RSS
امروز دوشنبه ، ۳۰ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

چشم انداز تیره رشد اقتصاد جهانی در سال‌۲۰۱۹

کاهش ۲۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه قراردادهای «آتی زعفران» از فردا

شرطی برای ادامه معاملات سکه آتی سکه

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد+جدول

لزوم تقویت معاملات الکترونیکی طلای سرخ

در کیش اینوکس ۲۰۱۸ با معاملات الگوریتمی بیشتر آشنا شوید

گذاشتن وثیقه‌ برای اخلالگران بازار ارز، ممنوع

شرط جدید استفاده از وام مسکن یکم اعلام شد

اثرات شیوه های جبران کسری بودجه بر تورم و رشد اقتصادی

بازار بدهی در آستانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

امروز آخرین مهلت ثبت شماره شبا برای سهام عدالت

واگذاری سهام موسسات دولتی جدی‌تر شد

نظرات بخش خصوصی را اخذ و منعکس کنید

فضای کسب و کار نامساعدتر شد

بانک رفاه حامی همایش انجمن پریودنتولوژی

پیش بینی گلدمن ساش از افزایش نرخ بهره

معاون نظارت بیمه مرکزی منصوب شد

نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک ها برگزار شد

بانک سپه ۷۰۰ میلیارد ریال جایزه می‌دهد

برنامه جدید بانک مرکزی برای تعادل بازار ارز

هیچ گونه خطایی در اپلیکیشن «بله» وجود ندارد

توقف همکاری یک بانک تایوانی با ایران

پرویزیان عضو اصلی هیات انتظامی بانک‌ها شد

اروپا خواستار اتصال حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت

بانک ملی ایران ۲۴ ساعته با شماست!

ضرورت ایجاد شرکت های تأمین سرمایه بوتیک در بازار سرمایه

۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۹/۸کد خبر: ۲۲۶۳۳۷
محسن صادقی، کارشناس بازار سرمایه
شرکت ­های تأمین سرمایه به دو شکل شرکت­ های تأمین سرمایه با خدمات کامل Full Service Investment Bank و شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک Boutique Investment Banks  فعالیت می­ کنند. شرکت های تأمین سرمایه با خدمات کامل معمولاً طیف گسترده­ ای از خدمات مالی از تعهد پذیره‌ نویسی و معاملات اوراق بهادار گرفته تا خدمات مدیریت دارایی، تأمین مالی و مشاوره مالی را ارائه می­ کنند و معمولاً دارای ساختار بزرگ و فعالیت‌ های چندملیتی هستند.
 
همچنین این شرکت­ها نیاز به سرمایه و منابع مالی متناسب با حجم فعالیت­ ها و خدمات خود دارند. به این شرکت­ها اصطلاح Bulge Bracket Investment Bank نیز اطلاق می­ شود.
 
در مقابل، شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک به ارائه خدمات در مقیاس کوچک ‌تر می­ پردازند و انعطاف پذیری و چابکی بیشتری دارند. این شرکت­ها معمولاً در یک یا چند حوزه از خدمات شرکت­های تأمین سرمایه تمرکز می­ کنند ولی در خدمات تعهد پذیره‌نویسی (به‌ویژه تعهد پذیره‌نویسی از نوع تعهد کامل Firm Commitment)، بازارگردانی و سایر خدماتی که نیاز به منابع مالی گسترده دارد و تعهدات مالی برای شرکت ایجاد می­ کند وارد نمی ­شوند. خدماتی که این شرکت­ ها ارائه می­ دهند شامل خدمات مشاوره در حوزه ادغام و تملک، خدمات مشاوره مالی و استراتژیک، مشاوره تأمین مالی، مدیریت دارایی، خدمات تجدید ساختار شرکت­ها، انجام تحقیقات بازار، مشاوره در حوزه مدیریت ریسک و ... است.
 
نمودار زیر گستره­ای از خدمات قابل‌ ارائه توسط این شرکت ­ها را نشان می­دهد:

 

 

 

 

شرکت‌ های کوچک و متوسط برای حل مسائل مالی خود از مشاوره و خدمات این شرکت­ها استفاده می­ کنند. این شرکت­ ها به دلیل تخصص بالای کارکنان و تیم­ های حرفه­ای که در اختیار دارند می توانند شرکت­ها را به سمت خود جذب نمایند. یکی از مزایای این شرکت­ها برای مشتریان، استقلال آنها و نگرانی­ کمتر مشتری در مورد تضاد منافع Conflict of Interest موجود در خدمات آنها است. این موضوع ازآن‌ جهت است که شرکت­ های تأمین سرمایه بزرگ به دلیل ارائه خدمات چندگانه و در بعضی موارد داشتن منافع متعدد و متضاد در یک قرارداد مشخص، ممکن است نتوانند تضمین کافی در مورد اینکه منافع مشتری در اولویت باشد را ارائه دهند.

مشتریان هدف شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک آن دسته از شرکت ­ها و کسب‌وکارهایی هستند که کمتر موردتوجه شرکت­های تأمین سرمایه با خدمات کامل قرار می­ گیرند. بنابراین با فراهم ­کردن زمینه ارائه خدمات به شرکت­ های کوچک و متوسط، خلأ موجود در بخشی از بازار که شرکت­ های تأمین سرمایه با خدمات کامل آن را پوشش نمی­ دهند را پر می ­کنند.

تعدادی از شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک معروف عبارت‌اند از:Lazard، PJT Partners، Moelis & Company، Rothchild & Co، Houlihan Lokey، Perella Weinberg Partners (PWP)، Evercore، Blackstone، Greenhill، Cowen، WR Hambrecht + Co, millerbuckfire.

در حال حاضر 9 شرکت تأمین سرمایه در قالب شرکت­ های با خدمات کامل برای فعالیت در بازار سرمایه مجوز گرفته‌اند و به ارائه طیف گسترده ­ای از خدمات مجاز می ­پردازند. هرکدام از این شرکت های تأمین سرمایه موجود به پشتوانه سرمایه و منابع مالی قابل‌ توجهی که دارند و همچنین حمایت همه ­جانبه سهامداران بانکی و غیربانکی خود، قلمرو مشخصی را در بازار برای خود ایجاد کرده ­اند. یکی از چالش­ های عمده این شرکت­ها، اندازه بزرگ آنها و بروکراسی بالایی است که از سهامداران بانکی خود به ارث برده­ اند. به علاوه این شرکت­ها هیچ‌ کدام به‌صورت تخصصی در یک حوزه مشخص تمرکز نکرده ­اند (غیر از شرکت تأمین سرمایه مسکن آباد که به‌صورت تخصصی در حوزه مسکن فعالیت می­ کند و البته بازهم از نوع خدمات کامل است). این شرکت­ها بر اساس درخواست­ های سهامداران خود و نیز شرایط بازار، خدمات مختلف را ارائه نموده‌ اند و استراتژی مشخصی برای هدف­ گذاری جایگاه تخصصی در بازار و حرفه‌ ای شدن در یک حوزه مشخص در آنها دیده نمی ­شود.

در کشورهای پیشرفته نیز تسلط شرکت­های تأمین سرمایه بزرگ بر بازارهای مالی کاملاً مشهود است و چند شرکت تأمین سرمایه بزرگ و چندملیتی بخش قابل‌ توجهی از بازار را در اختیار دارند. با این ‌حال ظهور و توسعه شرکت­ های تأمین سرمایه کوچک‌تر و محدودتر در قالب Boutique Investment Banks، به‌ویژه بعد از بحران مالی سال 2007 قابل‌تأمل است.

با در نظر گرفتن ملاحظات فوق و به دلایلی که در ادامه مطرح می شود ایجاد شرکت­ های تأمین سرمایه بوتیک می ­تواند برای توسعه بازار سرمایه و ارتقای سطح نهادهای مالی و خدمات آنها در بازار سرمایه راهگشا باشد:

o        کمک به ایجاد انگیزه و تحرک بیشتر در صنعت تأمین سرمایه با ایجاد شرکت­های کوچک، چابک، خلاق و با انگیزه: دامنه خدمات شرکت­های تأمین سرمایه موجود در طول حدود یک دهه گذشته در حد انتظار متنوع و فراگیر نشده و عمده خدمات و درآمد آنها هم از محل تعهد پذیره ­نویسی و بازارگردانی حاصل‌ شده که البته اکثر این خدمات با وجود اینکه درآمد بالایی را برای این شرکت ­های ایجاد کرده، جزء خدمات حرفه­ ای و پیچیده تأمین سرمایه نبوده است. بنابراین ورود نهادهای مالی جدید می ­تواند با ایجاد رقابت به توسعه بیشتر این صنعت و ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه جدید کمک کند؛

o        ایجاد امکان برای توسعه و بزرگ‌ تر شدن تعدادی از شرکت ­های مشاور سرمایه ­گذاری و تبدیل‌ شدن آنها به شرکت ­های تأمین سرمایه بوتیک Advisory-focused investment bank؛

o        افزایش تنوع نهادهای مالی: ایجاد طبقه جدیدی از نهادهای مالی با شرح خدمات متفاوت، می­ توانند تحول جدیدی را در بازار سرمایه ایجاد کند؛

o        ایجاد شرکت­ های مستقل از سهامداران عمده (به‌ویژه سهامداران بانکی و هلدینگ­ های بزرگ)؛

o        ایجاد شرکت­ های چابک و پویا با فرآیندهای اداری و بروکراسی کمتر؛

o        ایجاد شرکت­ های تأمین سرمایه تخصص­ محور در کنار شرکت­ های بزرگ و سرمایه­ محور؛

o        شکل­ گیری شرکت­ های تأمین سرمایه در صنایع خاص، مانند انرژی، رسانه، دارو، الکترونیک، خرده‌فروشی، سلامت، بهداشت، اینترنت و IT ، گردشگری، حمل‌ونقل، معدن و فلزات، زیرساخت­ها، تلکام و...؛

o        ایجاد شرکت­ های دارای محدوده جغرافیایی خاص، مثلاً شرکت­ های استانی و منطقه ­ای؛

o        ایجاد شرکت­ های تأمین سرمایه تخصصی در حوزه­ هایی همچون M&A، مشاوره تأمین مالی، تأمین مالی جسورانه، تجدید ساختار، امور مالی شرکتی و ...؛

o        کاستن از نگرانی­ های موجود در مورد تضاد منافع خدمات شرکت ­های تأمین سرمایه با خدمات کامل فعلی؛

o        مسئولیت ­پذیری بیشتر شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک نسبت به شرکت­های تأمین سرمایه بزرگ، به‌ ویژه برای شرکت­ها و مشتریان کوچک و متوسط؛

o        امکان ایجاد نیروهای خبره کارشناسی در شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک: به دلیل اینکه در این شرکت­ ها کارشناسان باید در بخش عمده­ای از فرآیندها و معاملات درگیر باشند، نیروهای کارشناسی چندبعدی در این ساختارها تربیت می ­شوند؛

o        دریافت کارمزدهای کمتر برای ارائه خدمات به دلیل ساختار کوچک­تر و هزینه­ های کمتر آنها؛

باوجود تمام ضرورت­ هایی که برشمرده شد، فعالیت ­کردن در بازارهای مالی ایران توسط شرکت­های تأمین سرمایه مستقل Independent investment bank و شرکت­ های تأمین سرمایه کوچک Small Size Investment Banks که وابسته به سهامداران بانکی و هلدینگ­ های بزرگ کشور نباشند، چالش ­های بزرگی را به همراه خواهد داشت و درآمد زایی در این نوع شرکت­ ها به اندازه شرکت­ های تأمین سرمایه با خدمات کامل نخواهد بود. به همین دلیل شرکت­ های تأمین سرمایه بوتیک برای فعالیت در بازار سرمایه کشور باید با تمرکز بر نیروهای دانشی و تخصصی نام‌آشنا و حرفه ­ای و هدف‌گذاری معاملات و پروژه­ های خرد و همچنین استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی برای کاهش هزینه­ ها، درآمدزایی و سودآوری خود را تضمین کنند.

همچنین این شرکت­ها باید با استفاده از امکانات شبکه ­های اجتماعی و سایر روش ­های نوین ارتباطی، ضعف خود را در مقایسه با شرکت ­های بزرگ این حوزه پوشش دهند. بنابراین مدل کسب‌ و کار این شرکت ­ها باید بر اساس روش­ های خلاقانه طراحی شود و درصورتی‌ که این شرکت­ها همچنان بخواهند با شرکت ­های موجود رقابت کنند و مدل کسب‌ و کار آنها را کپی­ برداری کنند، توفیق چندانی نخواهند داشت.

با لحاظ کردن مباحث مطرح‌شده پیشنهاد می­ شود نهادهای ناظر ضمن تدوین مقررات لازم برای فعالیت این گروه از شرکت­های تأمین سرمایه، مجوز آن را الزاماً به‌شرط معرفی اعضای هیأت مدیره تمام‌ وقت و موظف با سطح بالای تخصص و تجربه و همچنین طراحی تیم اجرایی و کارشناسی مجرب در یک یا چند حوزه مشخص و تأمین حداقل سرمایه 10 میلیارد تومان اعطا کنند.

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *