RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

چرا حراج سکه در تخلیه حباب قیمتی ناکام ماند؟

جولان سفته بازان در بانک کارگشایی

۹:۸ - ۱۳۹۶/۹/۱۹کد خبر: 227907
ایستانیوز:حراج سکه در بانک کارگشایی ادامه دارد و گرچه بانک مرکزی حراج را با هدف تخلیه حباب قیمت سکه آغاز کرد؛ اما هنوز قیمت سکه حباب خود را حفظ کرده است چراکه حراج سکه در بسته‌های ۲۰ و ۱۰۰ تایی باعث شده عمدتا سفته‌بازانی که در بازار سکه فعالیت می‌کنند و باعث ایجاد حباب قیمتی شده‌اند، قادر به خرید سکه‌ها باشند و مانع تخلیه حباب قیمتی شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل با اشاره به تداوم حراج سکه در بانک کارگشایی، گفت: بانک مرکزی از 4 آذرماه حراج سکه در بسته‌های 20 تایی و 100 تایی را کلید زد و هدف خود از این کار را شکستن حباب قیمتی سکه عنوان کرد بااین‌وجود عملاً این حراج‌ها نتوانسته است منجر به از بین رفتن حباب قیمتی سکه شود.
 
ابوذر نجمی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: بانک کارگشایی در ابتدای حراج، قیمت پیشنهادی خود را نزدیک به قیمت ذاتی سکه اعلام کرد که حبابی نداشت اما خریداران عمده سریعاً قیمت‌هایی برای خرید این بسته‌ها پیشنهاد دادند که نزدیک به قیمت بازار و حتی در بعضاً بالاتر از قیمت بازار بود.
 
نجمی ادامه داد: نکته اصلی در این حراج‌ها این است که متقاضیان عادی و خُرد بازار سکه که قصد دارند با پس‌انداز اندک خود چند عدد سکه بخرند قادر به خرید بسته‌های حراج شده سکه نیستند و عملاً این بسته‌ها را همان سفته‌بازانی قیمت‌گذاری می‌کنند که در بازار نقدی سکه فعالیت دارند و باعث ایجاد حباب قیمتی سکه شده‌اند.
 
او با بیان اینکه سفته‌بازان بازار سکه، پس از خرید سکه‌های حراج شده آنها را به قیمت بازار توزیع می‌کنند، تصریح کرد: وقتی حراج سکه حول‌وحوش قیمت بازار انجام می‌شود و خریداران آن نیز فعالان فعلی بازار هستند، دوباره حباب بر قیمت فروش سکه اعمال می‌شود مگر اینکه حجم عرضه افزایش یابد یا تعداد سکه در بسته‌های حراجی کاهش یابد.
 
تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل اظهار کرد: از سوی دیگر، به دلیل اینکه حراج سکه منجر به کسب درآمد از سوی بانک مرکزی می‌شود و دولت نیز با کسری بودجه مواجه است، به نظر می‌رسد این نهاد چندان علاقه‌ای به کاهش قیمت و کم شدن حباب سکه ندارد.
 
به گفته نجمی، فعلاً با احتساب افت حدود 16هزارتومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، حباب سکه هنوز از 159 هزار تومان بالاتر است.
 
او با تأکید بر اینکه کسی انتظار ندارد قیمت سکه از ارزش ذاتی آن کمتر شود، تصریح کرد: قیمت سکه، تابعی از قیمت دلار و طلا و هزینه 5هزارتومانی ضرب آن است اما فعلاً هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 159 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله می‌شود و این حباب قیمتی، تا مادامی‌که بازار آن داغ باشد و عرضه به‌اندازه‌ای نباشد که حباب را کاهش دهد، می‌تواند پایدار بماند.
 
نجمی معتقد است: برای تخلیه حباب قیمتی سکه، اولاً باید عرضه به‌اندازه‌ای زیاد شود که بازار را از دست کسانی که سکه را ذخیره‌ کرده‌اند یا مشغول سفته‌بازی هستند خارج کند، ضمن اینکه بسته‌های حراجی سکه نیز باید متناسب باقدرت خرید متقاضیان عادی نیز در دستور کار قرار بگیرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *