RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران عنوان کرد

مذاکره با چند بانک خصوصی برای فعال کردن خطوط اعتباری

۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۹/۷کد خبر: 226285
ایستانیوز:متاسفانه یکی از مشکلات مهم صادرات کشور ما تمرکز بازارهای هدف صادراتی است در واقع به دلیل اینکه بخش عمده صادرات ما در پنج بازار خلاصه می شود، ریسک های بیشتری نیز متوجه صادرات ماست و ضروری است تنوع بیشتری به بازارهای صادراتی خود بدهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوزز)، آرش شهرآئینی  در مورد مهمترین مشکلات حوزه صادرات گفت: متاسفانه یکی از مشکلات مهم صادرات کشور ما تمرکز بازارهای هدف صادراتی است در واقع به دلیل اینکه بخش عمده صادرات ما در پنج بازار خلاصه می شود، ریسک های بیشتری نیز متوجه صادرات ماست و ضروری است تنوع بیشتری به بازارهای صادراتی خود بدهیم.
 وی افزود: موضوع شناسایی بازارهای جدید چه در سطح کلان و چه در سطح شناسایی خریداران در کشورهای جدید جزء راهکارهای مهم صندوق ضمانت صادرات در این حوزه است. یکی از خدماتی که صندوق ضمانت صادرات می تواند انجام دهد شناسایی اعتبار طرف های تجاری و بازارهای جدید صادراتی است با این رویه می توان فضای مستعدتری را برای صادرات فراهم کرد.
عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اذعان داشت: صندوق ضمانت صادرات ، راهنمایی صادرکنندگان برای معامله با طرف های تجاری معتبر و ضمنا بیمه کردن ریسک معامله با خریداران جدید است. اهمیت این موضوع در این است که حتی در بسیاری از بازارهای موجود هم تمرکز معاملات بر مبادلات نقدی است که این امر بسیاری از فرصت ها و امکانات را از صادرکنندگان سلب می کند.
شهر آئینی به بازار صادراتی پتروشیمی اشاره کرد و گفت:  به عنوان مثال در بازار پتروشیمی که مقصد اصلی آن کشور چین است، شرایط معمول بازار به گونه ای است که خریداران یک مهلت 60 تا 90 روزه برای پرداخت مبلغ اجناس دارند ولی بسیاری از صادرکنندگان ایرانی در حال حاضر به خریداران خود تحمیل می کنند تا مبلغ مورد نظر را قبل از تحویل کالا و به صورت پیش پرداخت، بپردازند. این موضوع علاوه بر اینکه فروشندگان ایرانی را مجبور می کند کالای خود را ارزانتر بفروشند، امکان رقابت با فروشندگان خارجی را از آن ها سلب می نماید.
 وی با تاکید بر توجه به شرایط ویژه بانکی که گریبان گیر مشور است گفت: به علت تحریم های بانکی موجود برای رقابت با کشورهایی مانند عربستان باید شرایط آسانتری را برای خریداران مهیا کنیم و از ایجاد محدودیت برای آن ها پرهیز کنیم. آرش شهرآئینی گفت: البته در مورد برخی کالاهای استراتژیک که ما هنوز در بازار انحصار داریم، ممکن است که این شرایط ما از طرف خریداران پذیرفته شود ولی با توجه به توسعه ای که در سال های اخیر در کشورهای اخیر صورت گرفته، به مرور ما این انحصار را از دست خواهیم داد.
وی اذعان داشت از همین حالا باید به عنوان یک سیاست کلان به تنوع بخشی بازارهای صادراتی و همچنین ایجاد تسهیلات برای خریداران جدید توجه ویژه ای داشته باشیم. صادرکنندگان ما هم در سطوح پایین تر باید همین سیاست را دنبال کنند.
عضور هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره به گستردگی بانک اطلاعاتی این صندوق گفت: در این زمینه، صندوق ضمانت صادرات با توجه به بانک اطلاعاتی گسترده ای که از میلیون ها شرکت در سرتاسر جهان در اختیار دارد می تواند در مورد اعتبار سنجی خریداران جدید به صادرکنندگان کمک کند و ریسک عدم شناخت از بازارهای جدید را برای آن ها کاهش دهد. لازم به ذکر است این ریسک ها به نیابت از دولت توسط صندوق ضمانت صادرات پوشش داده خواهد شد.
شهرآئینی در ادامه بر اهمیت اعتبار خریدار و سقف آن در صندوق ضمانت صادرات گفت: قبل از بروز تحریم ها ما خطوط اعتباری تا سقف حدود یک و نیم ملیارد دلار به کشورهای مختلف اختصاص داده بودیم که تجربه نسبتا موفقی هم بود. در دوره تحریم ها این امر متوقف شده بود ولی با تصویب برجام و گذشت تقریبا دو سال از زمان امضای آن، انتظار این بود که با مرتفع شدن محدودیت ها بتوانیم این خطوط را مجددا بر قرار کنیم که متاسفانه تا کنون هیچ خط اعتباری جدیدی برای کشورهای هدف تخصیص پیدا نکرده است.
به گفته این مقام مسئول صندوق توسعه ملی به عنوان تامین کننده منابع و بانک های عامل از جمله بانک توسعه صادرات با پوشش بیمه صندوق باید این وظیفه را به عهده می گرفتند وی افزود: مشکلی که در حال حاضر در مورد خط اعتباری وجود دارد این است که باید در کشور مقصد با یک بانک ایرانی قرارداد تامین مالی را منعقد شود که به علت مسائل بانکی ناشی از تحریم هنوز موانعی در اینباره وجود دارد.
شهرآئینی اظهار داشت: با این حال امیدواریم بسته 2 میلیارد دلاری حمایت از صادرات در سال 96 را در همین سه چهار ماه باقی مانده به خوبی استفاده کنیم.
به گزارش اگزیم نیوز ، وی اظهار داشت. نکته ای که باید در مورد خطوط اعتباری باید در نظر داشت،هدفمند بودن این خطوط است. یعنی خط اعتباری برای یک محصول مشخص و یک بازار مشخص تخصیص یابد تا بتوانیم بازاهای جدیدی برای محصولاتمان پیدا کنیم.  از طرف صندوق ضمانت صادرات ما هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و درخواست ها را با نگاه باز و منعطف در دستور کار قرار می دهیم و با بسیاری از بانک ها از جمله بانک های خصوصی مانند پارسیان و صنعت و معدن هم مذاکره کرده ایم تا در بخش خطوط اعتباری فعال شوند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *