RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

استاد حسابداری دانشگاه شیراز:

اقتصاد مقاومتی در واقع همان اقتصاد حسابداری است

۱۲:۵ - ۱۳۹۶/۹/۲۴کد خبر: 228259
ایستانیوز:استاد حسابداری دانشگاه شیراز تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در واقع همان اقتصاد حسابداری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پروفسور محمد نمازی در «اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» در تبریز با بیان این که حسابداران، استراتژیست شرکت‌ها هستند، گفت: حسابداران مغز متفکر سازمان محسوب می‌شوند و باید به سویی پیش روند که به دولت و کشور خط بدهند و با تحقیق و پژوهش حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
وی با اشاره به این‌که موضوع اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود، گفت: مواردی همچون بهره وری و قیمت تمام شده به اقتصاد مقاومتی نیز مربوط می‌شود و هم‌چنین باید از اقتصاد سنتی به اقتصاد حسابداری حرکت کنیم.  
 
وی در خصوص مفهوم «توسعه» و «پایدار»، بیان کرد: توسعه در واقع برآورده کردن نیازهای انسان برای زندگی ابدی است وبه عنوان مثال طبیعت، محیط و هوا جزو توسعه و نیازهای ابدی انسان است و از سویی رشد اقتصادی بر مبنای محیط زیست مفهوم "پایدار" را می رساند.
 
نمازی، در ادامه «تامین نیازهای نسل امروز بدون خسارت به نسل‌های آینده» را  تعریف سازمان ملل از توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: امروزه ما به دنبال ایجاد توازن و بهینه‌سازی سود هستیم و سازه‌های اقتصادی و ملی، سازه‌های محیطی و سازه‌های اجتماعی از اجزاء مهم توسعه پایدار به شمار می‌آیند.
 
وی در تشریح  اهداف توسعه پایدار در بیانیه ۲۰۱۵ سازمان ملل، خاطرنشان کرد: این بیانیه اهداف توسعه پایدار را  از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ برای همه جوامع از قبیل کشورهای توسعه یافته و کم‌تر توسعه یافته مشخص کرده است و داشتن آب تمیز و بهداشتی، انرژی تمیز، رشد اقتصادی و کار شایسته، زیرساخت و نوآوری صنعت، کاهش نابرابری و فقر و نیز محله‌ها و شهرهای پایدار از جمله این اهداف به شمار می‌آید.
 
او ادامه داد: تولید و مصرف مسئولانه، اقدام آب‌وهوایی، زندگی زیر آب، زندگی روی زمین، موسسه‌های قوی، عدالت و صلح، شراکت برای اهداف از دیگر موارد این لیست است که ۱۶۹ زیرمجوعه را نیز شامل می‌شود.
 
استاد حسابداری در خصوص تحولات حسابداری در رابطه با توسعه پایدار در دهه ۱۹۶۰، یادآور شد: آگاهی نسبت به کمبود اطلاعات مربوط به محیط زیست در صورت‌های مالی، ظهور حرکت حسابداری اجتماعی و ظهور حسابداری اقتصادی – اجتماعی از جمله این تحولات بود.
 
وی با اشاره به تحولات در دهه ۱۹۷۰، بیان کرد: ارائه بیانیه جریان وجوه نقد که دربرگیرنده تمام فعالیت‌های مالی مربوط به عوامل محیطی و اجتماعی و نیز ارائه چارچوبی در خصوص حسابداری اجتماعی از دیگر موارد است.
 
وی گفت: اندازه گیری عملیاتی شرکت‌ها بر مبنای CSR  در دهه ۱۹۸۰ و هم‌چنین جداسازی حسابداری اجتماعی از حسابداری محیطی، مطرح شدن حسابداری اکولوژیکی که بعدها با حسابداری مالی و مدیریت ادغام شد، از تحولات حسابداری در دهه ۱۹۹۰به حساب می‌آید.
 
براساس این گزارش؛ اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» در تبریز برگزار شد و سخنرانی پروفسور محمد نمازی، استاد حسابداری دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه نبراسکا آمریکا و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با موضوع «بررسی و نقش حسابداری و حسابداران در گسترش توسعه پایدار»   و دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین منابع مالی با «موضوع نقش حسابداری در توسعه پایدار» از جمله برنامه های این کنفرانس بود.  
 
  همچنین دکتر نجف قراچورلو، رییس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان با «موضوع اقتصاد مقاومتی و صادرات، تولید و اشتغال»، دکتر رسول برادران حسن زاده، عضو هیئت علمی و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدهای رشته حسابداری» و دکتر مهدی زینالی با موضوع «بودجه ریزی عملیاتی» به ایراد سخنرانی پرداختند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *