RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

تایید اصالت بیمه‌گران از طریق اعمال کد یکتا

۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۹/۱کد خبر: 224949
حسین مقدس/ پژوهشگر و کارشناس صنعت بیمه
 با توجه به افزایش چشمگیر جاعلان در صدور بیمه‌نامه‌های جعلی و فاقد اعتبار یا عدم اعمال سوابق خسارتی رانندگان به هنگام تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی برخی از شرکت‌های بیمه گر، سامانه یکتا با هدف ثبت صحیح سوابق بیمه‌ای رانندگان طراحی شده است که بر اساس توافقات جدید شرکت‌های بیمه با بیمه مرکزی و به‌منظور کاهش میزان اشتباهات شرکت‌ها و نمایندگان‌شان در زمان صدور بیمه‌نامه است و هدف آن ثبت دقیق اطلاعات مربوط به خودرو، خصوصا پلاک ماشین و سوابق دریافت و پرداخت خسارت اتومبیل‌ها است. در این طرح کلیه بیمه‌نامه‌ها در هنگام صدور به بیمه مرکزی ارسال و کد دریافت می‌کنند. همزمان نیز کنترل‌های متعددی توسط بیمه مرکزی روی پیشنهاد بیمه‌نامه انجام می‌گیرد و در صورت نقص هر یک از موارد مورد نیاز از صدور بیمه‌نامه جلوگیری خواهد شد که برخی از مهم‌ترین این کنترل‌ها عبارتند از:
 ۱- اعلام هویت واحد صدور از طریق کد نمایندگی و واحد صدور که باید در سامانه سنهاب بیمه مرکزی از قبل ثبت شده باشد. لذا کلیه نمایندگانی که به دلیل نقص مدارک در سامانه سـنـهـاب ثبت نشده‌اند، مجاز به صدور بیمه‌نامه نیستند. ۲-ثبت کامل و دقیق اطﻼعات خودرو به ویژه پلاک الزامی است. درخصوص موتورسیکلت‌ها نیز ثبت پلاک دقیق الزامی است. در غیر ایـن‌ صـورت از صدور بیمه‌نامه جلوگیری به‌عمل خواهد آمد. ۳-ثبت اطلاعات سابقه خسارت و بیمه نامه سال قبل باید به درستی صورت پذیرد. در صورت هر گونه اشتباه عمدی یا سهوی، بیمه مرکزی موارد را کنترل کرده و اجازه صدور نخواهد داد.
طبق قوانین جدید ارسال اطلاعات بیمه‌نامه شخص ثالث پیش از صدور به بیمه مرکزی ضروری است. به‌طوری‌که بیمه مرکزی در راستای شاخص‌های موجود و به‌صورت کاملا هوشمند در صورت تطابق بیمه‌نامه با مقررات تعریف شده برای بیمه‌نامه کد یکتا صادر می‌کند و تنها در این صورت شرکت مجاز به صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار خواهد بود. بنابراین از این پس کسب و کار شرکت‌های بیمه در رشته ثالث و حوادث راننده به کد یکتا وابسته می‌شود به‌طوری‌که پس از ارسال اطلاعات و تایید بیمه مرکزی، شرکت می‌تواند مبادرت به صدور بیمه‌‌نامه کند و تمامی اطلاعات قبلی بیمه‌نامه اعم از نحوه پرداخت خسارت و... کاملا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر پیش از صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار باید کد یکتا ۱۱ تا ۱۳ رقمی از بیمه مرکزی اخذ شود و در واقع کد یکتا مهر تاییدی بر صدور بیمه‌نامه است. این طرح با رشته شخص ثالث آغاز شده و به زودی به سایر رشته‌های بیمه‌ای نیز تسری خواهد یافت. سامانه سنهاب در این طرح در لحظه جمع‌آوری دیتا نظارت‌های مهم را انجام می‌دهد و نظارت‌های غیرضروری و کلان به بعد موکول می‌شود. بدون شک توانگری مالی شرکت‌های بیمه با تغییر در سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش سرمایه، میزان پرتفو، خسارت پرداختی، نسبت خسارت و... دچار تحول می‌شود. بنابراین فلسفه وجودی توانگری آنلاین در این است که با هر تغییر در عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه، سامانه آنلاین عکس‌العمل نشان دهد. از مزیت‌های اجرایی این طرح می‌توان گفت که با تطابق اطلاعات ارسالی از سوی شرکت‌های بیمه پیش از صدور خودبه‌خود از بسیاری از تخلفات، خسارات معوق، عدم ذخیره‌گیری و بسیاری از مشکلات جاری پیشگیری می‌شود.
بیمه‌نامه براساس خودرو صادر می‌شود، بنابراین هر شرکتی علاوه بر کد بیمه‌ای خود موظف است کد یکتا را هم روی بیمه‌نامه‌ها درج کند. همچنین با اجرا شدن این طرح امکان کنترل تخلفات و تخفیفات غیر مجاز شرکت‌های بیمه در رشته ثالث از طریق اعمال کد یکتا وجود خواهد داشت. همچنین یکی دیگر از اهداف به‌کارگیری کد یکتا کنترل تخفیفات غیر مجاز و غیر فنی بوده و کلیه شاخص‌های مد نظر مانند تخفیفات، جریمه دیرکرد و سهم صندوق خسارت‌های بدنی مکانیزه و قابل کنترل می‌شود. نکته بسیار مهم در فرآیند اجرایی شدن این طرح، نقش بسیار مهم سامانه سنهاب است که یکی از اهداف آن تحقق نظارت هوشمند است و حصول این هدف با داده کاوی و ارزیابی اطلاعات و تفکیک مغایرت‌ها حاصل می‌شود. با پیاده‌سازی کد یکتا مقداری از مغایرت‌ها استخراج شده و در صورتی که بیمه‌نامه‌ای بدون این کد صادر شود اعتبار نخواهد داشت، زیرا با استانداردهای تعریف شده همخوانی ندارد.
به‌طور کلی برای این طرح، نقاط قوت و ضعف زیر پیش‌بینی می‌شود:
 
نقاط قوت این طرح:
۱- آنلاین شدن کلیه اطلاعات بیمه‌ای و نظارت یکپارچه و شفاف بر عملکرد شرکت‌ها.
۲- کمک به شفافیت صدور بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو.
۳- سیستماتیک بودن طرح یکتا و جلوگیری از خطای عمدی و غیر عمدی.
۴- کنترل قابل توجه تخلفات و تقلبات از طریق نظارت سیستمی بر عدم وجود خسارت در سال قبل بیمه‌نامه‌ها.
۵- تقویت رقابت سالم و سازنده در شرکت‌های بیمه‌ای.
۶- ایجاد یک بانک اطلاعاتی استاندارد و آنلاین برای رشته‌های مختلف بیمه‌ای.
۷- شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مختلف و جلوگیری از سوء‌استفاده در صدور بیمه‌نامه‌ها و پرداخت خسارت.
۸- شرکت‌های بیمه تنها در صورتی قادر به صدور بیمه‌نامه خواهند بود که قبل از صدور اطلاعات لازم به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد و کد یونیک یا یکتا برای بیمه‌نامه تعریف و صادر شده باشد.
۹- پس از تایید از بیمه مرکزی امکان ارائه تخفیفات غیر مجاز و غیر فنی و حذف جریمه‌های دیرکرد متعلق به صندوق تامین خسارات بدنی ممکن نیست.
۱۰- استفاده از امکانات الکترونیکی و جلوگیری از اتلاف وقت بیمه‌گذاران و ارائه بهترین خدمات در کمترین زمان ممکن.
۱۱- تایید اصالت بیمه‌نامه از طریق دریافت این کد از سوی بیمه مرکزی.
 
نقاط ضعف این طرح:
۱- فقدان زیرساخت‌های کامل و کافی در تمام شرکت‌های بیمه به‌ویژه در واحد IT شرکت‌ها.
۲- عدم اطلاع رسانی قبلی و آشنایی کامل نمایندگان حوزه صدور با نحوه به‌کارگیری و اجرای کد یکتا.
۳- امکان جعل مجدد کد شناسه یکتا از سوی جاعلان حرفه‌ای.
۴- امکان بروز ترافیک و صف مجازی برای دریافت تاییدیه و کد یکتا از سوی بیمه مرکزی برای شرکت‌ها به هنگام صدور.
۵- فرآیند صدور بیمه‌نامه زمان بیشتری می‌برد. چراکه سیستم صدور در حال تبادل اطلاعات با بیمه مرکزی است.
۶- عدم پیش‌بینی‌های لازم درخصوص تعیین وضعیت دیرکرد بیمه‌نامه خودروهای توقیفی توسط نیروی انتظامی.
در مجموع به نظر می‌رسد که صنعت بیمه کشور نیاز به اجرایی شدن این طرح را از مدت‌ها قبل داشته است که با اجرایی شدن آن امکان تحول در این صنعت به نوعی بیش از پیش انتظار می‌رود./ دنیای اقتصاد 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *