوز هم اقتصاد نتوانسته تبعاتی که تصمیمات دولت نهم و دهم به آن وارد کرده، را جبران کند. در این شرایط خاص بودجه و تمام برنامه‌های اقتصادی از وضعیت تأثیر می‌گیرد.»
 
تقوی می‌گوید: «بودجه جاری دولت بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، باید متکی به درآمدهای مالیاتی شود، درحالی‌که بخش زیادی از هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌شود. از سوی دیگر در اقتصاد ایران خیلی از بنگاه‌های بزرگ اقتصاد به دلایل متعدد معاف از مالیات هستند؛ که شاید این رقم از 20 تا 30 درصد را شامل شود.»
 
او تأکید می‌کند: «به این معافیت‌ها فرار مالیاتی را هم اضافه کنید؛ 40 درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است و به همین دلیل کشور در ردیف بزرگ‌ترین کشورهای دنیا از حیث فرار مالیاتی قرار دارد. در چنین شرایطی چگونه ممکن است بودجه جاری بر اساس منابع درآمدی مالیات‌ها تنظیم شود یا اینکه نفت در پروژه‌های توسعه‌ای-زیربنایی هزینه شود.»
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: «علاوه بر مسئله مالیات، اقتصاد کشور با مشکلات دیگری هم روبه‌رو است؛ خصوصی‌سازی یکی از این مشکلات است.»
 
به گفته تقوی، خصوصی‌سازی نه‌تنها در جهت بهبود اقتصاد ایران قدمی برنداشت، برعکس با این شیوه عملکرد لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد کرد. درحالی‌که اهدافی که دنبال می‌شد، این نبود.
 
او تأکید می‌کند: «هدف از خصوصی‌سازی اقتصاد، شفافیت بود، اما این خصوصی‌سازی خصولتی‌سازی شد. درنتیجه نه دولت می‌تواند در عملکرد این بنگاه‌ها دخالت کند و نه این اقتصاد عملکرد شفافی داشت و نه به درآمد مالیاتی دولت افزوده شد.»
 
تقوی می‌گوید «برای بهبود اقتصاد کشور، یک‌راه وجود دارد و آن خصوصی‌سازی واقعی است؛ تا زمانی هم که این اتفاق نیفتد، هیچ‌کدام از موانع توسعه از مسیر اقتصاد برداشته نخواهد شد.»
 
او می‌گوید: «اگر شفافیت اقتصادی باشد، اگر همه قوانین به‌موقع و درست کار کند، اگر بانک‌ها به وظایف خود عمل کنند، اقتصاد رونق می‌گیرد، در غیر این صورت خیلی از مشکلات با اقتصاد ایران عجین شده و بخش جدایی‌ناپذیر آن می‌شوند. این‌ها "اگر"های طلایی هستند که پیش‌شرط رونق اقتصادی به‌حساب می‌آیند.»
 
تقوی تأکید می‌کند:  «اقتصاد ایران از یک بحران سنگین نجات‌یافته است؛ این اقتصاد تورمی حدود 40 درصدی را از سر گذرانده و الان رشد حدود 10 درصدی را تجربه می‌کند.»
 
او ادامه می‌دهد: «البته عده‌ای می‌گویند این رشد تا کنترل تورم واقعی نیست؛ کسانی که می‌گویند رشد اقتصاد در ایران واقعی نیست، برخورد سیاسی با اقتصاد دارند؛ اقتصاد ایران از سال 1392 از تلاطم‌های سیاسی و تصمیمات لحظه‌ای در امان بوده است و تأثیر این رفتارهای منطقی را در رشد اقتصاد و کنترل تورم و رکود می‌بینیم. الان هم به نرخ رشد تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه نزدیک شده‌ایم. اما برای چشم‌انداز رشد پایدارتر نیاز به اصلاح است.»
 
این اقتصاددان اصلاح اقتصادی را در سه حوزه دنبال می‌کند: «نظام مالیاتی، نظام بانکی و خصوصی‌سازی واقعی.»
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *